آریا جوان
اتاق خوابی آرامش‌بخش برای کودک
دوشنبه 24 تير 1398 - 12:26:03
آریا جوان -
اتاق خوابی آرامش‌بخش برای کودک
k ١.١
٠
اطلاعات / وسایل‌ و مبلمان‌ اتاق‌ باید با قد و هیکل‌ کودک‌ متناسب‌ باشد. اندازه‌ میز، صندلی، تختخواب، ارتفاع‌ قفسه‌ها و… بایستی‌ در حدی‌ باشد که‌ او به ‌راحتی‌ به‌ آنها دسترسی‌ یابد. ‏وجود رنگ‌ در اتاق‌ کودک‌ ضروری‌ است. «رنگ‌» روحیه‌ بچه‌‌ها را شادمان‌ می‌‌سازد و عنصری‌ مهم‌ برای‌ اتاق‌ کودکان‌ محسوب‌ می‌شود. رنگ‌های‌ خاکی‌ آنها را دلمرده‌ می‌‌کند و برعکس‌ رنگ‌های‌ شاد، روحیه‌ آنها را تقویت‌ می‌‌نماید. اما توجه‌ داشته‌ باشید که‌ استفاده‌ زیاد از رنگ‌های‌ تند و شاد کودک‌ را خسته‌ می‌‌سازد. ‏
هیچ گاه از رنگ‌های تیره برای خرید وسایل اتاق کودک استفاده نکنید. باید فرقی بین اتاق خواب شما و کودکتان باشد. تخت و فرش و پرده اتاق کودک باید از رنگ‌های روشن انتخاب شود. اتاق کودک باید نورگیر باشد اما از پرده‌ای ضخیم روی پرده توری استفاده کنید تا شب‌ها آن را بکشید تا نور مانع آسایش و خواب کودک نشود.‏
در انتخاب رنگ و کاغذ دیواری اتاق کودک خود خیلی دقت کنید . شما اتاق پذیرایی را کاغذ دیواری و یا رنگ نمی‌کنید. پس از رنگ‌های شاد، ساده و دلنشین استفاده کنید‎.‎‏ کاغذ دیواری‌هایی را عکس‌های کارتونی بسیار بزرگ روی آنها است استفاده نکنید. چون اگر کودک ناگهان از خواب بپرد احتمال دارد از آن بترسد‎.
حتما از رنگ و یا کاغذ دیواری قابل شستشو استفاده کنید تا اگر بر حسب اتفاق کثیف شد بتوانید آن را تمیز کنید و لازم به سرزنش کودک نباشد‎.
اگر کودک شما در سنی قرار دارد که می‌تواند صحبت کند و علایقش را پیدا کرده بهترین روش برای چیدن اتاق این است که از خودش بپرسید، با او صحبت کنید و از علاقه‌مندی‌هایش بپرسید، کارتون‌های مورد علاقه‌اش، شخصیت‌های داستانی و قهرمان‌هایش را بشناسید و سعی کنید از این تصاویر در اتاق او استفاده کنید.
کمدهایی‌ با کشوهای‌ زیاد و بزرگ، تختخوابی‌ که‌ از فضای‌ زیر آن‌ بتوان‌ برای‌ گذاشتن‌ چمدان، کشوهای‌ لباس‌ و دیگر وسایل‌ استفاده‌ کرد و نیز کتابخانه‌ها و قفسه‌ها، همگی‌ ملزوماتی‌ است‌ که‌ باید در اتاق کودک وجود داشته باشند.‏
برای دکوراسیون اتاق کودک اسباب بازی نخرید ، اسباب بازی را برای بازی کودک بخرید‎.
ترجیحا اتاق کودک را موکت نکنید. تا می‌توانید از پارکت استفاده کنید که هم گرم است و هم قابل شستشو و کودک روی آن لیز هم نمی‌خورد‎.‎‏ در عین حال اگر کثیف شود، تمیز کردن آن ساده است.
برای جلوگیری از گیر کردن انگشت کودکان، لای درزها را با نوارهای پلاستیکی و نرم بپوشانید‎.‎‏ چفت‌های در را باید کاملا سالم و بدون لقی باشد. برای محافظت کودکان از پریزهای برق، از محافظ‌های مخصوص کودک استفاده کنید.
یک دیوار از اتاق را به کودک خود اختصاص دهید. دیوار را با کاغذ بپوشانید و اجازه دهید روی دیوار نقاشی کند. البته قبل از این کار باید حتما به کودک آموزش دهید که فقط این دیوار مخصوص نقاشی اوست‎.
از عکس‌های کودکتان برای تزئین اتاقش استفاده کنید. این تصاویر حس خودباوری و اعتماد به نفس را در کودک شما تقویت می‌کند. ‏
از به کار بردن وسایل نوک تیز و آتش‌زا در اتاق کودک دلبندتان بپرهیزید، حتی اگر زیبا و تزئینی باشند.‏
تختخواب باید به شکلی باشد که کودک هنگام غلتیدن از تخت به پایین نیفتد.‏‎ ‎تختخواب باید دارای کف محکمی باشد و اشیای تیز و برنده که باعث زخمی شدن کودک می‌گردند، در آن به کار نرفته باشند.
یکی از بهترین کارها برای اتاق کودکان و نوجوانان این است که روی دیوار برای آنها فضایی درست کنید تا علاقه‌مندی‌هایشان را روی آن بچسبانند ، تشویقشان کنید عکس‌های خانوادگی را جمع کنند و این کار عشق آنها را به خانواده تثبیت می‌کند.‏
اگر به کودک تان اجازه دهید که وسایل اتاقش را خود انتخاب کند و در چیدن اتاق به شما کمک کند به او روحیه استقلال طلبی می‌دهید.اگر فرزندتان به سن مدرسه رسیده حتما باید قسمتی برای انجام دادن تکالیف مدرسه خود داشته باشد؛ این قسمت می‌تواند برای کودکان کم‌تر از سن مدرسه برای نقاشی کشیدن یا انجام کاردستی‌ها هم استفاده شود‎.
بهتر است اتاق بچه‌ها خیلی شلوغ نباشد و طوری باشد که وسایل اتاق شان در اطراف پراکنده نباشد تا بچه‌ها به نظم بیشتر عادت کنند. در نظافت اتاق کودک تان وسواس نداشته باشید و به خاطر حفظ نظافت کودک، او را از بازی کردن منع نکنید. اگر کودک در حال بازی و یا نقاشی است بگذارید به کارش ادامه بدهد و بعد از پایان کار او به نظافت اتاق بپردازید.

http://www.javanannews.ir/fa/News/146741/اتاق-خوابی-آرامش‌بخش-برای-کودک
بستن   چاپ