آریا جوان
تندگویان: کل برنامه های هفته جوان امسال تبدیل به برنامه های کمک به استان های سیل زده خواهد شد / از هر استان حداقل 100 جوان به مناطق سیل زده اعزام می شوند
دوشنبه 19 فروردين 1398 - 17:56:00
آریا جوان - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر این که کل برنامه های هفته جوان امسال تبدیل به برنامه های کمک به استان های سیل زده خواهد شد، افزود: حتی اگر برنامه و همایش و جشنی هم قرار است در استانی برگزار شود باید با رویکرد جمع آوری کمک های مردمی به مناطق سیل زده باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان ، محمد مهدی تندگویان در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه در خصوص دستور جدید وزیر ورزش و جوانان مبنی بر تمرکز برنامه های هفته جوان امسال بر مناطق سیل زده و کمک به سیل زدگان، گفت: از همان ساعات اولیه وقوع سیل در استان گلستان، جوانان سمن ها بدون اینکه دستوری داده شود وارد عمل شدند و بچه های مجمع ملی سمن های جوانان از همان اوایل اتفاق، جوانان مجامع سایر استان ها را نیز به کمک فرا خواندند. خانه های جوان ما در استان ها تبدیل به پایگاه جمع آوری کمک های مردمی و ارسال آن به مناطق سیل زده و آسیب دیده شد.
وی ادامه داد: جوانان ی که تخصص های خاصی داشتند مثل تیم های قایقرانی، در آن روزهایی که هیچکس در مناطق سیل زده وجود نداشت اعزام شدند و کمک های خود را آغاز کردند و جاهایی که هیچ دسترسی برای هیچ کس وجود نداشت آنها با قایق های تک نفره ورود کردند و امدادرسانی انجام دادند. در حقیقت یک کار خوبی را بچه های سمن‌ها به صورت خودجوش آغاز کردند که رفته رفته نظم هم پیدا کرد به صورتی که در یک گروه که روسای مجامع استانی حضور دارند استان ها نیازهایشان را منتقل کردند و آدرس هایی را در استان ها برای اقامت سیل زده ها و مسافرین نوروزی که گرفتار شده بودند فرستاده شد و این کمک ها صورت گرفت.
معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان این که جمع‌بندی ما این شد که خود بچه های تشکل ها به صورت فعال در این حوزه اقدامات را انجام می دهند، افزود: با آقای وزیر صحبت کردیم با توجه به این که در پایان سال 97 اعتبارات هفته جوان را نیز به استانها داده ایم رویکرد مان را تغییر دهیم و در برگزاری برنامه های هفته جوان با رویکرد کمک به سیل زدگان وارد عمل شویم.
وی افزود: رویکرد مان این است که در کمک به سیل زدگان هم از بچه‌های مجامع استانی استفاده کنیم و امروز هم که آقای وزیر این دستور را صادر کردند ما هم پیرو آن یک کار عملیاتی، ستادی و کشوری انجام دهیم.
تندگویان با بیان این که از شنبه آینده در هر 31 استان یکی از کارشناسان ستادی معاونت امور جوانان مستقر می شود، گفت: این کارشناسان موظف می شوند موضوعات مختلف کمک به سیل زدگان را هم از نظر مدل جمع آوری کمک ها و هم اعزام نیرو به استان های سیل زده، ساماندهی کنند.
وی تصریح کرد: 4 مدیر کل این معاونت هر کدام در چندین استان مسئولیت دارند و به صورت جداگانه با کارشناسان اعزامی ما هماهنگ می شوند تا گزارش عملکرد بگیرند و اگر برنامه‌ای هم در آن استان در خصوص هفته جوان قرار است برگزار شود حتماً با رویکرد کمک به سیل زدگان باشد یعنی ما بتوانیم برنامه هایمان را به جای جشن و همایش، تبدیل به برنامه‌های گلریزان و جمع آوری کمک‌های مردمی کنیم.
معاون امور جوانان به اعزام نیروهای داوطلب تشکلها به استان های سیل زده اشاره کرد و گفت: در نظر داریم ان شاءالله در پوشش نیرو های داوطلبانه از سایر استان‌هایی که درگیر سیل نیستند حداقل از هر استان صد نفر از جوانان تشکل ها را که ممکن است تخصص های خاصی هم در حوزه های پزشکی و غیره داشته باشند به مناطق سیل زده اعزام کنیم که هماهنگی های آن را با هلال احمر انجام داده ایم و نیروهای اعزام ما در اختیار هلال احمر خواهند بود.
وی ادامه داد: دفاتر مشاوره ازدواج زیر مجموعه وزات ورزش و جوانان حتما فعال خواهند بود تا برای موضوعات روانی و آسیب هایی که از سیل به وجود می‌آید از خدمات مشاوره ما به صورت رایگان استفاده کنند و بخشی از اعتبارات هفته جوان را به این مورد اختصاص می دهیم تا دکتر ها و مشاورین دفاتر به مناطق اعزام شوند و با نگرش کمک به آسیب دیده ها وارد عمل شوند.
تندگویان تصریح کرد: از شنبه که کارشناسان ما در استان‌ها مستقر می شوند وضعیت استانها مشخص خواهد شد و تعداد داوطلبان را به هلال احمر اعلام خواهیم کرد. 4 مدیر کل ما در استان های سیل زده مستقر می شوند تا از مقصد، نیازمندیها را استعلام کنند و ما بر اساس نیازمندی های مقصد، هم اقلام را جمع آوری می کنیم و هم بر اساس نیاز استان نیرو اعزام خواهیم کرد. کمکهای نقدی را هم به همان حساب هلال احمر که اعلام کرده است واریز می کنیم.
وی با تاکید بر این که کل برنامه های هفته جوان امسال تبدیل به برنامه های کمک به استان های سیل زده خواهد شد، افزود: حتی اگر برنامه و همایش و جشنی هم قرار است در استانی برگزار شود باید با رویکرد جمع آوری کمک های مردمی به مناطق سیل زده باشد همچنین قرار شد در همه استان ها در هر اداره کل ورزش و جوانان یک نفر که مسئول امور مشارکت های استان را بر عهده دارد از طریق رسانه ها معرفی شود تا در هر استان هر جوانی که اعلام آمادگی جهت اعزام به مناطق سیل زده کند به اداره کل مراجعه و مراحل اعزام خود را طی کند.
معاون وزیر ورزش و جوانان در خصوص برنامه های هفته جوان در استان ها نیز گفت: ما برنامه های مان را همراه با تخصیص اعتبارات هفته جوان اواخر سال قبل به استانها ابلاغ کرده بودیم و در آن برگزاری دوره های مهارتی، همایش ها، جشن ها، موضوع سرباز مهارت، جوان خلیج فارس و موضوعات مختلف دیگری هم وجود داشت حتی روزهای هفته جوان را هم نامگذاری کرده بودیم و بر مبنای همان اسامی برنامه ها را اعلام کرده بودیم ولی با توجه به اتفاقاتی که در کشور افتاده و دستوری که آقای وزیر برای یاری کردن مردم آسیب دیده دادند، صلاح دیدیم که امسال برنامه های هفته جوان تبدیل به برنامه های کمک به استان های سیل زده شود.
وی ادامه داد: در حقیقت همان اعتبارات هفته جوان به برنامه های کمک رسانی به مناطق سیل زده تخصیص پیدا خواهد کرد. به هر حال اعزام نیروها و اسکان آنها در استان ها هزینه دارد و هر نیرویی که اعزام شود باید حداقل دو هفته اقامت پیدا کند.
تندگویان در خصوص چگونگی نظارت و گزارش عملکرد این اقدامات گفت: چون به همه استانها یک کارشناس اعزام می‌کنیم گزارش‌ها به صورت منظم احصا خواهد شد. تقریبا نیمی از پرسنل ما به استانها اعزام خواهند شد که عملاً مستند نگاری این کارها را انجام خواهند داد و بر عملکرد بودجه ای و برنامه های استان ها نظارت خواهند کرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/120646/تندگویان--کل-برنامه-های-هفته-جوان-امسال-تبدیل-به-برنامه-های-کمک-به-استان-های-سیل-زده-خواهد-شد---از-هر-استان-حداقل-100-جوان-به-مناطق-سیل-زده-اعزام-می-شوند
بستن   چاپ