آریا جوان
موسیقی اقوام در مترو تهران؛ نشاط اجتماعی، تقویت همبستگی ملی
شنبه 26 مرداد 1398 - 15:29:00
آریا جوان - ایستگاه‌های پرتردد مترو پایتخت این روزها میزبان موسیقی اقوام ایران اسلامی است؛ برنامه‌ای که ضمن ایجاد نشاط اجتماعی، همبستگی ملی را نیز تقویت می‌کند.

به مناسبت گرامیداشت ایام عید قربان و نیز غدیر و نیز همزمانی با چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور در محل نمایشگاه بین المللی تهران (‌از 24 تا 27 مرداد) نوای ساز و دهل اقوام مختلف ایرانی نیز این روزها در ایستگاه های مترو تهران به گوش می رسد و سبب شده مسافران در حین عبور از ایستگاه، دقایقی از وقت خود را شاد سپری کنند و با گوشه هایی از آداب و سنت های جای جای ایران آشنا شوند.
موسیقی دیار لر و کرد، بلوچ و فارس، ترک و گیلکی و سایر اقوام ایرانی همراه با خوانندگانی از این قومیت ها حس خوبی را برای شهروندان تهرانی به ارمغان می‌آورد و مسافران مترو هم از این رویکرد و برنامه های شاد استقبال کرده‌اند.
یکی از مسافران مترو تهران که از نزدیک شاهد این اجرای بومی و محلی اقوام ایرانی بوده به خبرنگار ایرنا گفت: شهر تهران میزبان همه قومیت‌ها و اقوام ایرانی است و بی شک اجرای چنین برنامه هایی در تقویت همبستگی ملی و نیز افزایش شادی و نشاط شهروندان تاثیرگذار است.
وی که خود را رضایی معرفی کرد افزود: زندگی در شلوغی شهر تهران با ترافیک و شرایط خاص این شهر دردسرهای زیادی برای شهروندان دارد و بعضی از مردم گاه فرصت فراغت و رفتن به کنسرت های موسیقی را پیدا نمی کنند اما اجرای این برنامه ها آن هم موسیقی اقوام در ایستگاه ها می تواند بخوبی از شهروندان میزبانی کند.
وی که خود را از دیار آذربایجان غربی معرفی کرد اظهارداشت: این اجراهای زیبا موجب می شود که مردم از هر قومیت و منطقه ای، با دیگر قومیت ها و اقوام کشور نیز آشنا شوند.
در این باره مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز با بیان اینکه بازخوردها و استقبال شهروندان از این برنامه های موسیقی اقوام بسیار مثبت بوده است گفت:‌ به مناسبت اعیاد قربان و غدیر اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در 13 ایستگاه مترو تهران در حال اجراست.
«فرنوش نوبخت» با اشاره به اینکه برنامه «آوای سرزمین من» برای چهارمین دوره در ایستگاه های پرتردد برگزار می‌شود اظهارداشت: 13 گروه از اقوام مختلف ایران در این ایستگاه‌ها موسیقی اقوام و نواحی را اجرا می‌کنند.
وی تصریح کرد: این برنامه به منظور فراهم کردن لحظاتی شاد برای مسافران مترو تهران توسط گروه‌های موسیقی از استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان، خراسان، گیلان، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام، زنجان، بندر ترکمن، هرمزگان و سه گروه از تهران در ایستگاه‌های منتخب مترو در حال اجراست.
نوبخت با اشاره به اینکه این برنامه با همکاری معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت مترو و معاونت توسعه روستایی ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود افزود : این برنامه برای چهارمین سال در ایستگاه‌های تجریش، شهید بهشتی، قلهک، شوش، ارم سبز، تئاترشهر، دروازه شمیران، پیروزی، میدان آزادی، میدان حضرت ولیعصر(عج)، میدان جهاد، امام خمینی(ره) و دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفت: مجموعه اجراهای موسیقی «آوای سرزمین من» در دو نوبت صبح از ساعت 10 تا 12 و عصر از ساعت15:30 تا 17:30 برای مسافران مترو تهران به اجرای موسیقی می پردازند.
به گفته وی، همچنین به منظور فضاسازی محیطی شرکت بهره‌برداری مترو تهران اقدام به طراحی و نصب بنرهایی با موضوع برنامه های اجرای گروه های موسیقی در ایستگاه‌های منتخب کرده است.
نوبخت اظهارداشت که اجرای این برنامه همزمان با برپایی نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر در تهران بوده و از حضور اقوام مختلف در این نمایشگاه استفاده شده است.
چهارمین نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر با شعار روستای ایرانی- کالای ایرانی در سال رونق تولید با مشارکت استانداری‌های سراسر کشور و توجه به اقتصاد مقاومتی در 10 سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران به وسعت 26 هزار متر مربع و 14 هزار متر مربع فضای باز از 24 تا 27 مرداد پذیرای علاقه‌مندان است.
این نمایشگاه در 14 سرفصل با رویکرد طرح‌ها و پروژه های موفق تولیدی و اشتغالزا، بازاریابی و تجاری‌سازی تولیدات روستایی، سالن کسب و کارهای آینده روستا، ایل نمادین، موسسات مالی و نهادهای عمومی غیردولتی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، خیرین، خیریه‌ها و گروه‌های جهادی، معرفی اجرای زنده بازی‌های بومی و محلی، دهکده جهانی، کودک و روستا، سالن اجرای مراسم، سفره‌خانه و چایخانه سنتی در حال برگزاری است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/161618/موسیقی-اقوام-در-مترو-تهران؛-نشاط-اجتماعی،-تقویت-همبستگی-ملی
بستن   چاپ