آریا جوان
پروژه کایپر معرفی شد؛ اینترنت همگانی برای 95 درصد جمعیت زمین
شنبه 17 فروردين 1398 - 12:43:25
آریا جوان - پروژه کایپر (Project Kuiper) جاه‌طلبی جدید آمازون این‌بار برای عرضه‌ی اینترنت همگانی است؛ این شرکت برنامه‌های بزرگی در این زمینه در سرد دارد که دانستن آن‌ها قطعا هیجان‌انگیز است.

آمازون طبق اعلام رسمی‌اش قصد دارد در مجموع 3٬236 ماهواره را به مدار پایینی زمینی بفرستد تا از این طریق بتواند اینترنت را در دسترس 95 درصد از جمعیت کره‌ی زمین قرار دهد. در ابتدا رسانه‌ی گیک‌وایر بود که خبر این پروژه‌ی بزرگ که از آن به‌عنوان پروژه‌ی کایپر یاد می‌شود را عمومی کرد. درواقع گیک‌وایر متوجه شد که شرکت کایپر سیستمز (Kuiper Systems LLC) اخیرا در ITU (مؤسسه‌‌ای بین‌المللی که مسئول قرارگیری ماهواره‌ در مدار زمین است) سه پرونده‌ی جداگانه تشکیل داده؛ در پی این خبر، آمازون رسما فرستادن ماهواره به مدار زمین را تأیید کرد.
پروژه کایپر، پروژه‌ای بلندمدت و بسیار جاه‌طلبانه است
البته آمازون نخستین شرکتی نیست که چنین پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ای را برای رساندن اینترنت به تقریبا تمامی جهان، در پیش می‌گیرد. پیش‌تر شرکت‌های دیگری گفته‌اند که قصد دارند با شبکه‌ای ‌متشکل‌از هزاران ماهواره، اینترنت را در سراسر دنیا برای مردم ارائه دهند. آمازون طبق برنامه‌اش قصد دارد ماهواره‌های موردبحث را در مدار پایینی زمین قرار دهد؛ این کار هم هزینه‌های کلی و هم میزان تأخیر را کاهش می‌دهد. اسپیس‌ایکس قبلا گفته است که قصد دارد 12 هزار ماهواره را برای دستیابی به‌چنین هدفی، به مدار زمین بفرستد؛ همچنین شرکت وان‌وب در پی فرستادن 650 ماهواره به مدار زمین است . فیسبوک یکی دیگری از شرکت‌هایی است که چنین برنامه‌ی بلندپروازانه‌ای در سر دارد. در پروژه‌ی کایپر، ماهواره‌ها در سه‌ارتفاع مختلف نسبت به سطح زمین جای خواهند گرفت؛ براساس جزئیات منتشرشده، از بین 3٬236 ماهواره‌ای که قرار است به مدار زمین فرستاده شوند، 784 ماهواره در فاصله‌ی 367 مایلی (590 کیلومتر)، 1٬296 ماهواره در فاصله‌ی 379 مایلی (610 کیلومتر) و 1٬156 ماهواره در فاصله‌ی 391 مایلی (629 کیلومتر) از سطح زمین جای خواهند گرفت. ماهواره‌های یادشده توانایی این را خواهند داشت که اینترنت را در مناطق وسیعی از زمین ارائه دهند؛ براساس اعلام رسمی، این اینترنت از مدار 56 درجه‌ی شمالی (تقریبا در میانه‌های کشور اسکاتلند) تا مدار 56 درجه‌ی جنوبی (در زیر پایین‌ترین قسمت آمریکای جنوبی) را پوشش خواهد داد و این یعنی ایران نیز شامل آن خواهد شد. به‌طور کلی، اینترنت ارائه‌شده توسط این ماهواره‌ها، به‌لحاظ تئوری بیش از 95 درصد از جمعیت کل زمین را پوشش خواهد داد که در یک کلام فوق‌العاده است.
ایران هم در گستره‌ی اینترنت همگانی آمازون جای دارد
نماینده‌‌ای از شرکت آمازون در گفت‌و‌گو با وب‌سایت ورج، چنین اطلاعیه‌ای را در مورد پروژه‌ی کایپر منتشر کرده است: «پروژه‌ی کایپر، ابتکار عملی جدید برای فرستادن چند هزار ماهواره به مدار پایینی زمین است؛ این ماهواره‌ها پهنای باند پرسرعتی را با تأخیر کم در دسترس جوامع محروم زمین قرار خواهند داد. کایپر، پروژه‌ای بلندمدت است که امکان خدمت‌رسانی به ده‌ها میلیون آدم که هنوز به اینترنت پهن‌باند ( Broadband Internet ) دسترسی ندارند را ترسیم می‌کند. ما مشتاقیم با شرکت‌هایی که چنین برنامه‌ای در سر دارند، همکاری کنیم.» فعلا به‌صورت رسمی مشخص نشده است که آمازون قصد دارد ماهواره‌ها را خودش بسازد یا اینکه می‌خواهند آن را از شرکتی دیگر خریداری کند. درضمن این شرکت هنوز در مورد نحوه‌ی فرستادن این ماهواره‌ها به مدار زمین، تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است. درهرصورت فراموش نکنید که جف بزوس ، مدیرعامل آمازون، یک شرکت فضایی به‌نام بلو اوریجین را نیز تحت‌مالکیت دارد. نماینده‌ی آمازون در گفت‌و‌گو با گیک‌وایر، گفته است که این شرکت تمامی گزینه‌های روی میز را موردبررسی قرار خواهد داد. مورد مهم دیگر این‌ است که پروژه‌ی کایپر به شبکه‌ای از ایستگاه‌های زمینی برای ارتباط با ماهواره‌ها نیاز دارد. سال گذشته، خبر آغازبه‌کار ایستگاه زمینی سرویس‌های مبتنی بر وب آمازون ( AWS Ground Station) رسانه‌ای شد؛ این به‌اصطلاح ایستگاه، در حقیقت یک سرویس رایانش ابری است که امکان برقراری ارتباطات فضا به زمین را فراهم می‌کند.
تاریخ پرتاب ماهواره‌ها فعلا مشخص نیست
تاکنون از زمان احتمالی ارسال ماهواره‌های آمازون به مدار زمین، سخنی به‌میان نیامده است. بااین‌حال فراموش نکنید که پروژه‌ی کایپر ابتدا باید تأییدیه‌ی کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) را دریافت کند. FCC پیش از اعطای تأییدیه‌ی به پروژه‌ی کایپر، موارد مهمی همچون میزان تراکم ماهواره‌ها در مدارهای مختلف را مدنظر قرار می‌دهد. این سازمان همچنین لازم است به بررسی دقیق برنامه‌های آمازون به‌هنگام فرا رسیدن پایان عمر این ماهواره‌ها بپردازد. این موضوعِ بسیار مهمی است؛ چرا که بقای ماهواره‌ها در مدار زمین، اخیرا به نگرانی مهمی تبدیل شده است. سال گذشته بود که ناسا اعلام کرد 99 عدد از هر 100 ماهواره‌ در چنین مجموعه‌های عظیمی (نظیر پروژه‌ی کایپر)، لازم است به‌هنگام پایان مأموریت‌شان از مدار خارج شوند و به زمین بازگردند تا از این طریق، فضای اطراف زمین، بیهوده با زباله پر نشود . نظر شما کاربران زومیت در مورد پروژه‌ی کایپر چیست؟

http://www.javanannews.ir/fa/News/120450/پروژه-کایپر-معرفی-شد؛-اینترنت-همگانی-برای-95-درصد-جمعیت-زمین
بستن   چاپ