آریا جوان
آیا هوش مصنوعی با انرژی هسته‌ای پیوند می‌خورد؟
یکشنبه 29 بهمن 1402 - 12:27:00 AM
آریا جوان - زومیت / دیتاسنترهای هوش مصنوعی به منابع انرژی فراوانی نیاز دارند که یکی از آن‌ها دسترسی مستقیم به رآکتور هسته‌ای است.
نگه‌داری از دیتاسنترهای هوش مصنوعی نیازمند انرژی فراوان است و کارشناسان اکنون برای پاسخ‌دهی به این تقاضای مهم، به‌دنبال منابع جایگزین می‌گردند.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، محققان رآکتورهای هسته‌ای کوچکی را پیشنهاد کرده‌اند که هریک از آن‌ها به‌تنهایی می‌تواند برای تأمین برق مورد‌نیاز یک دیتاسنتر استفاده شود.
بازار
دانشمندان از سال‌ها پیش به توسعه‌ی رآکتورهای ماژولار کوچک (SMR) پرداخته‌اند که نیروگاه‌های کوچک‌تری هستند و می‌توانند به‌صورت محلی انرژی فراهم کنند و با این کار وابستگی شرکت‌ها به شبکه‌ی برق را به‌طور چشمگیری کاهش دهند.
با وجود نیاز روزافزون دیتاسنترها و صنایع دیگر به تأمین انرژی پایدار و مطمئن، هنوز هیچ رآکتور کوچک تجاری‌شده‌ای ساخته نشده است.
برخی از بزرگ‌ترین بازیگران درزمینه‌ی هوش مصنوعی به سرمایه‌گذاری در ایده‌ی احداث نیروگاه‌های اتمی کوچک ترغیب شده‌اند. گفته می‌شود مایکروسافت قصد دارد برنامه‌ی اختصاصی خود را برای SMR ارائه کند تا بتواند انرژی موردنیاز دیتاسنترهای هوش مصنوعی‌اش را به‌دست آورد.
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، نیز در شرکت نوپای هسته‌ای به نام Oklo سرمایه‌گذاری کرده که در حال توسعه‌ی راکتورهای هسته‌ای ماژولار خودتنظیم‌شونده است. آلتمن نیز اشاره کرده است که هوش مصنوعی به‌اندازه‌ای انرژی‌خوار است که به منبع انرژی نوآورانه‌ای نیاز دارد.
مایکل بلاک، مدیر دپارتمان مهندسی هسته‌ای دانشگاه امپریال کالج لندن می‌گوید: «دیتاسنترها چیزهایی با مصرف انرژی زیاد هستند؛ اما هوش مصنوعی سطح جدیدی از تقاضای انرژی را به‌وجود آورده است.»
احتمالاً مدتی زیادی طول خواهد کشید تا شرکت‌ها شروع به احداث نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک با تعداد زیاد کنند. بلاک می‌افزاید: «طرح‌های متعددی برای SMR وجود دارد؛ اما مشکل اصلی زمانی اتفاق می‌افتد که بخواهیم آن‌ها را به‌صورت تکرارپذیر مانند خط‌تولید یک کارخانه احداث کنیم.»
با وجود پیشرفت‌هایی که در‌زمینه‌ی راکتورهای کوچک صورت گرفته است، هنوز مشخص نیست که این رآکتورها بتوانند پاسخی برای نیازهای در حال رشد به منابع انرژی باشند و شرکت‌ها همچنان راه‌هایی برای افزایش دستیابی به منابع بیشتر انرژی را دنبال می‌کنند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/1273367/آیا-هوش-مصنوعی-با-انرژی-هسته‌ای-پیوند-می‌خورد؟
بستن   چاپ