آریا جوان
باهنر:‌برنامه‌هاي کانديداها همراه با کارنامه باشد/ احصاي عادلانه نقاط ضعف ‌و قوت
پنجشنبه 12 ارديبهشت 1392 - 1:52:37 PM
عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرايان با بيان اينکه چنانچه در نظرسنجي‌ها رأي لازم را کسب کنم در صحنه مي‌مانم گفت: من در سياست خارجي معتقد به صورت حداکثر و در حد امکان سياست لبخند و در حداقل مورد نياز سياست اخم هستم.
   محمدرضا باهنر در دانشگاه علوم پزشکي کاشان با تبريک ولادت حضرت زهرا (س) و نيز گراميداشت روز معلم و کارگر اظهار داشت: اين مناسبت‌ها تنها بهانه‌اي است براي قدرشناسي و قدرداني قشرهايي که به نوبه خود زحمت مي‌کشند و  در اين هياهوهاي اجتماعي و بحث‌هاي داغ سياسي مورد غفلت قرار مي‌گيرند.

وي در ادامه با اشاره به نامگذاري سال جديد توسط مقام معظم رهبري به نام سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي بيان داشت: حماسه هم نياز به شعور، عقل و تدبير دارد و هم مستلزم ايجاد شور، هيجان و عاطفه است به عبارت ديگر خلق حماسه دستوري نيست و با تصويب قانون و با دستور فردي محقق نمي‌شود اين احساس از بن دل انسان‌ها برخاسته شده و با همراهي عقل به نتيجه مي‌رسد.

به گفته وي امروز با توجه به مشکلاتي که در کشور وجود دارد و حساسيت‌هايي نيز که در نظام بين‌الملل با آن مواجه هستيم ضرورت ما در سال جاري خلق دو حماسه سياسي و اقتصادي است.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي سپس به تبيين بعد اقتصادي شعار سال جاري پرداخت و گفت: مشاهده مي‌کنيم ظرف پنج يا شش سال گذشته نام‌گذاري‌هاي مقام معظم رهبري از اصلاح الگوي مصرف گرفته تا حمايت از کار و سرمايه ايراني پيرامون مسائل اقتصادي بوده است که بيانگر يک مطالبه جدي نظام در اين عرصه است.

باهنر با تأکيد بر اينکه کشور در ابعاد مختلف موفقيت‌هاي زيادي داشته و حتي در برخي عرصه‌ها الگوها و حرف‌هاي جديدي نظير مردم‌سالاري ديني به دنياي اسلام و جهان معاصر ارائه کرد اذعان داشت: با اين وجود و با توجه به پيشرفت‌هاي نسبي کشور در حوزه اقتصاد احساس مي‌شود هنوز حماسه‌اي در بعد اقتصاد خلق نشده که توانايي قابل ارائه بودن به نسل معاصر و آينده  را داشته باشد.

وي افزود: با توجه به ظرفيت‌هاي اقتصادي، معادن و منابع، موقعيت سوق‌الجيشي و نيروي انساني خلاق و متعهد کشور هنوز اتفاق مهم اقتصادي که قابل عرضه به جهان معاصر باشد نيفتاده که البته بايد آن خلق شود.

دبيرکل جامعه مهندسين کشور سپس به بررسي ابعاد حماسه سياسي پرداخت و گفت: در اين عرصه از يک منظر مي‌توانيم به انتخابات پيش رو اشاره کنيم که يکي براي تعيين مديريت حوزه شهر و روستا برگزار شده و ديگري انتخاباتي ملي محسوب مي‌شود.

باهنر با اشاره به اهميت مقام رياست جمهوري از نظر تعريف قانوني به عنوان عالي‌ترين شخصيت سياسي و اجرايي بعد از رهبري بيان داشت: انتخابات رياست جمهوري از لحاظ تأثير واقعي نيز امري تعيين کننده است چراکه تأثير سياست و مشي که رئيس جمهور اتخاذ مي‌کند تا عمق خانه‌ها نفوذ کرده و چه بخواهيم چه چه نخواهيم نتيجه اين انتخاب سرنوشت ما را دگرگون مي‌سازد.

وي بر يکسان نبودن نتيجه انتخاب فرد به عنوان رئيس جمهور تأکيد و خاطرنشان کرد: با مشاهده و مرور 24 سال گذشته و عملکرد رؤساي جمهور پيشين مي‌توان به تفاوت سلايق، حساسيت‌ها و نقاط ضعف و قوت آنها پي برد.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه حجم و کثرت حضور با ضريب امنيت ملي کشور ارتباط مستقيم دارد ابراز داشت: هر چه ضريب مشارکت مردمي بيشتر باشد به همان تناسب ضريب امنيت ملي افزايش مي‌يابد چراکه همه مسئولان کشور به طور مستقيم و يا غير مستقيم توسط رأي مردم انتخاب مي‌شوند و شايد به همين علت رقبا يا دوستان ما ميزان حضور را ميزان وفاداري مردم به نظام مي‌سنجند.

باهنر با تأکيد بر تلاش دشمن براي عميق ساختن فاصله بين مردم و حاکميت بيان داشت: هدف نخستين مخالفان و دشمنان از تحريم آزار دادن مردم ايران نيست بلکه آنها به دنبال مأيوس و نااميد کردن ملت ايران از راهي است که برگزيده‌اند اما مردم نشان داده‌اند هر وقت فشار بيشتر بوده حضورشان نيز پررنگ‌تر بوده است.

وي با اشاره به اينکه حضور مردم در صحنه‌هاي مختلف به معناي رضايت کامل از مسئولان نيست افزود: ما نبايد اين دو موضوع را با يکديگر خلط کنيم و بدانيم تنها در پيوستگي، همبستگي و هماهنگي امت با امام هيچ خدشه‌اي وارد نمي‌شود و مردم نسبت به عملکرد قواي مختلف انتقادات به جايي دارند.

باهنر سپس به اهميت يک انتخاب درست اشاره کرد و گفت: البته کساني که مهر تأييد شوراي نگهبان را مي‌گيرند حائز حداقل صلاحيت‌ها هستند اما کسب اين نمره قبولي تنها کافي نيست و بايد با بررسي و تحقيق اجمالي براي انتخاب درست تلاش کرد.

‌*برنامه‌هاي کانديداها همراه با کارنامه باشد/ احصاي عادلانه نقاط ضعف ‌و قوت

وي در ادامه با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر لزوم دارا بودن دولت آينده به نقاط قوت دولت فعلي و عدم وجود نقاط ضعف در آن عنوان کرد: بايد توجه کنيم اين بررسي و احصاي نقاط ضعف و قوت هم عالمانه و هم عادلانه صورت گيرد و نقاط منفي نقاط مثبت شخص را تحت‌الشعاع قرار ندهد گرچه نقاط منفي از آدم‌هاي بزرگ با پست‌هاي بالا تأثيرات با هزينه بعضا جبران‌ناپذير بر جاي مي‌گذارد.

اين مسئول در ادامه با تأکيد بر لزوم تقاضاي کارنامه علاوه بر برنامه از کانديداها تصريح کرد: بايد تلاش کرد از کساني که برنامه ارائه مي‌دهند ‌در کنارش کارنامه گرفته شود و سپس اين کارنامه را با برنامه مقايسه کرده و سپس همخواني آن دو را با يکديگر سنجيد.

باهنر از کانديداها خواست با محاسبه‌هاي کمي و آمار از برنامه‌ها و عملکرد خود سخن بگويند و از زدن حرف‌هاي کلي و شعارهاي کيفي اجتناب کنند.

وي انتخابات آينده رياست جمهوري را سه قطبي دانست و اظهار داشت: يک قطب مربوط به جريان اصلاح‌‌طلبان است که طبق آخرين اخبار به صحنه مي‌آيند و جدا از پررنگي يا کم‌رنگي حضورشان اصلاح‌طلبان پس از جمع‌بندي در عرصه انتخابات کانديدا دارند.

*نبايد همه اصلاح‌طلبان را با چوب فتنه راند

وي با تأکيد بر اينکه هيچ کس حق ندارد جامعه اصلاح‌طلبي را با چوب فتنه براند گفت: بايد بدانيم فتنه داستان ديگري است و در آن يک عده سردمدار بودند که موجب وقوع اتفاق ناميموني شده و هزينه زيادي بر کشور تحميل کردند که حساب‌شان جدا است.

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرايان قطب دوم رقابت انتخابات آينده را مربوط به رئيس جمهور و دوستان وي قلمداد کرد و گفت: رئيس جمهور علاقه‌مند است کسي رئيس جمهور شود که ادامه دهنده بي‌چون و چراي دولت دهم باشد.

*دولت حق استفاده از امکانات و تريبون دولتي براي کانديداي مورد نظر خود را ندارد

باهنر با تأکيد بر حق طبيعي و قانوني رئيس جمهور به عنوان يک شهروند براي حمايت از کانديداي مورد نظر خود يادآور شد: البته دولت و رئيس جمهور حق ندارند از امکانات و تريبون دولتي از تبليغ کانديداي مورد نظر خود استفاده کنند و جايي که صحبت از تريبون، ساختمان، بودجه و سفر دولتي باشد حق بهره‌برداري از آن به نفع کانديداي مورد نظرشان را ندارند.

وي جامعه اصولگرايي قطب سوم اين رقابت خواند و گفت: در اين ميان اصولگراها تعداد افرادشان به مرور زياد مي‌شود که البته نگراني‌هاي به جايي هم به دليل کثرت کانديداها در جبهه اصولگرايي وجود دارد.

دبيرکل جامعه مهندسين کشور سپس به تقسيم‌بندي موجود در ميان اصولگرايان اشاره و خاطرنشان کرد: سه نفر از برادران اصولگرا که زودتر از بقيه کار خود را آغاز کردند و به ائتلاف 2+1 مشهور شدند اعلام کردند در نهايت در مورد يک نفر به جمع‌بندي مي‌رسيم.

باهنر افزود: البته پيشنهادي را به اين ائتلاف ارائه کرديم که در ورودي ائتلاف را باز کنند تا پس از ملحق شدن بقيه بتوانند در قالب ساز و کاري نسبت به گزينش يک، دو و حداکثر سه نفر براي مراحل بعدي رقابت به جمع‌بندي برسند.

وي با اشاره به عضويت خود در ائتلاف پنج‌گانه اصولگرايان ابراز داشت: در اين ائتلاف به اين جمع‌بندي رسيده‌ايم که قبل از ثبت نام در مورد يک نفر به توافق برسيم.

به گفته وي تلاش بر اين است که جريان مستقل و جبهه پايداري و...به عنوان ساير انشعابات اصولگرايي نيز در مورد يک نفر به جمع‌بندي برسند.

*لاريجاني به من گفت قصد ورود به انتخابات را ندارم

اين مسئول در مورد احتمال حضور لاريجاني در انتخابات رياست جمهوري بيان داشت: آخرين باري که از آقاي لاريجاني سوال کردم گفتند قصد ورود به انتخابات را ندارم.

باهنر خاطرنشان کرد: اما اگر آقاي لاريجاني بخواهد وارد عرصه انتخابات شود مي‌تواند وارد ائتلاف ما، يا 1+2 شده تا بر اساس يک ساز و کار معين کانديداي نهايي مشخص شود به عبارت ديگر به صرف ورود لاريجاني نبايد انتظار داشت بقيه به نفع وي کنار بکشند.

*رئيس‌جمهور رکورددار تغيير وزرا بود/همواره در بين دو راهي تعامل با دولت بوديم

وي در ادامه در پاسخ به سؤالي مبني بر چرايي سکوت مجلس در برابر اشتباهات دولت بيان داشت: بايد فضاي کلي را در نظر گرفت و تحليل کرد تصميم‌هاي مجلس در چه شرايطي رقم مي‌خورد.

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرايان تصريح کرد: بر خلاف اين نظر، برخي از دلسوزان تذکر مي‌دادند چرا اينقدر مواظب دولت هستيد و به اصطلاح چوب لاي چرخ آن مي‌‌گذاريد.

وي با بيان اينکه وظيفه‌مان را طوري انجام مي‌دهيم که ضررهايش کمتر از منافع آن باشد تأکيد کرد: همواره بين اين دو راهي بوديم که به چه ميزان کنترل کنيم و به چه حد رها سازيم.

باهنر به رأي اعتماد به يکي از وزرا در آغاز کار دولت به عنوان مصداق اين دو راهي نام برد و گفت: پس از چندين بار عدم رأي اعتماد به وزير پيشنهادي دولت به اين نتيجه رسيديم که با توجه به موقعيت آن وزارتخانه در اقتصاد کشور به وزيري با شاخص‌هاي پايين‌تر کفايت کنيم.

وي با اشاره به اينکه استيضاح حق مجلس است اما آخرين دوا است يادآور شد: به نظر من تغيير هزينه ايجاد مي‌کند و به طور کلي يکي از بحث‌ها با رئيس جمهور همين تغيير وزرا بود چراکه وزرايي که آقاي رئيس جمهور در طول دولت‌هاي نهم و دهم تغيير داد از کل وزراي بعد از انقلاب بيشتر است.

باهنر در مورد سؤالي مبني بر اينکه به عملکرد مجلس چه نمره‌اي مي‌دهيد گفت: از شما مي‌خواهم به آن نمره 20 دهيد.

*60 درصد مشکلات اقتصادي ريشه در ضعف مديريتي دارد

باهنر سياست خارجي را در امر انتخابات آينده مهم و تأثيرگذار ارزيابي کرد و اظهار داشت: در اين عرصه اصول و منافع کشور بايد محور اصلي مذاکرات قرار گيرد و همچنين از امنيت ملي نيز غفلت نشود.

وي با رد اين ادعا که همه مشکلات کشور به تحريم‌ها مرتبط است بيان داشت: اين تحريم‌ها حداکثر تأثيرشان در مسائل اقتصادي کشور 30 تا 40 درصد بيشتر نيست و بالاي 60 درصد از عوامل اصلي تورم، اشتغال، عدم رصد اقتصادي و عدم تعادل بازرگاني ريشه در ضعف مديريت‌هاي داخلي دارد.

*قطعنامه‌ها نه ورق‌‌پاره‌‌اند و نه فلج‌کننده

دبيرکل جامعه مهندسين کشور با بيان اينکه قطعنامه‌هاي صادر شده عليه ما نه ورق پاره هستند و نه فلج کننده تصريح کرد: هم زماني که اين قطعنامه‌ها ورق پاره خوانده شد اقدام نادرستي صورت گرفت و هم هنگامي که فلج‌کننده قلمداد شده و بحث شعب ابيطالب به ميان آمد که مقام معظم رهبري آن را رد کرده و بر قرار داشتن کشور در شرايط بدر و خيبر تأکيد کردند.

*سياست خارجي‌ام سياست لبخند است

باهنر با اشاره به اينکه در مورد مسائل خارجي سياست خارجي  مناسب به صورت حداکثر و در حد امکان سياست لبخند و در حداقل مورد سياست اخم است تأکيد کرد: ما تنها با چند کشور مشکل اساسي داريم نظير آمريکا که در مسائلي مانند رژيم صهيونيستي با يکديگر اختلاف بنيادي داريم.

وي افزود: ما رژيم صهيونيستي را مصداق بارز آپارتايد مي‌دانيم و معتقديم بايد همه فلسطيني‌ها اعم از يهود، مسيحي و مسلمانان در يک همه‌پرسي آزاد نسبت به تعيين حکومت خود اقدام کنند حال آنکه آمريکا حيات خود را در حمايت از صهيونيست‌ها مي‌داند که ما در مقابل آن مي‌ايستيم و هزينه‌هايش را نيز مي‌پردازيم اما در عين حال با آن منافع مشترک داريم که بايد اين منافع را کشف و شناسايي کرد.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرد: مشکل ديگري نيز با آمريکا داريم و آن اين است که هر وقت مي‌خواستيم با آمريکا دست دهيم در زير اين دست‌کش دستي آهنين پنهان کرده بود بنابراين براي ايجاد رابطه و مذاکره بايد آمريکا دست آهني خود را به دستي گوشتي تبديل کند.

*قطع رابطه واجب و ايجاد رابطه حرام نيستند

باهنر تصريح کرد: قطع رابطه واجب نيست ايجاد رابطه هم حرام نيست مشروط بر اينکه در اين رابطه بتوانيم منافع خود را جلب کنيم.

وي در خصوص ديپلماسي خارجي دولت فعلي نيز متذکر شد: ديپلماسي دولت نهم و دهم فعال نبود و اين دولت‌ها در اين امر موفق نبودند.

 *احمدي‌نژاد 84 کانديداي جريان اصولگرايي نبود

باهنر در ادامه در پاسخ به سؤالي مبني بر چگونگي رابطه رئيس جمهور و رحيم مشايي گفت: پاسخ به اين سؤال سخت است و براي تشخيص مريد يا مراد بودن هر کدام تنها بايد از خودشان سؤال کرد.

وي با اشاره به آشنايي 20 ساله‌اش با رئيس جمهور اظهار داشت: با وجود اين آشنايي من به اين جمع‌بندي نرسيدم در انتخابات رياست جمهوري سال 84 از آقاي احمدي‌نژاد حمايت کنم و در نهايت رئيس ستاد آقاي لاريجاني شدم با آنکه سابقه کار تشکيلاتي‌ام با آقاي احمدي‌نژاد بيشتر بود اما در جايي که منافع ملي مطرح است ديگر جايي براي دوستي، رفاقت و حتي کار تشکيلاتي وجود ندارد.

*کشور ژنرال مي‌خواهد

وي افزود: پس از انتخاب آقاي احمدي‌نژاد در سال 84 به ديدار وي رفتم تا ضمن تبريک پيروزي‌شان براي اعلام کمک به دولت منتخب ملت اعلام آمادگي کنم که سخن از عدم استفاده از ژنرال در دولت از سوي ايشان مطرح شد.

دبيرکل جامعه مهندسين کشور  تأکيد کرد: در اين جا بود که احساس کردم راه اشتباهي است مگر مي‌شود مملکت را با عده‌اي سرباز اداره کرد.

باهنر تأکيد کرد: بايد سلسله مراتب در مديريت کشور رعايت شود.

وي با بيان اينکه نمي‌توان لشکري را با يک ستوان اداره کرد گفت: اين به معناي ارزش‌گذاري معنوي نيست چراکه ممکن است مقام اين شخص با اين سمت نزد خداي متعال بسيار بالاتر از بقيه باشد بلکه به معناي آن است که در مديريت کشور بايد کار را به متخصصان امر سپرد.

اين عضو ائتلاف پنج‌گانه با اشاره به اينکه رئيس جمهوري برخي از اين ضرورت‌ها را قبول نداشت و در دوران فعاليت خود هيچ‌گاه در اين مورد قانع نشد تصريح کرد: به عنوان نمونه رئيس جمهور به جاي اينکه برنامه جامعي را در دستور کار قرار دهد پروژه محور بود نظير وام اشتغال که توسط دولت بدون توجه به تخصص وام‌گيرندگان به صورت گرفت که به جز تعداد اندکي اشتغال‌زايي موجب ورشکستگي، بدهکاري و حتي زنداني شدن اين افراد علاوه بر بيکار شدن دوباره آنها شد.

باهنر يادآور شد: از نظر ضرورت‌هاي اجرايي و راهبردي عملکرد دولت آقاي احمدي‌نژاد را منطبق بر سياست‌هاي برنامه‌اي، قانوني و معقول نيافتم.

اين مسئول در ادامه با بيان اينکه احمدي‌نژاد در سال 84 کانديداي جريان اصولگرايي نبود متذکر شد: احمدي‌نژاد فرد اصولگرايي بود که خود به طور مستقل به صحنه آمد و رأي هم آورد.

باهنر در بخش ديگري از اين جلسه با تأکيد بر اينکه تا دو ماه پيش در فکر حضور در عرصه انتخابات نبودم بيان داشت: پس از استدلال‌هايي که از سوي برخي افراد مطرح شد قانع به اعلام آمادگي براي حضور در اين عرصه شدم.

وي با اشاره به برخي از ويژگي‌هاي عملکردش در مجلس شوراي اسلامي و به خصوص در حوزه برنامه‌ريزي اجرايي متذکر شد: البته ممکن است در برخي حوزه‌ها ساير کانديداها عالم‌تر و مجرب‌تر باشند اما در حوزه اطلاعات عمومي و برنامه‌ريزي کمتر کسي با اين ويژگي‌ها پيدا مي‌شود.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اذعان بر اينکه صالح بودن تنها شرط لازم است، کسب رأي را شرط کافي دانست و گفت: ممکن است در اين شرايط فرد اصلح رأي نياورد بنابراين شرط کافي رأي‌آوري است.

 *اگر در نظرسنجي‌ها رأي نياورم کناره‌گيري مي‌کنم/براي رفتن نيامده‌ام

باهنر با تأکيد بر تعهد به ساز و کار ائتلاف پنج‌نفره مبني بر کناره‌گيري بقيه به نفع فردي که در نظرسنجي‌ها مورد اقبال بيشتري واقع شده تصريح کرد: چنانچه در نظرسنجي‌ها رأي لازم را کسب کنم در صحنه مي‌مانم و قرار نيست به نفع کسي کنار روم چراکه براي رفتن نيامدم و اگر هم به عنوان مثال نفر دوم هم شدم متعهد هستم نسبت به عهدي که بستم پايبند بوده و به نفع کسي که بيشترين رأي را آورده کنار روم.

http://www.javanannews.ir/fa/News/165/باهنر-‌برنامه‌هاي-کانديداها-همراه-با-کارنامه-باشد--احصاي-عادلانه-نقاط-ضعف-‌و-قوت
بستن   چاپ