آریا جوان
محمدرضا داورزنی در گفتگوی نوروزی با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان ؛
همکاری و دوستی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک بی سابقه است/المپیاد نخبگان در اینده منجر به توقف بازیکن سالاری می شود
شنبه 3 فروردين 1398 - 09:43:52
آریا جوان - معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان معتقد است هماهنگی و هم افزایی بین وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در 40 سال گذشته بی سابقه بوده و این دو نهاد به همراه فدراسیون ها دست در دست هم به سمت پیشبرد اهداف گام بر میدارند .

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان ،دکتر داورزنی در گفتگوی نوروزی به موفقیت های مختلفی که ورزش کشور در سال 1397 بدست اورده در ابعاد مختلف پرداخت .
اصلاح ساختار و اساسنامه فدراسیون های ورزشی
یکی از جدی ترین بحث هایی که در سال 97 دنبال کردیم اصلاح ساختار و اصلاح اساسنامه فدراسیون های ورزشی بود که بدنبال ان اصلاح آیین نامه هیات های ورزشی هم اتفاق خواهد افتاد و به محض آنکه اعلام کنند ،طبیعی است که به تصویب هیات دولت هم برسد و ایین نامه هیات های ورزشی هم ابلاغ خواهد شد.
چالش قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ورزش و حفظ ثبات در فدراسیون ها
در بحث قانون منع بکارگیری بازنشستگان با چالشی مواجه شدیم و در 12-13 رشته ورزشی مجبور شدیم جابه جایی هایی را انجام دهیم و دوستانی که واقعا زحمات زیادی هم برای ورزش کشیده بودند،مجبور شدند جای خود را به دیگران بدهند و این مهم فرآیند برگزاری مجامع را برای ما بدنبال داشت و تلاش زیادی انجام گرفت که مجامع به موقع انجام شود و ثبات در فدراسیون ها حفظ شود
همکاری بی سابقه بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان
در یکسال گذشته یک تعامل بسیار خوب بین وزارتخانه،کمیته ملی المپیک و فدرالسیون های ورزشی ایجاد شده و فضایی که بوجود امده، آرام است و سینرژی خوبی ایجاد کرده و کمک متقابلی بین وزارتخانه و کمیته ملی المپیک انجام می شود.
هر دو نهاد دست در دست هم دادند تا با آرامش بتوانند مسیر پویایی را طی کنند و این فضا را در چهل سال گذشته کمتر داشتیم .
این بدان معنی نیست که در گذشته کاری صورت نمی گرفته اتفاقا قدامات خوبی هم بین این دو نهاد انجام می شده است اما در سال 97 شرایط عمومی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان شرایط ایده الی برای کار کردن است و دیگر انرژیها را صرف همدیگر نکرده ایم و انرژی های دو نهاد دور هم جمع شده و تبدیل به سینرژی خوبی برای پیشبر اهداف شده است که این مهم به نفع منافع ملی است .
این هماهنگی ها و تعامل با تدبیر دکتر سلطانی فر و دکتر صالحی امیری بوجود آمده و سه ضلع کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان همچنین فدراسیون های ورزشی با تعامل خوب به سمت اهداف بالاتر به پیش می روند که به سود کشور است .
ورزش ایران در اقتصاد مقاومتی هم پیشگام شد
در سالی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح بود وزارت ورزش و جوانان به اتفاق کمیته ملی المپیک برای تحقق این هدف کشور پیشقدم شدند و اقدامات ارزشمندی را انجام دادند و تلاش های زیادی صورت گرفته که توجه به کالای داخلی صورت بگیرد .
در این زمینه در برگزاری اردوها در خارجاز کشور هم یک تدبیر اتفاق افتاد و مدیریت صحیح صورت گرفت . بسیاری از اردوها و بازی های تدارکاتی خارج از کشور که ضرورتی نداشت در داخل کشور ساماندهی شد و برای حضور تیم ها در رویدادهای مختلف از کالاهای داخل بهره بردیم .
شکوه ایران اسلامی در فجر چهلم
برنامه ریزی های فدراسیون ها هم برای فجر چهلم انقلاب شکوهمند اسلامی به بهترین شکل ممکن انجام شد و به کوری دشمنان فجر چهلم با شکوه خاصی برگزار شد و انسجام و همدلی که در کشور بوجود امد در چهل سالگی انقلاب اسلامی بسیار پررنگ تر از همیشه بود . و حضور حماسیب مردم در راهپیمایی 22 بهمن هم نشان داد که مردم همچنالن در صحنه هستند و با وجود پافشاری دشمن و نقشه های مختلفی که کشیده همچنان برای حفظ انقلاب اسلامی پافشاری می کنند .
انقلاب اسلامی هم در خیلی از زمینه ها پیشرفت های فوق العاده ای داشته که در حوزه ورزش هم یکی از ان جاهایی است که ورزش کشور توانسته مانند سایر بخش ها موفقیت های بسیار خوبی را داشته باشد و با وجود مشکلاتی که بوده با تلاش روسای فدراسیون ها و تدابیر وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک ، ورزش کشور هم روند موفقیت آمیزی را سپری کرده است .
سال 98 سال سختی خواهد بود
در سال 98 شاید سال سخت تری را پیش رو داشته باشیم. جامعه ورزش این آمادگی را دارد که دوشادوش مردم بزرگوارمان این شرایط سخت را هم پشت سربگذارد. مردم ما در همه صحنه ها در طول این 40 سال گذشته نشان دادند با همدلی و انسجام بیشتر می توان از این بحران های سخت عبور کرد.
موفقیت هایی که کشور ما بدست اورده همواره در تنگاناها و شرایط سخت بوده است .
ورزش هم در سال 98 بایستی مسیر سخت خودش را کماکان با موفقیت پیش ببرد . رقابت های انتخابی بازی های المپیک یکی از رویدادهای مهم سال 98 است که ورزش کاران ما بالید کسب سهمیه کنند و رشته های مختلف هم رقابت های قاره ای و جهانی را پیش رو دارند و با توجه به سیاه نمایی هایی که دشمن دارد و تلاش می کند مردم و نظام را از هم جدا کند جامعه ورزش هم می کوشد با تمام توان که با موفقیت در این عرصه دل مردم را شاد کند و با دشمنان کشور مقابله کند .
المپیاد نخبگان منجر به مقابله با بازیکن سالاری خواهد شد
یکی از نکات مثبت ورزش ایران در سال 97 برگزاری المپیاد استعدادهای برتر بود . یک قاعده در سطح کشور که نزدیک به 500 هزار نفر در این فرآیند شرکت کردند . نو جوانان و نونهالبانی که بین 12 تا 15 سال بودند در رشته های مختلف در شهرستان ها و استان ها حضور پیدا کردند و در نهایت مسابقات نهایی برگزار شد که حدود 18 هزار نفر در سامانه ثبت شدند . یک ظرفیت فوق العاده از استعدادهای کشور در رشته های مختلف بوجود آمد که گام اول ان به خوبی برداشته شد و در ادامه با وزارت اموزش و پرورش طوری تنظیم و برنامه ریزی کردیم که موازی کاری نکنیم و برای سال اینده هم این المپیاد مردادماه برگزار خواهد شد .
اصلی ترین نفراتی هم که در این المپیاد شرکت می کنند دانش اموزان هستند که در این فرایند استعدادهای خودشان را به نمایش می گذارند و به نوعی خون تازه به ورزش کشور از این طریق تزریق می شود و استعدادهای جدیدی هر ساله کشف خواهند شد .
پرورش استعدادها نیز برای ما اهمیت خاصی دارد و هرچه قدر استعدادهای سراسر کشور را به موقع شناسایی کنیم دیگر با کمبود نفرات نخبه مواجه نخواهیم شد و و دستمان در رشته های مختلف برای پرکردن ستاره ها خالی نمی ماند .
هرچه تعداد نفرات نخبه بیشتر باشد در رشته های مختلف دست کادر فنی برای تیم های ملی بازتر است و فدراسیون ها بهتر می توانند برنامه ریزی کنند تا تیم های قدرتمنتری را به رقابت های جهانی ،آسیایی و المپیک اعزام کنند .
از طرفی وقتی این فرایند به درستی پیش رود تعداد نخبگان افزایش یافته دست فدراسیون ها برای انتخاباتن نفرات شایسته بازتر می شود و جلوی بازیکن سالاری هم گرفته می شود .
این المپیاد و استمرار در برنامه های مربوط به آن باعث خواهد شد که فدراسیون ها بتوانند با شرایط بهتری برنامه ریزی های چهار ساله و هشت ساله داشته باشند و تیم های قدرتمندی را اماده رویدادهای بین المللی کنند و این مهم در نهایت به سود ورزش ایران در المپیک های اینده است . من مطمئنم که ما در المپیک جوانان 2020 با قدرتمندی بیشتری شرکت می کنیم و از طرفی نسل های جدیدی که پرورش می دهیم می توانند به حضور موفقیت امیز ایران در بازی های المپیک دوره های اینده کمک کند .
وقتی از نزدیک رقابت ورزش کاران را در المپیاد استعدادهای برتر دیدم واقعا لذت بردم این المپیادها فرصتی است برای دیدهخ شدن و ویترینی است که فدراسیون ها،وزارت ورزش و جوانان و وزارت اموزش و پرورش در یک کار کشترک می توانند به پشتوانه سازی مناسبی برای ورزش کشور دست پیدا کنند .
باید در المپیک ها بیشتر بدرخشیم
میدان المپیک میدان بروز و ظهور توانمندی هاست و هر کشوری بهتر برنامه ریزی کرده باشد موفقتر است و البته موفقیت ایران در عرصه المپیک نسبت به 40 سال گذشته فوق العاده بوده اما ظرفیت کشور به عنوان کشوری که دارای سرزمین چهار فصل است و مناطقی دارد که دارای ارتفاع بالاتر از 2 هزار متر است و از ان سو هم ارتفاع با سطح دریاهم دارد و از لحاظ ژنتیکی هم از شرایط بسیار خوبی سود می برد و آی کیو ان از متوسط جهانی بالتر است ،طبیعی است که انتظار را از خودمان داریم که در بازی های المپیک موفقتر از این عمل کنیم و نباید فقط به رشته های خاص کشتی و وزنه برداری و تکواندو برای مدال المپیکی متکی باشیم .
با نیروی عزم و اراده و برنامه ریزی قله های موفقیت فتح می شود
اعتقاد دارم به عنوان یک ایران ی که بیشتر عمرم را در ورزش گذراندم و تجربیات زیادی هم دارم عملا در ورزش ثابت کردیم که با اراده خواستن می شود به خیلی از موفقیت ها رسید .
شاید ما در بازی های اسیایی جاکارتا یکی از موفقترین گروه های اعزامیمان تیم ها بودند .
دو مدال طلا در کبدی گرفتیم و در والیبال مقتدرانه قهرمان شدیم و در بسکتبال به مدال نقره رسیدیم و در واترپلو بعد از بیش از چهار دهه روی سکو رفتیم . در هندبال هم این ظرفیت را داریم که در بین تیم های برتر اسیا و در زمره ده کشور برتر دننیا قرار بگیریم .
چطور ووشو ما قهرمان جهان شد یا تکواندو می تواند یا کاراته هم قهرمانی جهان بدست می آورد و نکته ان است که بسیاری از این رشته ها از شرق اسیا امده اند اما ما گوی سبقت را از انها ربودیم پس الین حرف قابل قبول نیست که چون در برخی رشته ها کشورهای شرق آسیا در دنیا حرف اول را می زنند ما نمی توانیم کار بزرگی انجام دهیم آنچه مسلم است با عزم و اراده و برخورداری از برنامه ریزی
و داشتن برنامه استراتژیک می توانیم در رشته های مختلف در آسیا قدرت برتر باشیم و در جهان در بین ده کشور برتر دنیا قرار بگیریم .
ظرفیت های جغرافیایی و ژنتیکی ایران منحصر به فرد است و ورزش کاران ایران ی و فرزندان این مرز و بوم می توانند در سایه جرکت بر مدار برنامه و کار هدفمند و در یک پلان حساب شده موفقیت های بسیار خوبی را در قاره کهن و جهان داشته باشند .

http://www.javanannews.ir/fa/News/113511/همکاری-و-دوستی-وزارت--ورزش--و--جوانان--و-کمیته-ملی-المپیک-بی-سابقه-است-المپیاد-نخبگان-در-اینده--منجر-به-توقف-بازیکن-سالاری-می-شود
بستن   چاپ