آریا جوان
روز پیتزای بیت‌ کوینی: چگونه مرد گرسنه فلوریدایی در دنیای ارزهای دیجیتال تاریخ ساز شد
پنجشنبه 2 خرداد 1398 - 01:46:54
آریا جوان - اولین تراکنش بیت‌کوین  در قبال یک کالا، 9 سال پیش، پس از آن اتفاق افتاد که یک فرد فلوریدایی، ده هزار بیت‌کوین(BTC) را  برای تنها دو عدد پیتزا پرداخت کرد.

از زمان اولین مبادله‌ی بیت‌کوین و کالا، علاقمندان ارز‌های رمزنگاری شده در سراسر جهان «روز پیتزای بیت‌کوینی» را جشن می‌گیرند؛ البته نه به این خاطر که کار مردی که 10 هزار بیت‌کوین برای دو عدد ویتزا پرداخت را زیر سؤال ببرند، بلکه به این جهت که آن معامله نقطه‌ی عطفی برای بیت‌کوین محسوب می‌شود. امروزه خرید پیتزا با پرداخت بیت‌کوین چیز عجیبی نیست؛ اما در آن روزگار که هیچ فروشنده‌ای بیت‌کوین را به‌عنوان پرداختی قبول نمی‌کرد، آن معامله بسیار مهم تلقی می‌شد. در 22می 2010، یک برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده‌ی بیت‌کوین به نام لازلو هانیکز ( Laszlo Hanyecz )، به یک کاربر تالار گفت‌وگوی مربوط‌به بیت‌کوین، جایی که اکثر بیت‌کوینرها در آنجا حضور داشتند، ده هزار بیت‌کوین در عوض دو عدد پیتزای پاپا جان (Papa John) پرداخت کرد. در آن زمان بیت‌کوین تقریبا یک ساله بود و ده هزار بیت‌کوین تقریبا معادل 40 دلار می‌شد. هانیکز در پستی نوشته بود: من 10 هزار بیت‌کوین برای دو عدد پیتزا پرداخت می‌کنم. دو عدد پیتزای بزرگ که مقداری از آن برای روزهای بعد بماند. من گاز زدن پیتزای مانده را دوست دارم. خودتان می‌توانید درستش کنید یا از رستورانی سفارش دهید، اما چیزی که من می‌خواهیم دریافت پیتزا در ازای بیت‌کوین است تا خودم مجبور به سفارش یا درست کردن آن نشوم. مثل سفارش صبحانه در هتل یا چیزی شبیه به آن که تنها تحویلتان می‌دهند و شما می‌خورید و خوشحال هستید. کاربر دیگری که با نام «jercos» شناخته می‌شد پیشنهاد هانیکز را پذیرفت. مقاله‌های مرتبط:
نگاهی به عملکرد بیت‌ کوین در فصل اول سال 2019 بیت کوین به قیمت 20 هزار دلار بازمی‌گردد؟
برای تکمیل تراکنش، هانیکز بیت‌کوین‌ها را برای جرکوس فرستاد و او نیز پیتزا سفارش داد. پیتزای هانیکز پس از انفجار قیمت بیت‌کوین گران‌تر و گران‌تر تمام شد. تنها پس از 9 ماه از این خرید، قیمت هر بیت‌کوین با یک دلار برابر شد و آن دو عدد پیتزا به ارزش 10 هزار دلار رسیدند. در پنجمین سالگرد روز پیتزای بیت‌کوینی، ارزش آن دو عدد پیتزا به عدد شگفت‌انگیز 2/4 میلیون دلار رسیده بود. هفته‌ی گذشته برای اولین‌بار در سال جاری بیت‌کوین از مرز 8000 دلار عبور کرد. بنابراین ارزش آن خرید با قیمت امروز به 80 میلیون دلار می‌رسد. Bitcoin همچنان در تلاش است تا جریان اصلی ارزهای دیجیتال را در اختیار بگیرد؛ اما با اخبار بدی که هر روزه اعتبار ارزهای رمزنگاری شده را زیر سؤال می‌برند، به نظر می‌رسد دلیلی برای جشن گرفتن روز پیتزای بیت‌کوینی وجود ندارد. اما هرچه باشد ما درباره‌ی پیتزا و بیت‌کوین صحبت می‌کنیم. چه کسی این دو را دوست ندارد؟ روز پیتزای ‌بیت‌کوینی مبارک!

http://www.javanannews.ir/fa/News/123426/روز-پیتزای-بیت‌-کوینی--چگونه-مرد-گرسنه-فلوریدایی-در-دنیای-ارزهای-دیجیتال-تاریخ-ساز-شد
بستن   چاپ