آریا جوان
گفت و گوی تفصیلی محمد مهدی تندگویان با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان ( بخش سوم )
تندگویان: تشکل های جوانان در موضوعات فرامین رهبری فعال هستند / امیدوارم سال 98 بتوانیم برای 4 تا 5 هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم
شنبه 10 فروردين 1398 - 12:18:26
آریا جوان - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: امیدوارم سال آینده بتوانیم با استفاده از ظرفیت شبکه های تخصصی سمن ها ، اشتغال را در کشور افزایش دهیم. با این که وظیفه ما تولید شغل نیست ولی ما به آن ورود پیدا کردیم و توانستیم به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کنیم که امیدوارم سال 98 بتوانیم برای 4، 5 هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم.

محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان ، به ارائه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای مهم حوزه جوانان در سال 97 ، رویکرد و چشم انداز این حوزه در سال 98 و ضعف ها و چالش های حوزه جوان پرداخت که در ادامه، بخش سوم این گفت و گو را می خوانید.
برای اولین بار کتاب زرد سمن ها تدوین و منتشر شد
معاون امور جوانان گفت: بحثی را امسال در حوزه سمن ها آغاز کردیم این بود که از آغاز فعالیت احساس کردیم نسبت به رشد کمی که داریم کار کیفی صورت نمی‌گیرد بنا بر این در آغاز سال 97 کتاب زرد سمن ها تدوین و منتشر شد و الان هر کسی می تواند با مراجعه به سایت ما در تمام استانها، تعداد و عنوان سمن ها و حوزه کاری که دارند را رصد کند و هر نهاد و سازمانی هم می تواند به این کتاب مراجعه کرده و از اطلاعات آن استفاده کند.
ایجاد شبکه های تخصصی سمنها در حوزه های مختلف
وی افزود: ایجاد شبکه های تخصصی، بحث دومی که درباره سمن ها امسال آغاز کردیم و در این راستا شبکه ملی گردشگری و کارآفرینی و استارتاپی را راه اندازی و برای آنها سایت ایجاد کردیم. شبکه ملی کارهای داوطلبانه و جهادی را در شرف راه اندازی داریم که در استان سیستان و بلوچستان تشکیل خواهیم داد.
تندگویان با بیان این که این سمن ها قبلا هم وجود داشتند و کارهای خود را انجام می دادند، افزود: با ایجاد شبکه تخصصی الان به طور ساماندهی شده و تحت پوشش شبکه ها با یکدیگر در ارتباط هستند و کارهای هم افزا و هدفمند تری در زمینه کاری خود انجام می دهند. شبکه ملی گردشگری نیز که دبیرخانه آن در تبریز است کارهای خود را آغاز کرده و خیلی فعال است و الان گردشگرپذیر شده و تنظیم بازار گردشگری را هم انجام می دهد و عملا موضوع گردشگری داخلی را هم راه اندازی کرده و عملا در کنار کار گردشگری اشتغال زایی خوبی کرده است.
وی تصریح کرد: تشکل های گردشگری خوبی در کشور وجود داشتند ولی با هم لینک نبودند که شبکه سازی، آنها را با هم لینک کرد و شبکه ای به وجود آورد که الان هر کسی وارد این شبکه شود می‌تواند از امکانات، اطلاعات و راهنمایی هایی که در این شبکه ارائه می شود استفاده کند. به طور مثال گروه‌های توریستی از هلند و فرانسه داشتیم که به شبکه گردشگری ما مراجعه کردند که با هدایت شبکه گردشگری، توانستیم از آنها در 5 استان کشور میزبانی مناسبی کنیم و عمدتاً هم به صورت بوم گردی بوده است و در هتل اقامت نداشتند و از خانه هایی که مردم بومی در اختیار آنها قرار می دادند استفاده کردند.
معاون امور جوانان گفت: در حوزه شبکه کارآفرینی نیز تا امروز 3 دوره در استان گیلان دوره های آموزشی آن برای کارآفرینان برگزار شده است. وقتی کارآفرینان و تشکل ها دور هم جمع می شوند می توانند از یکدیگر بهره ببرند و بحث آخری هم که هفته گذشته انجام دادیم بحث اشتغالزایی روستایی بود که به کارآفرینان در خصوص کسب و کار روستایی آموزش های لازم داده شد.
از تولید تا فروش محصول در داخل شبکه تخصصی بازار انجام خواهد شد
وی با بیان این که شبکه تخصصی بازار را ایجاد کرده ایم گفت: قصد داریم این شبکه را به زودی با حضور وزیر ورزش و جوانان رونمایی کنیم. شبکه کارآفرینی ما در داخل شبکه بازار قرار خواهد گرفت و به این ترتیب از تولید تا فروش محصول در داخل این شبکه انجام خواهد شد.
پیشنهاد ما به همه جوانان این است که به سمت ثبت تشکل بروند
محمد مهدی تندگویان گفت: شبکه بازار ما خدمت به کل جوانان کشور است و محدودیتی برای جوانان ندارد ولی اگر جوانی در این شبکه فعال شد و محصولاتش را ارائه داد و در ادامه تمایل داشت با شبکه بازار ما همکاری کند در آن زمان باید به سمت ثبت تشکل برود. پیشنهاد ما به همه جوانان کشور این است که به سمت ثبت تشکل بروند که هم بتوانیم تشکل گرایی را افزایش دهیم و هم بتوانیم حمایت ها و کمک های خود را به آن ها داشته باشیم چون قانون به ما اجازه نمی‌دهد به یک جوان به صورت مستقیم وام دهیم ولی به تشکل می توانیم کمک کنیم و وام ارائه دهیم.
وی به ضعف معرفی شبکه های تخصصی و فعالیت سمن ها پرداخت و گفت: یکی از مشکلات ما در زمینه، نهادهای اطلاع رسانی ملی مثل صدا و سیما است. تشکل ها در صداوسیما نه تنها جایگاه مناسبی ندارند بلکه با آنها برخورد هم می‌شود. یعنی برنامه سازی هایی در سازمان داریم که بر علیه تشکل ها کار می‌کنند و آنها را بد معرفی می‌کنند. در این زمینه باید دیدگاه تغییر پیدا کند تا بتوانیم تبلیغات مناسبی انجام دهیم. امسال در استان تهران کاری را شروع کردیم که بتوانیم با کمک استان تهران برنامه هایی را برای صدا و سیما انجام دهیم و تبلیغات کنیم. فکر می کنم در هفته جوان برنامه های ما در این زمینه ها آغاز شود و تبلیغات ما در شبکه های مختلف پخش شود.
معاون وزیر ورزش و جوانان همچنین در خصوص طرح‌های ملی جوانان گفت: مدل حمایت از طرح های جوانان به این گونه است که در استانها کمیته‌ای به نام تصویب طرح داریم و تشکل ها، طرح های مختلف خود را در این کمیته ارائه می‌کنند و کمیته در صورت تصویب، از اعتباراتی که ما به استان می‌دهیم به تشکل ها رقمی برای انجام طرح ها پرداخت می کند تا طرح خود را دنبال و توسعه دهند.
نمی خواهیم تشکل ها کمک بگیر دولت، بار بیایند
تندگویان گفت: به دنبال این هستیم تا تشکل های ما کمک بگیر دولت، بار نیایند. تشکل ها در کل مردمی هستند و نقش دولت نقش حمایتی و هدایتی است. تشکل باید شکل گرفته باشد و از امتیازات و ظرفیتهای محلی استفاده کرده باشد و بعد در راستای توسعه کار خود به ما طرح ارائه کنند تا ما بتوانیم آن را حمایت کنیم.
وی با بیان این که سال 97 در هفته جوان چیزی در حدود 9000 برنامه در کل کشور اجرا شد، افزود: این برنامه ها شامل دوره های آموزشی، جشن ها، مسابقات، دوره های کارآفرینی، اوقات فراغت و غیره بوده و هفته جوان ما تبدیل به ماه جوان شد. تقریباً از سوم تا بیست و سوم اردیبهشت در سفرهای استانی بودیم و نسبت به طرح های سال گذشته تقریباً چیزی در حدود 30 درصد افزایش پذیرش طرح و تصویب در استان ها داشتیم.
حدود 40 درصد هزینه مراسم، جلسات و نشست ها را خود تشکل ها تامین کردند
وی تصریح کرد: ما با همه این اعتبار کمی که داشتیم این همه فعالیت ساماندهی انجام دادیم، انتخابات سمن ها را برگزار کردیم، شبکه های تخصصی سمن ها را به وجود آوردیم، دوره‌های آموزشی را برگزار کردیم و دفاتر مشاوره ازدواج و خانواده را افزایش دادیم و واقعا سعی کردیم تا می توانیم در هزینه ها صرفه جویی کنیم.
معاون وزیر ورزش و جوانان توضیح داد: کار خوبی که امسال انجام شد این بود که در برگزاری نشست های مختلف و همین انتخابات مجمع ملی سمن ها چیزی در حدود 40 درصد اتفاقات مالی را خود تشکل ها با استفاده از روابطی که داشتند تامین کردند. همچنین در تمام دوره ها و در تمام نشست های ما در سراسر کشور، همه هدایایی که دادیم از تولیدات خود سمن ها بود و به هیچ وجه از بیرون چیزی خریداری نشد. این موضوع 2 دستاورد خوب دارد؛ یکی اینکه در راستای برنامه‌های ما برای توانمندسازی تشکل ها در تولید است و دوم اینکه رونق اقتصادی نیز در داخل تشکل‌ها اتفاق افتاد و اگر مبلغی هم صرف شده در داخل همان مجموعه ها صرف شده و به تولیدات آنها رونق داده است.
وی افزود: در کرمان که انتخابات هیات رئیسه مجمع ملی سمن ها را برگزار کردیم و هدایایی داده شد، برای این کار چیزی در حدود 30 زن سرپرست خانوار شاغل شدند. پیشنهاد من به خود وزارتخانه نیز این است که در دوره های ورزش ی، همایش‌ها و نشست‌هایی که دارند از تشکل‌های ما استفاده کنند. هر استانی که به ما اعلام کنند آمادگی داریم تا تشکل های آن را برای تامین نیازها فرا بخوانیم. تشکل‌های ما در همه زمینه ها فعال هستند و تقریباً همه چیز تولید می کنند ضمن این که قیمت محصولات و خدماتشان قابل مقایسه با بیرون نیست و با این کا به حل آسیب‌های اجتماعی نیز کمک کردیم چون باعث اشتغال زنان سرپرست خانوار و کودکان کار خواهیم شد.
تشکل های جوانان در موضوعات فرامین رهبری فعال هستند
تندگویان همچنین در خصوص چشم انداز حوزه جوانان در سال 98 و بیانیه مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب، گفت: در همان روزی که بیانیه مقام معظم رهبری منتشر شد دکتر سلطانی فر پیامی ‌دادند و ما هم اعلام تبعیت کردیم .همین الان هم تشکل‌های ما فرامین ایشان را انجام می دادند به خصوص در حوزه آسیب های اجتماعی تشکل های ما بسیار فعالند.
وی ادامه داد: در یک استان و در یکی از شهرستان ها آمار خودکشی به روزی یک نفر رسیده بود. از وقتی که یکی از تشکل های ما در آن شهر فعال شده این آمار به ماهی یک خودکشی رسیده است. بخش زیادی از افزایش موضوع خودکشی در کشور، به حوزه اقتصادی برمی‌گردد ولی بخش هایی از آن به خصوص در حوزه جوانان ، موضوعات هویتی است بنابر این تشکل های ما در این حوزه ورود پیدا کردند و کارهای خوبی انجام داده اند.
دستورالعملی اجرایی برای بیانیه مقام معظم رهبری (گام دوم انقلاب) تدوین می کنیم
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: تشکل های جوانان در موضوعات فرامین رهبری همین الان هم فعال هستند اما یک سری از بخش ها را مقام معظم رهبری مطرح کردند که باید اضافه شود. یکی از موضوعاتی که در شورای مدیران معاونت جوانان مطرح کردیم این است که ما یک دستورالعملی اجرایی برای این بیانیه تدوین کنیم و آن را ابلاغ کنیم و سال دیگر گزارش بگیریم.
اجرای تفاهمنامه با وزارت کشور در حوزه ساماندهی آسیب های اجتماعی در 14 استان
وی با اشاره به تدوین تفاهمنامه با وزارت کشور در حوزه ساماندهی آسیب های اجتماعی، گفت: قرار است این تفاهمنامه با وزارت کشور به صورت پایلوت در 14 استان در حوزه آسیب ها انجام شود و ما موضوع آسیب ها در حوزه جوانان را به عهده گرفتیم. طبق برنامه شورای اجتماعی کشور آن موضوعاتی که به ما مربوط می شود را به عنوان دستورالعمل در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان به دستگاه‌ها ابلاغ می کنیم و بعد هم از آنها گزارش می‌گیریم و گزارش ها را به معاون اول خواهیم داد.
محمد مهدی تندگویان همچنین در خصوص وظایف دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان نیز گفت: در موضوع آموزش های قبل از ازدواج که بخشنامه دولت و شرح وظایف ما است باید فعال باشیم. قانون تسهیل ازدواج نیز باید بازنگری و شرح وظایف ما ابلاغ شود تا در این راستا کارها را آغاز کنیم. موضوع ساماندهی دفاتر مشاوره ازدواج و خانواده، آموزش های مربی گری و جشنواره‌های ازدواج، کارهای مشترک با وزارت دادگستری در خصوص حقوق کودکان و زنان نیز در آن دفتر انجام خواهد شد.
امیدوارم سال 98 بتوانیم برای 4 تا 5 هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت: امیدواریم سال آینده بحث مجمع ملی سمن ها به یک ردیف اعتبار اختصاصی برسد و تبدیل به یک نهاد عمومی ماندگار شود و خارج از مجموعه دولت بتواند بودجه اختصاصی داشته باشد که فکر می کنم خودش یک دستاورد خوبی برای جوانان خواهد بود. در خصوص شبکه های تخصصی سمن ها که در حال افزایش است پیش‌بینی می‌کنم انشاالله سال آینده بتوانیم با این ظرفیت، اشتغال را در کشور افزایش دهیم با این که وظیفه ما تولید اشتغال نیست ولی ما به آن ورود پیدا کردیم و توانستیم به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کنیم که امیدوارم سال 98 بتوانیم برای 4، 5 هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم. هم چنین امیدوارم موضوع امریه سربازی سال 98 ابلاغ شود و جوانان فعال سمن ها بتوانند از آن بهره‌مند شوند و این موضوع انگیزه ای برای افزایش تعداد سمن ها و عضویت جوانان در آن ها شود.
لینک بخش دوم گفت و گو:
http://yon.ir/k2dvz
لینک بخش اول گفت و گو:
http://yon.ir/EzhTT

http://www.javanannews.ir/fa/News/118133/تندگویان--تشکل-های--جوانان--در-موضوعات-فرامین-رهبری-فعال-هستند---امیدوارم-سال-98-بتوانیم-برای-4-تا-5-هزار-نفر-اشتغال-ایجاد-کنیم
بستن   چاپ