آریا جوان
زنان مراقب ازدواج با اتباع افغان باشند
سه شنبه 30 دي 1393 - 2:57:52 PM
ايسنا
روزنامه قانون با اين مقدمه، در ادامه نوشت: آنگونه که از شواهد بر مي‌آيد، گويا دختران ايراني ميل زيادي به ازدواج با اتباع غير ايراني پيدا کرده‌اند و مرد زندگي آينده خود را از ميان مردان غير ايراني انتخاب مي‌کنند.

 آمارهايي که مديرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال داده حکايت از آن دارد که در 9 ماهه امسال 615 مورد ازدواج زنان ايراني با مردان اتباع غيرايراني در پايگاه اطلاعات جمعيتي سازمان ثبت احوال ثبت شده و اين در حالي است که تعداد اين نوع ازدواج‌ها در مدت مشابه در سال گذشته 487 مورد بوده و اين مهم رشد 26.3 درصدي اين آمار را نشان مي‌دهد. اينکه چگونه آمار ازدواج دختران ايراني با مردان خارجي! افزايش يافته و اين مسأله چه تبعاتي را مي‌تواند در پي داشته باشد موضوع گزارشي است که در ادامه مي‌خوانيد:

 آمار‌ها از ازدواج خارجي چه مي‌گويد؟

 بر اساس آمار سازمان ثبت احوال، در 9 ماهه سال جاري 538 هزار و 776 ازدواج ثبت شده است که هم زن و هم مرد ايراني بودند. همچنين آمار ازدواج مردان اتباع غيرايراني با زنان ايراني يک در هزار در مقابل کل آمار ثبت شده از ازدواج در سال جاري است. از سويي، در زمان ازدواج ميانگين سني مردان اتباع غير ايراني 38.2 سال و ميانگين سني زنان ايراني 33.6 سال بوده است. همچنين، بيشتر زنان ايراني که با مردان اتباع غيرايراني ازدواج کرده‌اند بيشتر بين 25 تا 29 سال سن داشته‌اند که شامل 138 مورد مي‌شود. 116 مورد نيز در فاصله سني 30 تا 34 سال قرار دارد. از طرفي بايد توجه کرد که 145 مورد از زنان ايراني در گروه سني 30 تا 34 سال و 136 مورد در فاصله سني 25 تا 29 سال قرار دارند. نگاهي به ترکيب استاني ازدواج زنان ايراني با مردان غيرايراني نيز گوياي آن است که 90 مورد ازدواج زنان ايراني با مردان اتباع غير ايراني در استان تهران، 48 مورد در استان خوزستان، 44 مورد در استان قم، 42 مورد در استان آذربايجان غربي و 36 مورد در استان خراسان رضوي ثبت شده است.

 مردان ايراني هم بي‌ميل نيستند!

 همزمان با اينکه ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي در سال جاري افزايش داشته، مردان ايراني نيز تقريباً پا به پاي زنان ايراني پيش رفته‌اند و آمار ازدواج‌شان با زنان خارجي افزايش پيدا کرده است. چنانکه در 9 ماهه اول سال جاري 560 مورد از اين ازدواج‌ها به ثبت رسيده است اما در سال گذشته اين آمار 453 مورد بود که نشان‌دهنده رشد 23.6 درصدي ازدواج مردان ايراني با زنان اتباع غير ايراني است. ميانگين سني مردان ايراني 33.5 و ميانگين سني زنان اتباع غير ايراني 27.7 بوده است.

 چرايي انتخاب شوهر خارجي از سوي دختران ايراني

 اينکه چرا گروهي از زنان و دختران ايراني، مرد خارجي را براي ساختن آينده‌شان به مرد ايراني ترجيح مي‌دهند، تابع عوامل مختلفي است که به نظر، شرايط بهتر اقتصادي، حضور در کشورهاي ديگر به خصوص زندگي در اروپا، استفاده ابزاري از مرد خارجي براي اقامت در کشورهاي ديگر، دست يافتن به آرزوهاي جواني در زندگي با مرد خارجي و... از جمله آنهاست. اين در شرايطي است که عمدتا پس از ازدواج زنان با مردان خارجي، خلاف تصورات پيش از ازدواج رقم خورده و مشکلات خاصي نيز براي زنان ايراني پيش مي‌آيد. به خصوص آنکه بخش زيادي از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي به حوزه مردان افغان بر مي‌گردد. از ديگر سو، تبعات ويژه‌اي نيز دختران ايراني را در ازدواج با مرد خارجي تهديد مي‌کند از آن جمله مي‌توان به بلاتکليفي فرزندان حاصل از اين ازدواج‌ها اشاره کرد.

 ميان رواج پديده ازدواج زنان ايراني با اتباع بيگانه و احتمال افزايش افراد فاقد هويت، اسناد سجلي رابطه معناداري وجود دارد، به‌ طوري‌ که هرچه اين پديده يعني ازدواج زنان ايراني با اتباع بيگانه افزايش يابد، تعداد افراد فاقد هويت و اسناد سجلي نيز به مراتب افزايش مي‌يابد. هرگونه ازدواج و ثبت ازدواج با مهاجران غيرمجاز غيرقانوني است زيرا بخشي از اين ازدواج‌ها با انگيزه‌هاي سودجويي و اخذ اقامت با استفاده از نا‌آگاهي زنان ايراني صورت مي‌گيرد. به گفته کار‌شناسان، زنان ايراني از طريق ازدواج با اتباع خارجي که 80 درصد آنها افغاني هستند، بدون ثبت قانوني يا حتي رسمي، دچار آسيب‌هاي روحي و رواني بسياري مي‌شوند. به‌عنوان مثال با تداوم بازگشت اتباع کشورهاي افغانستان و عراق به کشورشان، تشديد وضعيت مبهم زنان به طوري که همراه شوهرشان و رفتن به مقصد آنها وضعيت حقوقي روشني نخواهند داشت و ماندن در ايران و ترک از طرف شوهران‌شان از طرف ديگر مشکلات عديده‌اي براي آنان به‌وجود مي‌آورد. اين زنان پس از مدتي دچار اختلالات روحي و رواني مي‌شوند و بهداشت رواني آنها به خطر مي‌افتد، آنان به يکباره خود را تنها مي‌بينند، با تجميع اين شرايط ناگوار دچار انواع افسردگي‌ها، کاهش اعتماد به نفس، اعتياد به مواد مخدر و الکل، مشاجرات خانوادگي و غيره مي‌شوند.

 زنان، مراقب ازدواج با اتباع افغان باشند

 جامعه‌شناسان هشدار مي‌دهند از نظر تابعيت، حداکثر مردان خارجي ازدواج کرده با زنان ايراني را مردان تبعه افغانستان و سپس اتباع عراقي تشکيل مي‌دهند. آنان بر اين باورند که وجود بحران‌هاي اجتماعي و سياسي در اين کشور‌ها و بازبودن درهاي کشور روي مهاجران و آوارگان از عوامل عمده مهاجرت وسيع و گسترده اين افراد به کشورمان بوده که متاسفانه به علت تداوم بحران در کشورهاي مبدا، فراهم‌بودن شرايط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در ايران، حضور مهاجران در کشور تداوم پيدا کرده و زنان ايراني به گمان رسيدن به آرزوهاي واهي، تن به ازدواج با اين افراد مي‌دهند. اين در حالي است که همسران خارجي زنان به منظور رفت و آمد به کشورشان عمدتا از طريق مرزهاي زميني اقدام مي‌کنند، اعلام مي‌کنند که براي تردد خود دچار مشکلات زيادي نيستند که اين بيانگر عدم وجود، يا عدم اعمال قوانين سخت و دقيق در کنترل ورود و خروج از مرزهاست و اين مسأله خود منشأ پيامدهاي زيادي از جمله افزايش ازدواج‌هاي غيرقانوني و افزايش تعداد فرزندان بي‌سرپرست، فاقد اسناد هويتي و غيره است.

 به گفته مديران سازمان ثبت احوال، ازدواج زنان ايراني با تبعه خارجي بدون رعايت ماده 1060 قانون مدني و اخذ پروانه زناشويي ممنوع بوده و ثبت ازدواج براي زوجين و فرزندان آنان آثار حقوقي، مالي و اجتماعي به همراه دارد. به همين دليل است قانون‌گذار بر ثبت ازدواج تاکيد کرده و حتي در قانون مجازات اسلامي براي عدم ثبت ازدواج دايم مجازات در نظر گرفته شده است. در صورت عدم ثبت ازدواج و بروز اختلاف، معمولا زنان از لحاظ نفقه، مهريه، ارث و نسب فرزندان با مشکلات زيادي مواجه مي‌شوند. از آنجايي که در ازدواج زنان ايراني با اتباع خارجي، يک طرف عقد، خارجي است ثبت ازدواج آنان براي دفاع از حقوق زن ايراني بسيار مهم و ضروري است. زنان ايراني براي ازدواج با اتباع خارجي بايد پروانه زناشويي دريافت کنند، پروانه زناشويي در داخل ايران را مقامات وزارت کشور (استانداري‌ها) و در خارج از کشور را روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران صادر مي‌کنند.

 اگر بانوان ايراني بدون رعايت قوانين، مقررات مربوطه و مشاوره‌هاي حقوقي اقدام به ازدواج با اتباع بيگانه کنند، برخي مشکلات حقوقي از جمله نبود ضمانت اجراي قانوني و رسمي تعهدات براي پايبندي زوج به ادامه زندگي و نيز بلاتکليفي وضع هويتي فرزندان آنان به وجود خواهد آمد، چراکه در قوانين فعلي يکي از شروط اصلي دريافت شناسنامه براي فرزندان متولد از مادران ايراني و پدران خارجي، ثبت ازدواج والدين آنهاست.


http://www.javanannews.ir/fa/News/1663/زنان-مراقب-ازدواج-با-اتباع-افغان-باشند
بستن   چاپ