آریا جوان
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر داد:
گلریزان برای سیل‌زدگان/ اعزام جوانان متخصص به مناطق آسیب‌دیده
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 16:31:16
آریا جوان - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از اختصاص تمام اعتبارات هفته جوان به موضوع امداد، کمک و اعزام نیروهای داوطلب به مناطق سیل‌زده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان و به نقل از ایسنا، محمد مهدی تندگویان در خصوص برگزاری هفته جوان امسال گفت: قصد داریم برنامه‌هایمان را به جای جشن و همایش، تبدیل به برنامه‌های گلریزان و جمع آوری کمک‌های مردمی کنیم و در پوشش نیروهای داوطلبانه از سایر استان‌هایی که درگیر سیل نیستند حداقل از هر استان 100نفر از جوانان تشکل ها را که ممکن است تخصص‌های خاصی هم در حوزه‌های پزشکی و غیره داشته باشند به مناطق سیل زده اعزام کنیم که هماهنگی‌های آن را با هلال احمر انجام داده‌ایم و نیروهای اعزامی ما در اختیار هلال احمر خواهند بود.
وی همچنین ضمن تشریح مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌های سال آینده معاونت جوانان، توضیحاتی را در مورد طرح سرباز مهارت و نحوه پرداخت وام ازدواج در سال جدید ارائه کرد.
تندگویان در ادامه گفت: مهم‌ترین اولویتی که برای سال آینده در معاونت جوانان ترسیم کرده و پیگیری خواهیم کرد، بحث ساماندهی معاونین جوانان در سراسر کشور در همه ابعاد است. سال گذشته همه توانمان را روی تشکیل مجمع ملی جوانان، تشکل‌ها، ساماندهی آنها و حل مشکلات آنها گذاشتیم.
حتی یه شناسه برای تشکل‌ها در سال 97 صادر نشد
وی با بیان اینکه علی رغم تفاهم نامه و صحبت‌های انجام شده با وزارت کشور تا پایان سال گذشته، هنوز حتی یک شناسه برای تشکل‌ها در سراسر کشور صادر نشده است، افزود: نسبت به این روند به شدت معترض هستم. نامه‌ای هم با امضای وزیر ورزش و جوانان به وزیر کشور و کل استان‌داران ارسال شده تا موضوع شناسه تشکل‌ها حل شود این درحالیست که انتظار داریم با توجه به بیانیه گام دوم رهبری، وزارت کشور همه تلاش خودش را انجام دهد و به ما کمک کند.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه امروز در حوزه تشکل‌های جوانان ساماندهی مناسبی انجام شده، توضیح داد: این اقدامات هم در راستای ایجاد ساختارهای تخصصی و ایجاد شبکه‌ها و هم در مورد موضوع مجمع ملی جوانان بوده است.
تندگویان با بیان اینکه باید برنامه سازی مناسبی در سراسر کشور برای معاونان جوانان شکل بگیرد، ادامه داد: امسال برای معاونان جوانان این کار را شروع می‌کنیم و تعهد می‌دهم که در سال آینده از وحدت رویه خیلی خوب در سراسر کشور و بین معاونان جوانان استان‌ها برخوردار باشیم.
وی افزود: امسال برای معاونان جوانان برنامه‌های زیاد و به روز رسانی شده‌ای داریم. قول می‌دهم هر معاون جوانانی که در هر استانی کوتاهی کرد و جوانان استان راضی نبودند، حتماً تغییر کند. روزی که به این وزارت خانه آمدم تنها یک معاون زن جوان داشتیم اما امروز در حداقل 6 استان معاون جوان خانم داریم که مشغول کار هستند و تقریباً تمام تغییر و تحولات هم با روند جوان گرایی در انتصابات شکل گرفته است.
افزایش دو برابری پرداخت وام در سال 98
وی با بیان اینکه امیدوارم تا پایان اردیبهشت ماه به طور کامل صندوق کارآفرینی امید و بانک رسالت به تعهداتشان عمل کنند، ادامه داد: همچنین در سال آینده سعی می‌کنیم اگر دولت اعتبارات را به موقع پرداخت کند، افزایش پرداخت وام‌ها را تا دو برابر ارقام امسال یعنی 120 میلیارد تومان داشته باشیم.
تهیه دستور العمل اجرایی «بیانیه گام دوم رهبری»
معاون امور جوانان در ادامه از تولید دستورالعمل اجرایی گام دوم رهبری با هماهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد و گفت: قول می‌دهم تا پایان سال عملکرد اجرایی مان را برای بیانیه گام دوم و در این مورد که در حال انجام چه کارهایی هستیم، گزارش دهیم.
تندگویان در ادامه با بیان اینکه امسال اعتباری را به شکل خاص برای مجمع ملی اختصاص خواهیم داد، افزود: امسال پیگیری خواهیم کرد که در بودجه سال آینده ردیف اختصاصی برای مجمع ملی جوانان بگیریم.
تولید اولین کتاب در حوزه آموزش‌های ازدواج در کشور
وی با تاکید بر اینکه در حوزه ازدواج نیز بحث آموزش‌ها و ایجاد وحدت رویه در این مورد را در سراسر کشور به طور جدی پیگیری خواهیم کرد، اظهار کرد: اگر بتوانیم از استان تهران موضوع را خارج می‌کنیم و استان دیگری را به عنوان مرکز آموزش در نظر می‌گیریم. همچنین در حال تولید کتابی درباره آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج هستیم و بنا داریم که این کتاب را در اختیار همه دستگاه‌های ذی ربط مثل دادستانی، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دهیم.
به گفته وی این کتاب اولین کتاب با محتوای سرفصل‌های آموزشی حوزه ازدواج است که در کشور تولید می‌شود.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بحث وام ازدواج را مانند سال قبل پیگیری می‌کنیم تا به طور کامل پرداخت شود و کسی پشت نوبت نماند، توضیح داد: پرداخت وام 60 میلیونی ازدواج به محض ابلاغ اعتبار به بانک‌ها انجام می‌شود و بعد از این مرحله همه به محض اخذ تضامین، وام را دریافت می‌کنند.
شبکه سازی تشکل‌های جوانان در حوزه آموزش عملکرد «شرایط بحران»
تندگویان با اشاره به اینکه در ساختارهای شبکه سازی تشکل‌هایمان حتماً چندین شبکه را اضافه می‌کنیم، تصریح کرد: به ویژه در شرایط بحرانی که ابتدای امسال به دنبال سیل ایجاد شد و تشکل‌های ما ثابت کردند که هماهنگ و پای کار هستند. حتماً شبکه ای در این خصوص در کشور ایجاد می‌کنیم که برنامه اساسی ما برای آن، آموزش بر خورد با اتفاقات و مشکلات در سراسر کشور و بحران‌های سیل و زلزله و… است که خودشان بتوانند این آموزش‌ها را در سراسر کشور به مردم ارائه کنند.
وی در ادامه با اشاره به تفاهم معاونت جوانان با سازمان بهزیستی در مورد مراکز مشاوره ازدواج گفت: با ادامه این تفاهم نامه تا پایان اردیبهشت 100 مرکز را در سراسر کشور به مراکز قبلی مشاوره اضافه می‌کنیم که این مراکز مجوزهایشان را از ما و بهزیستی به شکل مشترک می‌گیرند و آماده فعالیت هستند.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه مجموع مراکز ما به پایه حداقل 400 مرکز می‌رسد، افزود: تعهد دادیم تا پایان دولت تعداد این مراکز مشاوره ازدواج را به 600 مرکز برسانیم.
تندگویان با بیان اینکه امسال برای اولین بار رتبه بندی سمن‌ها را به شکل علمی تخصصی در سراسر کشور انجام می‌دهیم، ادامه داد: این طرح در دو استان به شکل پایلوت انجام شده و سال دیگر درکل استان‌ها آن را انجام می‌دهیم به طوریکه همه استان‌ها دارای رتبه بندی تخصصی برای عملکرد خواهند شد.
آموزش 40 هزار سرباز مهارت از سوی معاونت جوانان
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در مورد موضوع سرباز مهارت هم کاملاً پای کار هستیم، گفت: امیدوارم ستاد کل نیروهای مسلح هم در مورد موضوع امریه و تعهداتی که در این خصوص داده عمل کند. این طرح در سال 97 در 5 استان به شکل پایلوت شروع شد و 40 هزار نفر را به شکل پایلوت آموزش دیدند. برای امسال این تعداد را حتماً افزایش خواهیم داد و تا 200 هزار نفر قابلیت آموزش را ایجاد کردیم.
تندگویان افزود: بنا داریم تا در استان‌های مختلف موضوع سرباز مهارت را با همکاری جهاد دانشگاهی افزایش دهیم. همچنین شبکه استارتاپی که فقط در زنجان بود برای سال آینده در تفاهم با جهاد دانشگاهی حداقل در 5 استان انجام می‌شود یعنی 6 استان دارای شبکه استارتاپی جوانان خواهند شد.
توافق با میراث فرهنگی در حوزه سمن‌های فعال در موضوع گردشگری
تندگویان با بیان اینکه در موضوع شبکه گردشگری با سازمان میراث فرهنگی به توافق‌های خوبی رسیدیم، اظهار کرد: در مورد موضوع دبیرخانه گردشگری جوانان کشورهای اسلامی هم که در مجمع جوانان کشورهای اسلامی تصویب شد، امسال آمادگی داریم که در این حوزه هم گردشگر پذیر شویم و برای کشور ارزآوری و اشتغال زایی کنیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته با تشکیل مجمع ملی جوانان این تشکل‌ها جایگاه خودشان در کشور را پیدا کردند و این موضوع را در حوادث اخیر نشان دادند، ادامه داد: مجمع ملی به شکل کاملاً خود مختار و جدا از دولت به عنوان یک نهاد عمومی به وظایف خود عمل می‌کند. امروز جوانان مجمع ملی در استان‌های مختلف، و خودشان بدون دخالت وزارت خانه جلساتشان را با نهادهای مختلف برگزار می‌کنند و به این ترتیب پایگاه واقعی نهاد عمومی که جزو آرزوهایشان بود، شکل گرفته است.
برنامه‌های هفته جوان
تندگویان با بیان اینکه برای هفته جوان امسال، اعتباراتمان تا پایان سال پیش تخصیص یافت، گفت: پیش بینی من برای این هفته این است که آن را تبدیل به ماه جوان کنیم. به این ترتیب برنامه‌هایمان را امسال از 26 فروردین شروع می‌کنیم و تا ابتدای ماه مبارک رمضان درگیر برنامه‌های آن هستیم. امسال برای اولین بار از شبکه سه برنامه معرفی تشکل‌هایمان را هرشب از ابتدای هفته جوان به مدت یک ماه خواهیم داشت که هر شب یکی از تشکل‌های از یک نقطه کشور دستاوردها و عمکرد ش را ارائه خواهد کرد. در همه حوزه‌ها برنامه سازی خوبی انجام شده که امیدواریم این برنامه طی 31 قسمت پخش شود و در مجموع این موارد باعث شود که رونق خوبی در سال آینده داشته باشیم.
وی با بیان اینکه الان به صورت روزانه بابت پرداخت وام‌ها تسهیلات و عملکرد خانه‌های جوان از معاونان گزارش می‌گیریم، تصریح کرد: امیدواریم بحث خانه‌های جوان هم امسال حل شود. امسال مصوبات مجلس در بحث ساختار و اعتبارات خوب بوده است به طوریکه 75 خانه جوان در سراسر کشور داریم و مطمئنم با مصوبات جدید و اگر اعتبارات مناسب اختصاص پیدا کنیم، سال آینده به دو برابر این تعداد یعنی 140 خانه جوانان در سراسر کشور برسیم و دیگر خانه جوان استیجاری نداشته باشیم.
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در هفته جوان حداقل 20 خانه جوان در سراسر کشور افتتاح می‌شود که همه مالکیتشان قطعی است. امسال با توجه به بیانیه گام دوم رهبری امیدواریم در حوزه انتصابات جوانان هم تحولی رخ دهد و مطالباتشان در انتصابات هم برطرف شود.

http://www.javanannews.ir/fa/News/120705/گلریزان-برای-سیل‌زدگان--اعزام-جوانان-متخصص-به-مناطق-آسیب‌دیده
بستن   چاپ