آریا جوان
جایگزین‌های تلگرام! اگر تلگرام فیلتر شد، زندگی را با کدام پیام رسان ادامه دهیم؟؟؟
یکشنبه 5 آذر 1396 - 9:13:15 AM
جوانان نیوز- نمی توان پیش بینی دقیقی از آینده و اتفاقات پیش رو بابت سبک پسندیدن و تعامل کاربران داشت، اما شک نکنید که خواه ناخواه باید منتظر کنار رفتن تلگرام چه با فیلترینگ و چه با ابزار های بهتر باید باشیم.
به گزارش جوانان نیوز به نقل از نت نوشت، این روز ها در محافل و اخبار سروصدای بسیاری از بحث فیلتر شدن پیام رسان های غیر ایرانی است، پیش از این هم بارها در این زمینه تهدیدهایی صورت گرفته و حتی تا کنون چندین بار شاهد پاسخ هایی صریح از سازندگان تلگرام بوده ایم!
چرا فیلترینگ تلگرام؟
سوال خوبی است؛ فیلترینگ ابزار های گفتگو مختص ما در تنها در ایران رخ نداده و نمی دهد! جالب است بدانید که بسیاری از کشورها خیلی صریح در اولین روز های ورود یک ابزار تعاملی یا شبکه اجتماعی در صورتی که نتوانند اطلاعات و داده های مورد نیاز خودشان را تامین کنند، در حرکتی مرسوم دسترسی به اپ ها را برای شهروندانشان قطع می کنند!!! هر برداشتی از این برخورد می توانید داشته باشید، اما نکته مهم این است که بدانید بسیاری از ابزار های آنلاین تن به تعامل با حکومت ها می دهند و بسیاری نمی دهند!
گویا تلگرام هم یکی از همان هایی است که ابدا تا این لحظه قصد همکاری نداشته و خیلی اصرار دارد که در دزدی اطلاعات کاربران هیچ همکاری و تعاملی را نخواهد پذیرفت. از این رو اتفاقی که برای ابزار هایی مثل ویچت، مسنجر فیس بوک و … افتاد ناچار در انتظار این اپ پیام رسان محبوب (البته در ایران) هم دیر یا زود خواهد افتاده است!
اگر تلگرام فیلتر شد چه کنیم؟
توجه داشته باشیم که کاربران سخت کوش ایرانی ثابت کرده اند که حتی پس از فیلتر شدن ابزار های گفتگو و شبکه های اجتماعی باز هم دل در گرو دوست می نهند و از فیلتر شکن برای برقراری ارتباط استفاده می کنند! این روز ها توییتر بابت حضور این دسته از کاربران در کنار مسئولین حکومتی همچنان شاهد حضور پر شور کاربران فارسی زبان است! اما اتفاق خوبی برای فیس بوک در میان ایرانی ها نیفتاد و متاسفانه به متروکه بدل شده است.
نمی توان پیش بینی دقیقی از آینده و اتفاقات پیش رو بابت سبک پسندیدن و تعامل کاربران داشت، اما شک نکنید که خواه ناخواه باید منتظر کنار رفتن تلگرام چه با فیلترینگ و چه با ابزار های بهتر باید باشیم. از این رو پس از ابن مقدمه طولانی قصد داریم ابزار های گفتگوی ایرانی موجود را که احتمالا باید (چه به ناچار و چه به دلخواه) بر روی تلفن های هوشمندمان برای برقراری ارتباط نصب کنیم، مرور کنیم.
لازم به ذکر است که نمونه های خارجی و کاربر پسند بسیاری در این زمینه وجود که از برترین آنها می توان به واتساپ اشاره کرد: واتساپ با عنوان پرمخاطب ترین ابزار گفتگو در سرتاسر دنیا خطاب می شود و زیر نظر فیس بوک فعالیت می کند. دانلود نسخه اندروید Whatsapp + دانلود نسخه iOS واتساپ
در ادامه سری زدیم به مارکت ایرانی بازار تا ببینیم قابل اعتمادترین و کامل ترین و البته شایسته ترین انتخاب ها برای جایگزینی با تلگرام کدام گزینه های ایرانی خواهند بود. 3 گزینه خوب با ظاهری نسبتا قدرتمند و امکانات قابل قبول در لیست پیام رسان های بازار می توان یافت که به ترتیب نصب های فعال: سروش (200٫000+ نصب فعال)، گپ (50٫000+ نصب فعال) و بیسفون پلاس (10٫000+ نصب فعال) جزو محبوبترین گزینه های قابل دسترس هستند.
در ادامه با هم نگاهی به مشخصاتی که هریک از این پیام رسان ها از خودشان منتشر کرده اند خواهیم انداخت. با ما همراه باشید:
پیام رسان سروش
این پیام رسان توسط توسعه فناوری رسانه سروش توسعه یافته و در شرایط کنونی محبوبترین پیام رسان ایرانی به حساب می آید. در توضیحات این اپ در بازار می خوانیم:
با سروش رایگان صحبت کنید، پیام ارسال کنید، کانال و گروه بسازید، پرداخت داشته باشید، آب‌وهوا را چک کنید، پخش زنده ببینید و یک دنیا امکانات دیگر…
پیام‌رسان سروش یک پیام‌رسان ایرانی است که مانند دیگر نمونه‌های موجود در بازار یک نرم‌افزار ارتباطی می‌باشد. شما با استفاده از سروش می‌توانید اقدام به ارسال و دریافت پیام، ایجاد گروه و ایجاد کانال نمایید. البته سروش پا را فراتر از تکرار موجودیت بازار گذاشته و انواع متنوعی از خدمات نوین را بر بستر پیام‌رسان ارایه کرده است. از این‌رو شما با سروش می‌توانید:
به راحتی و بصورت رایگان تماس صوتی برقرار کنید؛
در کانال خود پرداخت داشته باشید؛
از سرویس آب و هوا و اوقات شرعی بهره بجویید؛
از سرویس‌های مکان‌نما بهره‌مند شوید؛
با امنیت کامل شارژ بخرید و قبوض خود را پرداخت نمایید.
برای آشنایی بیشتر با سروش به سایت http://sapp.ir  مراجعه کنید.
این ابزار با برنامه ریزی صورت گرفته انبوهی از امکانات را به کاربر ارائه می دهد و به عقیده ما اگر دست توسعه دهندگان باز بود، علی رغم آب و هوا و اوقات شرعی و … کم کم دست به کار می شدند و سیستم عامل اختصاصی خودشان را برای این پلتفرم می نوشتند. اگر کمی منطقی باشیم هر کسی جای تیم توسعه سروش بود با تمام قوا امکانات را آنقدر سطح بالا در نظر می گرفت که بتواند با رقبای ساده زیستی چون تلگرام رقابت کند. قضاوت راجع به نحوه فعالیت و کیفیت اپ را به مخاطبان واگذار می کنیم اما در نگاه اول ما نا امید شدیم، چرا که رنگ و تم به کار رفته در این اپ آنقدر سرد و زننده بود که تمایلی به گفتگو با دیگران در این محیط برای ما باقی نماند!
پیام رسان گپ
این پیام رسان توسط تیم گپ افزار توسعه یافته و طبق بررسی ما نسخه تحت وب این اپ علی رغم نسخه های قابل اجرا در سیستم عامل های دیگر در دسترس است. در توضیحات پیام رسان گپ در بازار می خوانیم:
ارتباطات با دوستان ، بازی و سرگرمی ، آموزش ، اطلاعات و اخبار ، خدمات ، فروشگاه و . . . را در دنیای گپ تجربه نمایید.
گپ همانند سایر پیام رسان های معروف بین المللی تمامی امکانات ارتباطی از جمله چت دو نفره، گروه و کانال را در اختیار مخاطب خود قرار می دهد، اما در کنار این قابلیت برای افزایش کارایی پیام رسان، گپ یک بستر ارائه محتوای ارزشمند و معتبر نیز فراهم نموده است. شرکت ها و افرادی که دارای محتوا و خدمات ارزشمند هستند می توانند از طریق « پیام رسان گپ »، خدمات و اطلاعات خود را در اختیار مخاطبین گپ قرار دهند.
پیام رسان گپ هم مشابه سایرین با انبوه امکانات قصد دلربایی از مخاطبان را دارد، اما نکته ای که جالب به نظر می رسید امکان دسترسی آسان به نسخه تحت وب و البته طراحی UI مناسب و رنگ بندی (هرچند زیادی شاد و جوان پسند) قابل قبول این اپ است. این اپ را می توان تنها رقیب سروش در شرایط کنونی دانست!
بیسفون پلاس
این پیام رسان توسط بیستاک توسعه یافته و جزو با سابقه ترین ها در زمینه پیام رسان های داخلی است و تا چند وقت پیش عنوان بیسفون فعالیت می کرد. نسخه های جدیدتر و با توانایی بیشتر این اپ که از ویژگی کانال و … پشتیبانی می کنند با نام بیسفون پلاس شناخته و معرفی می شوند. در توضیحات پیام رسان بیسفون پلاس در بازار می خوانیم:
بیسفون پلاس یک نرم‌افزار تماس صوتی و پیام‌رسانی راحت و کارامد برای استفاده روزانه است. این نرم‌افزار بر پایه تکنولوژی و پروتکل جدید و اختصاصی بیسفون تولید شده و با تاکید بر امنیت، کارایی و استفاده کمینه از منابع گوشی و اینترنت توسعه یافته است.
از طریق بیسفون پلاس به آسانی و بدون هیچ هزینه‌ای به دوستان و خانواده پیام بفرستید و با آنها تماس بگیرید.
همزمان از یک حساب کاربری در چندین دستگاه استفاده کنید، بیسفون پلاس پیام‌ها و محتوای شما را بین تمامی دستگاه‌ها همگام‌سازی می‌کند.
گروه‌های جدید بسازید و یا در آنها عضو شوید.
کانال بسازید و مخاطبین خود را جذب کنید.
کانال‌های جدید، محبوب و داغ را جستجو و دنبال کنید.
بدون محدودیت در تعداد و حجم پیام‌های متنی، چندرسانه‌ای، مستندات و فایل ارسال کنید.
مجموعه بیسفون امنیت کاربران و حفظ حریم خصوصی افراد را تضمین می‌کند.
ظاهر این اپ در مقابل دو اپ پیام رسان قبلی سبک و سیاق ساده تری دارد، شما ار سردرگم نخواهد کرد و کار کردن با آن برایتان دشوار نخواهد بود.
نتیجه گیری نهایی؛ جایگزین تلگرام در میان پیام رسان ایرانی!
ساده ترین اپ پیام رسان فارسی: بیسفون
کامل ترین اپ پیام رسان فارسی: گپ
پر مخاطب ترین اپ پیام رسان فارسی: سروش


نویسنده: علی پوربافرانی

http://www.javanannews.ir/fa/News/13811/جایگزین‌های-تلگرام!-اگر-تلگرام-فیلتر-شد،-زندگی-را-با-کدام-پیام-رسان-ادامه-دهیم؟؟؟
بستن   چاپ