آریا جوان
گفت و گوی تفصیلی محمد مهدی تندگویان با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان ( بخش اول )
تندگویان: همه نهاد ها باید در اجرای قوانین و مقررات، به جوانان تسهیلات ارائه کنند/متعهد شدیم به چهل هزار سرباز آموزش دهیم
يکشنبه 4 فروردين 1398 - 23:24:46
آریا جوان - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: با توجه به بیانیه اخیر مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب اسلامی که در حقیقت جوانان را محور حل همه مشکلات قرار دادند، انتظار داریم وزارت کشور تعامل بیشتری در حوزه جوانان داشته باشد. دیگر نهادها نیز باید در حوزه جوانان مقداری در اجرای قوانین و مقررات، به جوانان تسهیلات ارائه کنند.

محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان ، به ارائه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای مهم حوزه جوانان در سال 97 ، رویکرد و چشم انداز این حوزه در سال 98 و ضعف ها و چالش های حوزه جوان پرداخت که در ادامه، بخش اول این گفت و گو را می خوانید.
تندگویان در بخش اول صحبت هایش به موضوع ثبت شناسه ملی سمن های جوانان پرداخت و گفت: اولین اتفاق خوبی که امسال افتاد و جزو مهمترین دستاوردهای ما بود موضوع ثبت شناسه تشکل های جوانان بود که توانستیم چالش 20 ساله بین وزارت ورزش و جوانان ( سازمان ملی جوانان سابق) با وزارت کشور را با امضای تفاهمنامه بین وزرای ورزش و جوانان و کشور حل کنیم.
وی ادامه داد: بعد از امضای تفاهمنامه، دستورالعمل آن را هم به استانها ابلاغ کردیم و انشاالله قرار است وزارت کشور به زودی شناسه تشکل های ما را تخصیص دهد تا آنها بتوانند وارد موسسات مالی تجاری شوند و بتوانند فعالیت های حقوقی و تجاری خود را رسمیت ببخشند.
وزارت کشور بیش از حد سخت گیری می کند
معاون وزیر ورزش و جوانان با انتقاد از ندادن شناسه ملی به سمن ها از سوی استان ها، افزود: به اعتقاد بنده وزارت کشور بیش از حد سخت گیری می کند. با توجه به بیانیه اخیر مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب اسلامی که در حقیقت جوانان را محور حل همه مشکلات قرار دادند، انتظار داریم وزارت کشور تعامل بیشتری در حوزه جوانان داشته باشد. دیگر نهادها نیز باید در حوزه جوانان مقداری در اجرای قوانین و مقررات، به جوانان تسهیلات ارائه کنند در غیر این صورت با وضعیت موجود ما نمی‌توانیم حوزه جوانان را به ساماندهی مناسبی برسانیم.
تندگویان تصریح کرد: ما چیز زیادی نمی‌خواهیم، فقط می گوییم وزارت کشور بر اساس توافقی که انجام داده ایم به همان مفاد پایبند باشد. امیدوارم تا پایان سال تعدادی از استان های ما به صدور شناسه ملی برسند.
آموزش مهارت های شغلی و مهارت های زندگی به چهل هزار سرباز
تندگویان همچنین به موضوع تفاهم نامه با ستاد کل نیروهای مسلح ، گفت: این تفاهم نامه دو بخش داشت و یکی از آنها موضوع سرباز مهارت بود که چند روز پیش جلسه پایان سالش را داشتیم. طبق این تفاهم نامه وزارت ورزش و جوانان متعهد شد چهل هزار سرباز را در دو بخش مهارت های شغلی و مهارت های زندگی آموزش دهد . امسال به صورت پایلوت در 5 استان کار را از یک ماه پیش آغاز کردیم و آموزش های ما از طریق جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌های استان انجام می‌شود و سال 98 شامل کل کشور خواهد شد.
وی با تاکید بر این که موضوع سرباز مهارت دستور مقام معظم رهبری است، افزود: به غیر از ما چندین نهاد دیگر در راستای وظایف خود، به آموزش سربازان می پردازند.
معاون وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: در این تفاهم نامه بحث مشوق‌ها را از ستاد کل نیروهای مسلح خواستیم که در ازای خدماتی که می دهیم سهمیه ای به عنوان امریه به ما بدهند که ما هم بتوانیم آن را به بچه های فعال سمن ها به خصوص تشکل های کارآفرینی اعطا کنیم که این موضوع نیز توافقاتش انجام شده ولی هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده است.
امیدواریم سهمیه امریه سال 98 به 1000 تا 2000 نفر در کل کشور برسد
وی با بیان این که سه نهاد وزارت ورزش و جوانان ، وزارت صمت و معاونت علمی، فناوری رئیس‌جمهور به طور مشترک از سهمیه امریه استفاده می‌کنند، تصریح کرد: سهمیه امریه ما در سال 97 محدود و به تعداد 200 نفر بود که امیدواریم برای سال بعد به 1000 تا 2000 نفر در کل کشور برسد. این امر بستگی به توافق این سه نهاد با ستاد کل نیروهای مسلح و تقسیم بندی سهمیه دارد.
تندگویان با تاکید بر این موضوع که در سهمیه امریه افراد باید دوره سربازی شان را شروع کنند، افزود: این موضوع ربطی به انجام ندادن خدمت سربازی ندارد بلکه شامل شش ماه پایانی دوره سربازی می شود. سامانه ای در این خصوص تاسیس شده تا اعضایی که شاخصه های لازم را دارند به آن سامانه مراجعه ‌و ثبت نام کنند.
برگزاری شورای عالی جوانان بعد از چندین سال تعطیلی و تصویب دو موضوع مهم
وی همچنین به برگزاری شورای عالی جوانان پس از چندین سال تعطیلی اشاره کرد و گفت: امسال شورای عالی جوانان را که چندین سال برگزار نشده بود را با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار کردیم. امسال ستادهای ساماندهی را به طور منظم برگزار کردیم که در سطح وزارتخانه با حضور وزیر و در شهرستانها و استان ها نیز با حضور عالی ترین مقام، رشد خوبی داشتیم بنابراین از معاون اول رئیس جمهور درخواست کردیم شورای عالی جوانان برگزار شود که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد و مصوبات مهمی نیز به دنبال داشت.
معاون امور جوانان تصریح کرد: افزایش سن جوانی یکی از این مصوبات شورای عالی جوانان بود که بر اساس آن سن جوانی از (15 تا 29 سال ) به (18 تا 30 ) سال تغییر پیدا کرد و بحث بزرگ و اساسی دیگر نیز مجمع ملی جوانان بود که سال گذشته اساسنامه آن با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد، انتخابات مجامع استانی آن دو سال قبل انجام شده بود و امسال نیز انتخابات اعضای هیئت رئیسه مجمع ملی سمنها با حضور معاون اول رئیس جمهور انجام شد و چون در شورای عالی جوانان مصوبه آن را گرفته بودیم، عملاً از روزی که انتخابات آن انجام شد رسمیت پیدا کرد و جلسات آن آغاز شد. امیدوارم وزارت کشور بر اساس توافقی که با ما کرده و دستورالعملی که ما به استان ها ابلاغ کردیم سریعتر وارد موضوع شناسه ملی سمن ها شود.
عضویت در کمیته ملی دگرگونی اجتماعی یونسکو و تشکیل کمیته جوانان یونسکو برای اولین بار در کشور
وی به عضویت این وزارتخانه در یونسکو اشاره کرد و گفت: سال 97 هم عضو کمیته ملی دگرگونی اجتماعی که بحث آسیب های اجتماعی در حوزه جوانان و ساماندهی آن مطرح است شدیم و هم برای اولین بار در کشور کمیته جوانان یونسکو تشکیل شد که در ماه گذشته با حکم وزیر علوم تحقیقات و فناوری ریاست جوانان یونسکو نیز به ما داده شد و فکر می کنم سال آینده به محض اینکه دستورالعمل یونسکو به ما ابلاغ شد فعالیت های کمیته آغاز شود.
معاون وزیر ورزش و جوانان توضیح داد: یونسکو یک نهاد عامل المنفعه بین المللی است و اعتبارات خوبی به خصوص در بحث مربوط به آسیب های اجتماعی و حوزه جوانان دارد و ما می‌توانیم از این ظرفیت و اعتبارات در انجام امور جوانان و حل مشکلات آنها به خصوص در حوزه آسیب های اجتماعی استفاده کنیم و همچنین از تجارب و آموزش های بین المللی و دوره‌های مختلف آموزشی یونسکو که اساتید بین المللی در حوزه های مختلف دارند استفاده کنیم. بخشی از آن هم برمی گردد به تبادلات سازمان های غیردولتی در کل دنیا و اساتیدی که مدل آموزش شان باعث می‌شود تشکل های ما به صورت غیردولتی با سایر تشکل های دنیا در حوزه مربوط به خودشان کار کنند و در موضوعات داوطلبانه وارد مبادله کالا و بحث انجام کار شوند و همچنین در همایش های بین المللی آنها شرکت کنند تا حوزه بین الملل جوانان نیز انشاالله رونق پیدا کند.
عضویت و کسب نایب رئیسی بین الملل در سازمان جوانان کشورهای اسلامی
وی همچنین به موضوع جوانان کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: 12 سال بود که عضو این نهاد بودیم و عمدتا فقط در جلسات آن شرکت می‌کردیم و تقریباً می‌شود گفت دستاورد خاصی برای ما نداشت و تنها امتیاز آن گرفتن پایتختی جوانان جهان اسلام برای ایران و شیراز بود که طی یک سال برگزار شد.
تندگویان ادامه داد: امسال در انتخاباتی که در سازمان جوانان کشورهای اسلامی شکل گرفت ما توانستیم جایگاه خوبی را بگیریم و در هیئت رئیسه سازمان که پنج سید دارد توانستیم یک سید را بگیریم و یکی از اعضای ما آنجا عضو است و همچنین توانستیم نایب رئیسی بین الملل آن را هم بگیریم. همچنین کمیته تدوین اسناد جوانان نیز تشکیل شد که گرفتن آن جایگاه با توجه به حضور عربستان سخت بود اما توانستیم در اجلاس استانبول این جایگاه را هم بگیریم که این سه جایگاه دستاورد خوبی برای حوزه جوانان بود و اولین کار اجرایی مهم در این خصوص را نیز انجام دادیم و بر اساس آن پروپوزالی به رئیس هیئت رئیسه جدید تحت عنوان دبیرخانه گردشگری جوانان جهان اسلام ارائه کردیم که به محض تشکیل جلسه هیئت رئیسه جدید، این پروپوزال ما را هم بررسی و ان شاء الله تصویب می کنند. اگر این کار صورت بگیرد هم می توانیم از اعتبارات آن استفاده کنیم و هم رونق خیلی خوبی در صنایع گردشگری جوانان به صورت بین المللی ایجاد خواهیم کرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/114470/تندگویان--همه-نهاد-ها-باید-در-اجرای-قوانین-و-مقررات،-به--جوانان--تسهیلات-ارائه-کنند-متعهد-شدیم-به-چهل-هزار-سرباز-آموزش-دهیم
بستن   چاپ