آریا جوان
رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی کشور در گفت‌وگو با خبرفوری؛
تعدادی از کودکان کار درگیر تجاوز و لواطی شدند/ بیمه کودکان زیر 18 سال، واقعیت ندارد/ فقر عامل اصلی درگیر شدن کودکان در بازار کار
شنبه 1 تير 1398 - 16:40:43
آریا جوان - یک جامعه شناس به تبیین معضلات درگیر کودکان کار در روزهای اخیر پرداخت.

یک جامعه شناس درباره علت ازدیاد کودکان کار این روزها در جامعه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، توضیح داد: معضل کودکان کار، درگیر جوامع جهان سوم است، فقر، تورم و بیکاری از عواملی هستند که می‌توانند کودکان را درگیر دنیای کار کنند.
مصطفی اقلیما تاکید کرد: امسال در کشور به صورت میانگین حقوق افراد حدود 14 درصد افزایش پیدا کرد، این در حالی بود که قیمت‌ها نسبت به سال قبل حدود 60 تا 70 درصد افزایش پیدا کرده بود. در این شرایط افراد چه احساسی دارند جز اینکه حس فقیرتر شدن به آن‌ها دست می‌دهد، این فقر روی تمام اقشار تاثیر می‌گذارد، دهک‌های پایین جامعه برای جبران این فقر کودکان خود را جذب بازار کار می‌کنند زیرا در جهان سوم، افراد نمی‌توانند از پس خرج و مخارج زندگی در جهان سوم برآیند.
وی درباره انواع کارهای کودکان در جامعه امروز توضیح داد: زباله گردی، دستفروشی، گدایی، سیگار فروشی، کار کردن در کارگاه‌های پسماند از جمله انواع کارهایی است که کودکان جذب آن‌ها می‌شوند.
این جامعه شناس ادامه داد: این کودکان در سنین بالاتر ممکن است احساس رضایت هم نسبت به خودشان داشته باشند، زیرا احساس می‌کنند، کار بزرگی برای خانواده‌هایشان انجام می‌دهند و خرج آن‌ها را تامین می‌کنند، این در حالیست که کار و فعالیتی که آن‌ها انجام می‌دهند، کار تخصصی نیست و نفعی در آینده برای آن‌ها ندارد.
تعدادی از کودکان کار به خصوص آن‌ها که در گودها زندگی می‌کنند، بدلیل عدم نظارت درست روی آن‌ها، درگیر لواط، تجاوز و سایر آسیب‌های جنسی نیز شدند
رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، درباره آسیب‌هایی که می‌تواند متوجه کودکان کار شود گفت:غیر از بیماری‌های مختلفی که می‌تواند کودکان را درگیر کند، کودکان می‌توانند درگیر باندهای قاچاقچی نیز شوند. شما فرض کن، کودک 6 یا 7 ساله بدلیل اینکه در مظان اتهام پلیس نیست، می‌تواند به راحتی مواد مخدر جابه جا کند.
وی تاکید کرد: تعدادی از این افراد که در گودهای پایتخت زندگی می‌کنند، بدلیل عدم نظارت درست روی آن‌ها، درگیر لواط، تجاوز و سایر آسیب‌های جنسی نیز شدند.
اقلیما همچنین درباره اعتیاد میان این کودکان تشریح کرد: ما می‌گوییم اعتیاد در میان کودکان افزایش پیدا کرده است، علتش واضح است، ما حدود 2 تا 3 میلیون فرد معتاد در جامعه داریم. طبق محاسبات جوامع پیشرفته، از این 2 یا 3 میلیون، ما حدود 2 تا 3 میلیون نفر هم داریم که در معرض ابتلا به اعتیاد هستند اما بدلیل عدم دسترسی به مواد مخدر فعلا مبتلا نشدند که می‌شود 4 میلیون نفر. این 4 میلیون نفر در خانواده‌هایی به طور میانگین 4 نفره زندگی می‌کنند، یعنی به طور غیر مستقیم، 16 میلیون نفر درگیر اعتیاد هستند. از این آمار اگر نیمی هم کودک باشند، این یعنی 8 میلیون کودک معتاد. این 8 میلیون یعنی یا مصرف کننده، یا فروشنده یا کودکانی که دچار نارسایی‌هایی رفتاری هستند.
وی تاکید کرد: نگهداری هر زندانی حدود 3 تا 4 میلیون هزینه برای دولت دارد، این در حالیست که اگر دولت از ابتدا هزینه‌ای برای کودکان علی الخصوص کودکانی که جذب کار می‌شوند کند دیگر بزهکاری را در آن‌ها مشاهده نخواهیم کرد.
زباله گردی، دستفروشی، گدایی، سیگار فروشی، کار کردن در کارگاه‌های پسماند از جمله انواع کارهایی است که کودکان جذب آن‌ها می‌شوند
این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که اغلب مسئولان حوزه شهری، از اساس حضور کودکان در کارگاه‌های پسماند و زباله را تکذیب می‌کنند، گفت: معلوم است که مسئولان حوزه شهری، این کودکان را پنهان می‌کند، این مساله که می‌گویند ما کودکان را بیمه می‌کنیم هم صحیح نیست، زیرا بیمه برای زیر 18 ساله‌ها معنا ندارد و منظور پیمانکاران از بیمه کودکان صرفا بیمه حوادث است و نه بیمه‌ درمانی.
اقلیما در پایان اضافه کرد: توصیه رهبری به مسئولان پاسخگویی و شایسته سالاریست. اگر مسئولان ما پاسخگو بودند و دقیقا عنوان می‌کردند که به طور مثال برای کاهش آمار کودکان کار چه کردند شاید بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/135532/تعدادی-از-کودکان-کار-درگیر-تجاوز-و-لواطی-شدند--بیمه-کودکان-زیر-18-سال،-واقعیت-ندارد--فقر-عامل-اصلی-درگیر-شدن-کودکان-در-بازار-کار
بستن   چاپ