آریا جوان
گزارش عملکرد دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در سال 97
يکشنبه 18 فروردين 1398 - 12:40:01
آریا جوان - دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گزارش عملکرد خود در سال 97 را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، در این گزارش آمده است:
به استناد ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه، بخشنامه هیئت محترم وزیران مورخ 27 شهریور 97 ؛ تقسیم کار ملی ابلاغی ستاد ملی زن و خانواده طی نامه مورخ 23 آبان ماه 96 معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در هدایت و نظارت آموزش های پیش از ازدواج و همکاری در آموزش های حین و بعد از ازدواج اقدامات ذیل در دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان مورد پیگیری قرار گرفته است.
ارائه آموزش با رویکرد ترویج آگاهانه در بین جوانان (ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه)، تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی کارگاه های آموزشی قبل، بعد و حین ازدواج با رعایت توزیع عادلانه امکانات آموزشی در سراسر کشور تا سطح شهرستان ها برگزار شده است.
بر اساس این گزارش در 9 ماه سال 97 تعداد 4 هزار و 928 کارگاه با 137 هزار263 شرکت کننده به میزان 20 هزار و 734 ساعت توسط استانها برگزار شده است.
تسهیلات ازدواج به عنوان یکی از کمک های مستقیم دخیل با زندگی زوجین در سال 1397 از مبلغ 10میلیون تومان به 15 میلیون تومان افزایش یافت که از ابتدای سال 97 تا پایان دی¬ماه 883 هزار و 47 نفر معادل 86 درصد متقاضیان، تسهیلات ازدواج را دریافت کرده اند.
تقویت خدمات سلامت روان و مشاوره از طریق صدور مجوز مراکز تخصصی ازدواج و خانواده از دیگر اهداف معاونت جوانان بوده است که در این راستا 182 مرکز مشاوره خانواده در سراسر کشور مجوز دریافت کرده اند و استان¬های تهران و اصفهان بیشترین تعداد مراکز را دارند. طبق پیش¬بینی صورت پذیرفته تا پایان برنامه ششم تعداد 1000 مرکز تخصصی راه اندازی خواهد شد. استان تهران دارای 81 مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده تا سال 1397 می باشد.
علاوه بر این موضوع، پایش دقیق مراجعان به مراکز مشاوره بمنظور آگاهی جامع از استفاده کنندگان از مراکز بطور مستمر صورت پذیرفته است. نتایج بررسی ها نشان داد در نیمسال اول 1397 مجموع افرادی که به مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در کل کشور مراجعه کرده اند بیش از 514 هزار نفر می باشند که بیشترین مراجعان در بازه سنی زیر 19 سال و مجرد بوده اند.
از دیگر اقدامات این حوزه در راستای عملیاتی نمودن وظایف محول در تقسیم کار ملی پیرامون موضوع ازدواج، برگزاری دوره سوم تربیت مربی آموزش های ازدواج و خانواده با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان تهران بود که با ظرفیت 665 نفر فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی دوره آموزشی برگزار شد، علاوه بر این، با توجه به تجارب بدست آمده از برگزاری دو دوره تربیت مربی، از بین اساتید و مربیان شرکت کننده در دوره های قبل که از نظر حرفه ای و فنون انتقال مطلب قابلیت های بیشتری داشتند، 120 نفر به عنوان تسهیلگر آموزشی، انتخاب شدند تا به عنوان مربیان برتر برای همکاری با ادارات کل ورزش و جوانان معرفی شوند و استفاده از این افراد جهت برگزاری دوره های آموزشی در اولویت قرار گیرد. همچنین این تسهیل گران به عنوان هدایتگر در ایجاد وحدت رویه در سر فصل ها و محتوای آموزشی مربیان با توجه به فرهنگ بومی و متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه در شهرستانها، دوره های بازآموزی برای مربیان استان برگزار کنند.
حمایت هدفمند از مراکز تخصصی مشاوره‏ ازدواج و خانواده: با هدف حمایت هدفمند از فعالیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، ارتقاء مهارت های زندگی و مشاوره های قبل از ازدواج به جوانان و در راستای درآمدزایی و افزایش مراجعان و هماهنگ سازی و ساماندهی فعالیت های مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، دستورالعمل حمایت هدفمند از مراکز تخصصی مشاوره‏ ازدواج و خانواده به ادارات کل استانها ارسال گردیده است. در همین راستا اعتبار لازم به ادارات کل ابلاغ گردید تا از تعداد 113 مرکز مشاوره فعال حمایت و بمدت 5 جلسه، مشاوره رایگان به 10 هزار نفر از جوانان در آستانه ازدواج (مشاوره زوجی و فردی) خدمات مشاوره ازدواج و مهارت زندگی ارایه کنند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/120527/گزارش-عملکرد-دفتر-برنامه-ریزی-و-توسعه-اجتماعی-جوانان-در-سال-97
بستن   چاپ