آریا جوان
معاون وزیر ورزش و جوانان مطرح کرد؛
تغییر وضعیت جوانان با افزایش سن جوانی / دسترسی به تسهیلات برای جوانان بیشتر می شود
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 - 13:19:11
آریا جوان - روز شنبه هفته جاری ؛ وزیر ورزش و جوانان مصوبات سی و هشتمین جلسه شورای عالی جوانان را ابلاغ کرد. یکی از مهمترین مصوبات این جلسه تغییر بازه سن جوانی از 15 تا 29 سال به 18 تا 35 سال بود. اینکه تغییر سن جوانی چه تـأثیری بر وضعیت جوانان دارد نیاز به واکاوی بیشتری دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان و به نقل از برنا ، محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مورد تغییر در بازه سن جوانی و تاثیر آن در وضعیت کار و مشکلاتی که جوانان با آن رو به رو هستند می گوید: «در سال گذشته یک بررسی کارشناسانه صورت گرفت و در طی آن نظرات تمام نهادهایی که عضو سازمان ساماندهی بودند، گردآوری شد و بر مبنای آن در ستاد ساماندهی جوانان تصمیم گرفته شد که بازه سن جوانی تغییر کند.»
معاون وزیر ورزش و جوانان دلایل تغییر سن جوانی را اینگونه شرح می دهد: «در ایران با توجه به مدل اشتغال جوانان و گرایش افراد به داشتن تحصیلات تکمیلی، جوانان در سن 27 یا 28 سالگی وارد بازار کار می شوند، با توجه به اینکه سن جوانی تا 29 سال بود، موقعیت شغلی خوبی برای آنها ایجاد نمی شد . به همین دلیل با تغییر سن جوانی، حمایت از جوانان در زمینه اشتغال بیشتر می شود. علاوه بر این در سن 15 سالگی که ملاک جوانی بود، افراد نمی توانستند وارد بازار کار شوند.»
او با بیان اینکه، با نظر همه دستگاه ها و با توجه به افزایش امید به زندگی در ایران سن جوانی در ایران تغییر کرد، تصریح می کند: « از خوبی های این مسئله این است که دایره شمول خدمات ما برای سنین بالاتر افزایش پیدا می کند. آمار جمعیتی که به آنها خدمت رسانی می شود زیاد تغییر نمی کند، ولی چون سن تغییر می کند دایره پوشش خدمات به ویژه برای جوانانی که وارد حوزه اشتغال می شوند بهتر می شود.»
محمد مهدی تندگویان با بیان اینکه، با این تغییر بازه سن جوانی ؛ وضعیت بیکاری بهتر می شود، تصریح می کند: «با توجه به بعضی از مصوبات دولت و قانون برنامه توسعه ششم که معافیت هایی را برای جوانان ذکر کرده اند، چون سن جوانی به 35 سال رسیده است کمک مثبتی به اشتغال جوانان صورت می گیرد.»
وی در ادامه با اشاره به اینکه، بحث های انتخابات و حضور در تشکل های جوانان در اساسنامه های استانی و ملی تغییر می کند، می گوید: «قبلا میانگین سنی در این سازمان ها تا 29 سال بود الان به 35 سال تغییر می کند. افراد تا 35 سالگی می توانند از تسهیلات و وام هایی که برای جوانان در نظر گرفته شده است، استفاده کنند. تشخیص میانگین سن جوانی با شورای عالی جوانان است با توجه به بخشنامه ای که ابلاغ می شود سایر نهادها و سازمان های کشور باید در لحاظ کردن امکانات، موضوعات آماری و پایش ها این تغییر را مد نظر قرار دهند.»
معاون وزیر ورزش و جوانان در پایان تأکید می کند: «امیدواریم در اشتغال و ازدواج جوانان با این تغییر سن تفاوتی ایجاد شود. افزایش سن جوانی دسترسی به تسهیلات را برای جوانان بیشتر کند تا از این طریق آمار ازدواج و اشتغال در کشور بیشتر شود.»

http://www.javanannews.ir/fa/News/122792/تغییر-وضعیت-جوانان-با-افزایش-سن-جوانی---دسترسی-به-تسهیلات-برای-جوانان-بیشتر-می-شود
بستن   چاپ