آریا جوان
برنامه‌ریزی‌های لازم در یک خانواده پرجمعیت
چهارشنبه 15 خرداد 1398 - 00:09:07
آریا جوان -
برنامه‌ریزی‌های لازم در یک خانواده پرجمعیت
٣٦١
٠
جام جم / عمولا در خانواده‌هایی که تعداد فرزندان زیاد است و همگی در کنار هم زندگی می‌کنند، مسائلی وجود دارد که تنها با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح می‌توان آنها را برطرف کرد.
برقراری نظم: این مساله یکی از مهم‌ترین مواردی است که اگر در خانواده‌های پرجمعیت رعایت نشود، همه کارها به هم می‌ریزد و هیچ‌چیز سرجای خودش نخواهد بود. بهتر است هر روز برای کل روزتان برنامه‌ریزی و کارهای خانه را بین اعضای خانواده تقسیم کنید تا مشکلی پیش نیاید و همه افراد در کارهای خانه سهیم باشند.
تهیه و آماده کردن غذا: پخت غذا و خرید مواد لازم برای غذا در خانواده‌های پرجمعیت یکی از معضل‌های اصلی است که تلاش زیادی می‌طلبد. معمولا تهیه حجم غذای زیاد برای افراد خانواده به طور روزانه کار دشواری است که تنها با یک برنامه غذایی منظم می‌توان آن را مدیریت کرد.
برای ساده‌تر کردن کارها هم بهتر است خرید ماهانه انجام دهید تا از مراجعه مداوم به مغازه برای خرید وسایل موردنیاز خودداری کنید. با این کار هم در وقت صرفه‌جویی و هم سرعت انجام کارها
بیشتر می‌شود.
شست‌وشوی لباس‌ها: در خانواده‌های کم‌جمعیت، معمولا شست‌وشوی لباس‌ها هفتگی انجام می‌شود اما این کار در خانواده‌های پرجمعیت باعث به‌هم ریختگی اوضاع می‌شود. زمانی که افراد زیادی در خانه زندگی می‌کنند، طبیعتا حجم لباس‌های کثیف هم
بیشتر خواهد بود.
برای این که حجم لباس‌ها بیش از حد نشود، سعی کنید هر روز یا نهایت یک روز درمیان، لباس‌ها را با ماشین لباسشویی بشویید. برای این که کارتان راحت‌تر شود، از همان ابتدا، سبدهای جداگانه‌ای برای تفکیک لباس‌های رنگی از بقیه لباس‌ها قرار دهید تا زمان زیادی صرف جدا کردن آنها نکنید.
حس مسؤولیت: این مساله در همه خانواده‌ها باید رعایت شود، اما نبود آن در خانواده‌های پرجمعیت معضل بزرگی ایجاد می‌کند و فشار کار را روی دوش یکی دو نفر از اعضای خانواده بیشتر می‌کند. از آنجا که کار خانواده‌های پرجمعیت با تقسیم کار بهتر و سریع‌تر پیش می‌رود، سعی کنید هر کاری را به فردی در خانواده بسپارید. حتی می‌توانید به فرزندان کوچک‌تر هم این کار را بیاموزید.
به عنوان مثال، از آنها بخواهید بعد از بازی کردن، اسباب‌بازی‌هایشان را از وسط اتاق جمع کنند. خریدهای خانه، کارهای خانه مانند جارو کردن، غذا درست کردن، تمیز کردن و جابه‌جایی وسایل و... را بین افراد خانواده تقسیم کنید تا آنها هم در انجام کارهای روزمره خانه سهیم باشند. این‌گونه کارها با سرعت بالاتری پیش می‌روند و زمان بیشتری برای در کنار هم بودن دارید.

http://www.javanannews.ir/fa/News/124317/برنامه‌ریزی‌های-لازم-در-یک-خانواده-پرجمعیت
بستن   چاپ