آریا جوان
در گفت‌وگو با خبرفوری مطرح شد؛
خشم مردم نسبت به سلبریتی‌ها از کجا نشأت می‌گیرد؟/ یک جامعه‌شناس: خشم جامعه از عملکرد دوگانه آنها طبیعی است
شنبه 1 تير 1398 - 16:41:23
آریا جوان - یک جامعه شناس به سوال چرایی خشم مردم نسبت به سلبریتی‌ها پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، روز گذشته ویدئویی از یکی از سلبریتی‌ها بدون داشتن حجاب در فضای مجازی منتشر شد. ویدئویی که در آن یک فرد به صورت مخفیانه تصاویر بازیگر زن را ثبت کرده بود و به او لقب «خائن» می‌داد. این درحالیست که هفته گذشته هم جامعه ملتهب انتشار تصاویری بود از رامبد جوان و همسرش در کانادا. زوج سلبریتی که برای به دنیا آوردن فرزندشان به خارج از کشور نقل مکان کرده بودند هفته گذشته تاحدود زیادی افکار عمومی را نسبت به خودشان متشنج کردند. واکنش‌ها به این اتفاقات البته متفاوت بود، بسیاری سرزنش کردن سلبریتی‌ها بدلیل عملکردشان را نشانی از نقض حریم خصوصی سلبریتی‌ها دانستند. بسیاری دیگر اما بدلیل اینکه این افراد را الگوی جامعه می‌دانند، عملکرد پارادوکس گونه آن‌ها را مذموم می‌دانند. اغلب جامعه شناسان البته دیدگاه دوم را تایید می‌کنند.
امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری می‌گوید: اینکه جامعه اکنون از سلبریتی‌ها خشمگین باشد کاملا طبیعی است، زیرا که جامعه از سلبریتی‌ها الگو می‌پذیرد.
وی ادامه می‌دهد: به طور طبیعی، رفتار سلبریتی‌ها زیر ذره بین است، آن‌ها بدلیل اعتباری که دارند، بیشتر مورد توجه عموم هستند و به طور کاملا طبیعی مورد داوری و قضاوت قرار می‌گیرند، بنابراین طبیعی است که جامعه به عملکرد آن‌ها چه بسا عملکرد دوگانه آن‌ها حساس باشد.
وی درباره چرایی این الگو برداری تاکید می‌کند: اینکه ما فکر کنیم سلبریتی‌ها از جامعه جدا هستند صحیح نیست، ببینید وقتی این افراد درباره مسائل مختلف اظهار نظر می‌کنند یا حتی در کمپین‌های انتخاباتی از آن‌ها استفاده می‌شود، یعنی ما اینکه آن‌ها الگویی برای جامعه هستند را نیز پذیرفتیم.
قرایی مقدم درباره نقش و عملکرد رسانه‌ها در این باره نیز می‌گوید: ببینید رسانه‌ها با تبلیغاتی که روی سلبریتی‌ها انجام می‌دهند، آن‌ها را بزرگ می‌کنند، همین تبلیغات باعث می‌شود که این افراد بیشتر در معرض دید باشند و عملکردشان کنترل شود.
این جامعه شناس در پایان درباره اینکه آیا صحیح است که سلبریتی‌ها الگو باشند، ادامه می‌دهد: اینکه آن‌ها الگوی جامعه شدند، گریز ناپذیر است. اما اینکه آن‌ها را الگوی خود قرار ندهیم، احتیاج به فرهنگسازی دارد که همت عالی و مسیر طولانی می‌طلبد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/135546/خشم-مردم-نسبت-به-سلبریتی‌ها-از-کجا-نشأت-می‌گیرد؟--یک-جامعه‌شناس--خشم-جامعه-از-عملکرد-دوگانه-آنها-طبیعی-است
بستن   چاپ