آریا جوان
گفت و گوی تفصیلی معاون امور جوانان با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان ( بخش دوم )
تندگویان: در دولت تدبیر و امید وام ازدواج 10 برابر شد/ به دنبال ملی کردن مجمع خیرین ازدواج هستیم/در بخش پرسنلی حوزه جوانان به شدت فقیر هستیم
سه شنبه 6 فروردين 1398 - 14:25:03
آریا جوان - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ده برابر شدن وام ازدواج از سال 92 تا سال 98 را مورد توجه قرار داد و گفت: دولت واقعاً همت کرد و به همه کسانی که در نوبت وام ازدواج بودند، در سال 96 وام پرداخت کرد و وام ازدواج را به روز کرد و سال 97 همان رویکرد را ادامه داد. خوشبختانه دیگر کسی در نوبت وام نداریم.

محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان ، به ارائه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای مهم حوزه جوانان در سال 97 ، رویکرد و چشم انداز این حوزه در سال 98 و ضعف ها و چالش های حوزه جوان پرداخت که در ادامه، بخش دوم این گفت و گو را می خوانید.
بعد از سالها، دفاتر مشاوره ازدواج و خانواده ما مجوزهای رسمی دریافت می کنند
معاون وزیر ورزش و جوانان در خصوص اقدامات حوزه ازدواج گفت: کارهای خوبی در زمینه مشاوره های قبل، حین و بعد از ازدواج انجام شده و دو سال است که در این معاونت بحث آموزش دفاتر مشاوره ازدواج و خانواده را فعال کرده ایم. دوره‌های مشخص آموزش برای مربیان و روانشناسانی که در مراکز ما کار می کنند در سطح کشور برگزار کرده ایم.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با سازمان بهزیستی کشور گفت: بعد از سالهای زیادی که بین ما و سازمان بهزیستی مناقشه ای برای مجوز دادن به دفاتر مشاوره ازدواج و خانواده وجود داشت، با این تفاهم نامه مراکز ما مجوزهای رسمی دریافت می کنند و امیدواریم تا پایان فروردین 98 تعداد مراکزمان را به 300 مرکز ارتقا دهیم.
تندگویان با بیان این که دو دوره آموزشی برای اساتید و روانشناسان این مراکز برگزار کردیم، افزود: الان یک وحدت رویه آموزشی در موضوع آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج به وجود آمده و کتابی را هم برای اولین بار در این زمینه تولید کردیم که سرفصل های آموزشی حوزه ازدواج برای اولین بار در کشور توسط این معاونت در این کتاب گنجانده شده است.
وی ادامه داد: خود دفاتر مراکز مشاوره چندین دوره آموزشی رایگان برای جوانان در هفته جوان، هفته ازدواج و مناسبت های مختلف برگزار کرده‌اند. چیزی که در این زمینه مهم و باعث امیدواری است این است که 70 درصد مراجعین دفاتر مشاوره ازدواج، جوانان مجرد هستند و قبل از ازدواج به این دفاتر مراجعه می کنند که امیدواریم این آمار رو به افزایش برود.
در دولت تدبیر و امید وام ازدواج 10 برابر شد
تندگویان همچنین در خصوص وام ازدواج نیز گفت: وام ازدواج امسال به 15 میلیون تومان افزایش یافت و دولت 15 هزار میلیارد تومان وام ازدواج به یک میلیون نفر پرداخت کرد که کار خیلی بزرگی بود. خوشبختانه پرداخت وام ازدواج به روز شده و نهایت انتظار جوانان برای دریافت وام ازدواج یک ماه است.
وی با اشاره به افزایش ثبت ازدواج در سال 97 گفت: افزایش وام ازدواج یکی از شاخص های افزایش ازدواج جوانان است که امیدواریم با افزایش وام در سال آینده که به 30 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد و بودجه آن نیز ابلاغ شد، آمار ازدواج جوانان بالاتر رود. پیش بینی ما این است که اگر با همین شیوه که امسال ازدواج انجام شد سال بعد هم انجام شود حداقل دولت 30 هزار میلیارد تومان وام ازدواج در سال 98 پرداخت کند. به نظر می رسد در استان ها و شهرستان ها با 60 میلیون تومان می توان یک زندگی مشترک کوچک را آغاز کرد.
جوانان برای گرفتن وام ازدواج 3 میلیونی چندین سال در نوبت بودند
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ده برابر شدن وام ازدواج از سال 92 تا سال 98 را مورد توجه قرار داد و گفت: تصمیم گیری های کلان در این خصوص با دولت و نهایتا مجلس بوده است. تا سال 92 که وام ازدواج سه میلیون تومان بود، تعداد زیادی از جوانان سه، چهار سال برای دریافت وام در نوبت بودند و در نهایت پشیمان می شدند که همه این موضوعات باعث کاهش موضوع ازدواج شده بود.
وی ادامه داد: با یک موضوع هشدار دهنده ای در حوزه شکل گیری ازدواج مواجه شدیم و به اعتقاد من همین بحرانی که ایجاد شد باعث افزایش و جهش یک باره وام ازدواج شد و هم دولت و هم مجلس به این نتیجه رسیدند که یکی از راهکارهای کمک به افزایش ازدواج در سراسر کشور موضوع اقتصادی است و بنابراین وام ازدواج را تا ده برابر افزایش دادند.
تندگویان اظهار داشت: دولت واقعاً همت کرد و به همه کسانی که در نوبت وام ازدواج بودند، در سال 96 وام پرداخت کرد و وام ازدواج را به روز کرد و سال 97 همان رویکرد را ادامه داد. خوشبختانه دیگر کسی در نوبت وام نداریم.
به دنبال ملی کردن مجمع خیرین ازدواج هستیم
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: امروزه تامین جهیزیه کار بسیار سختی شده است که در این راستا موضوع ساماندهی خیرین ازدواج را آغاز کردیم و در 14 استان مجمع خیرین ازدواج به وجود آورده ایم و به دنبال آن هستیم که این موضوع را کشوری کنیم و مجمع خیرین ازدواج کل کشور را تشکیل دهیم تا سازمان مشخصی داشته باشد. این موضوع را در شورای اجتماعی کشور مطرح کردیم و باید وزارت کشور این اجازه را بدهد تا سازمان خیریه ازدواج در کشور به وجود بیاید.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: کارهایی که در این حوزه انجام می‌شود برگزاری نمایشگاه فروش کالا و فروشگاه های دائمی کالا با تخفیفات مشخص و تقسیط قیمت ها است. در بعضی از استان ها نیز خیرین مسکن مناسب برای جوانان ایجاد کرده اند تا زوجین وقتی ازدواج می کنند یک سال در آن مسکن به طور رایگان زندگی کنند تا توانایی خرید منزل یا اجاره واحد مسکونی برایشان فراهم شود. در بعضی از استان‌ها خیرین در حوزه اشتغال ورود پیدا کردند و مدل های مختلفی برای کمک به جوانان دارند و اگر یک سازمان کشوری برای آنها تشکیل دهیم بخشی از کمک خیرین به سمت ازدواج خواهد رفت و باعث رونق ازدواج خواهد شد.
به طور میانگین ماهیانه 50 تا 60 سمن در کشور تشکیل می شود
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص اقدامات و فعالیت های حوزه مشارکت های اجتماعی جوانان گفت: ما در حال حاضر حدود 2200 تشکل فعال در کشور داریم و به طور میانگین ماهیانه 50 تا 60 تشکل در کشور به این آمار اضافه می‌شود.
وی تصریح کرد: از وقتی که موضوع شناسه ملی سمن ها مطرح و دستورالعمل آن صادر شد و همچنین تسهیلاتی که ما از طریق تفاهمی که با صندوق کارآفرینی امید و بانک رسالت برای طرح های جوانان ایجاد کردیم، انگیزه های جوانان مقداری بیشتر شد.
تندگویان افزود: در مجموع از طریق صندوق کارآفرینی امید و بانک رسالت چیزی در حدود 140 میلیارد تومان تسهیلات به عنوان وام های اشتغال زایی تفاهم کردیم تا به طرح های جوانان پرداخت کنیم که تا امروز 70 میلیارد تومان مجموعاً از این دو نهاد به جوانان پرداخت شده و نیمی از وظایفمان را انجام دادیم و مابقی آن هم انجام شده و در مرحله اخذ ضمانت است. طبق قولی که صندوق کارآفرینی امید به ما داده است تا پایان اردیبهشت این عدد کاملا پرداخت خواهد شد.
معاونت توسعه مدیریت و منابع در حال بررسی بانکها برای ارائه تسهیلات به طرح های جوانان است
وی اظهار داشت: معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان در حال بررسی است تا سال آینده نیز این تسهیلات از طریق بانک رسالت که مدل خوبی برای اشتغال مستقیم دارد و به تولید و خرید کالا از کارآفرینان کمک می کند ادامه یابد. بانک رسالت امسال چیزی در حدود 1000 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده ولی تنها ایراد آن پوشش ندادن تمام استانهای کشور است. معاونت پشتیبانی در حال بررسی بانک های دیگر برای این موضوع است که باید به توافق برسند. برای سال 98 عدد حتما افزایش پیدا خواهد کرد اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور اینکه چقدر آن اختصاص یابد معلوم نیست.
افزایش خیلی خوبی در برگزاری ستادهای ملی، استانی و شهرستانی داشتیم
تندگویان همچنین در خصوص برگزاری ستاد های ساماندهی امور جوانان در سراسر کشور نیز گفت: امسال افزایش خیلی خوبی در برگزاری ستادهای ملی، استانی و شهرستانی داشتیم.
وی تصریح کرد: در سال 96 درصد تحقق برگزاری ستاد های شهرستانی 38 درصد در کل کشور بوده و سال 97 به 55 درصد افزایش یافت. در استان ها از 47 درصد سال 96 به 63 درصد سال 97 رسید و در کل هم در تعداد جلسات و هم در مدل برگزاری و مصوبات آمار افزایش خوبی دارد.
معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: در این خصوص سامانه ای را ایجاد کردیم که مصوبات استانی در آن به صورت منظم رصد می‌شود. حتی اگر تشخیص دهیم این مصوبات جنبه عملیاتی ندارد به عنوان جلسه محسوب نمی کنیم و به استان اعلام می‌کنیم که این جلسات را به عنوان جلسات ستاد ساماندهی محسوب نمی کنیم حتی جلساتی داریم که اعضای خوب و مرتبط با امور جوانان حضور ندارند و با بررسی که صورت می‌گیرد به استان اعلام می شود که این جلسات هم جزو جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان محسوب نمی‌شود. با همه این اوصاف ما افزایش نسبی خوبی داشتیم و به اعتقاد ما مصوبات خوبی اجرایی می شود که قبلا این گونه نبود.
وی گزارش گیری منظم، نظارت و برخورد را از عوامل افزایش آمار جلسات ستاد ساماندهی امور جونان و اجرایی بودن مصوبات آن دانست و گفت: پیگیری مضاعفی در این زمینه داریم و استان به استان و دستگاه به دستگاه مکاتبه می‌کنیم. در جلسه شورای عالی جوانان گزارش کاملی به معاون اول رئیس جمهور ارائه کردیم. اولاً از سه استان برتر تقدیر و بعد استان های ضعیف را اعلام کردیم و دستگاه های برتر هم که حضور موفق و موثری در جلسات ستاد داشتند را اعلام کردیم. دستگاه‌هایی که گزارش عملیات اجرایی مناسبی داده بودن را معرفی کردیم و توانستیم پایش خوبی ایجاد کنیم ولی نهایتاً این که از نهاد بالادستی برخورد مناسبی صورت بگیرد خیلی به ساماندهی این جلسات کمک خواهد کرد.
در حوزه پرسنلی بخش جوانان به شدت فقیر هستیم
تندگویان در خصوص نیروی انسانی معاونت جوانان و حوزه جوانان استانها نیز گفت: امسال در حوزه پرسنلی و نیروی انسانی در استانها و ستاد پایشی انجام دادیم که متاسفانه باید بگویم یکی از ضعیفترین بخش‌های وزارتخانه در این خصوص معاونت جوانان است. در تعداد زیادی از استانها، صد در صد پست های ما توسط معاونت های دیگر اشغال شده و متاسفانه در حوزه پرسنلی بخش جوانان به شدت فقیر هستیم. با تخصص حوزه جوانان اصلاً نیرویی نداریم و افرادی هم که در این حوزه الان مشغول به کار در استانها و ستاد هستند تخصصشان حوزه جوانان نیست.
وی افزود: گزارش جامعی از این وضعیت تهیه کرده ایم و در جلسه شورای معاونین وزارتخانه بخشی از آن را ارائه دادیم و آقای وزیر دستور دادند که مفصل‌تر راجع به آن صحبت کنیم تا در تغییر ساختاری که در حال انجام است توجه ویژه ای به حوزه جوانان شود.

http://www.javanannews.ir/fa/News/115439/تندگویان--در-دولت-تدبیر-و-امید-وام-ازدواج-10-برابر-شد--به-دنبال-ملی-کردن-مجمع-خیرین-ازدواج-هستیم-در-بخش-پرسنلی-حوزه--جوانان--به-شدت-فقیر-هستیم
بستن   چاپ