آریا جوان
چرا آیفون 11 پرو به سه لنز دوربین مجهز است؟
چهارشنبه 20 شهريور 1398 - 12:49:03
آریا جوان - آیفون 11 پرو با دوربین سه‌گانه معرفی شد که اولین محصول اپل با چنین ساختاری محسوب می‌شود. سه لنز دوربین چه مزایایی دارد؟

اپل در بزرگ‌ترین رویداد سال 2019 خود از آیفون 11 پرو مجهز به دوربین سه‌گانه رونمایی کرد. چرا کوپرتینویی‌ها چنین ساختاری را برای گوشی هوشمند جدید خود در نظر گرفته‌اند؟ پاسخ بدیهی و اولیه این است که با دریافت نور بیشتر در لنزهای دوربین، کیفیت تصویر افزایش پیدا می‌کند. فناوری دوربین از سال‌ها پیش به حداکثر توانایی خود در جذب نور محیط رسید. درنتیجه افزایش تعداد لنزها به‌عنوان راهکار معرفی شد. اکنون دو، سه یا چند دوربین در پشت یک گوشی هوشمند نصب می‌شود و تنها چالش استفاده از آن‌ها، برنامه‌نویسی برای هماهنگی خواهد بود. مقاله‌های مرتبط:
آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس معرفی شدند؛ دوربین سه‌گانه در کالبدی آشناقیمت و تاریخ عرضه آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس مشخص شد
آیفون 11 با دوربین دوگانه معرفی شد. در محصول جدید، به‌جای استفاده از لنز تله، از لنز اولتراواید استفاده می‌شود. محصول حرفه‌ای‌تر اپل یعنی آیفون 11 پرو از لنز اصلی واید، یک لنز اولتراواید و یک لنز تله بهره می‌برد. درنتیجه ترکیب لنزهای 13، 52 و 26 میلی‌متری این گوشی، معادلی 35 میلی‌متری را به کاربر ارائه می‌کند. فیل شیلر در رویداد معرفی آیفون 11 پرو و در توضیح دوربین سه‌گانه گفت: شما با این سه دوربین کنترل بالایی روی تولید محتوای خلاقانه دارید. قطعا دوربین جدید کاربری حرفه‌ای خواهد داشت و از کار کردن با آن لذت خواهید برد. در طراحی‌های قبلی لنز تله با لنز واید ترکیب می‌شد تا تصاویر پرتره‌ی قوی‌تری را برای کاربر ثبت کند. کاربرد دیگر آن برای زمان‌هایی بود که بزرگ‌نمایی بالا توسط کاربر انجام می‌شد. ترکیب اطلاعات دریافت‌شده از هر دو دوربین با زاویه‌‌ی متفاوت، توانایی تشخیص عمق تصویر را به دستگاه می‌دهد تا پس‌زمینه‌ی عکس‌های پرتره را برای افزایش کیفیت، تار کند.
لنز اولتراواید اطلاعات بیشتری را نسبت به لنز تله ارائه می‌کند که موجب افزایش دقت تصویر در حالت پرتره و قابلیت‌های دیگر هم خواهد شد. نکته‌ی جالب و کاربردی در استفاده از لنز زاویه‌ی واید با حسگر اختصاصی در یک ترکیب دوربین، توانایی ایجاد اصلاح‌های گوناگون در تصویر نهایی است. درواقع دیگر کاربر نگران افت کیفیت در گوشه‌ها یا مرکز تصویر نخواهد بود؛ البته استفاده از لنز اولتراواید برای ثبت تصویر چهره حساسیت‌های خاص خود را دارد و شاید منجر به ثبت تصویر آن‌چنان جالبی از چهره‌ی فرد نشود. بخش دیگر کاربرد دوربین سه‌گانه‌ی اپل در قابلیت بزر‌گ‌نمایی دیده می‌شود. اکثر کاربران امروز با حرکت استفاده از دو انگشت برای بزرگ‌نمایی تصویر دوربین آشنا هستند؛ در چنین حالتی بزرگ‌نمایی عموما به‌صورت دیجیتال انجام می‌شود و با نگاهی به پیکسل‌ها در تصویر نهایی، می‌توان افت کیفیت آن‌ها را تشخیص داد. درمقابل در زمان بزرگ‌نمایی به‌صورت اپتیکال، کاربر از شیشه‌‌های (حسگرهای) متنوع برای ثبت تصویر استفاده می‌کند. درنتیجه دوربین بدون کاهش کیفیت به سوژه نزدیک‌تر می‌شود. لنزهای سه‌گانه در بزرگ‌نمایی و تبادل اطلاعات عملکرد بهتری و سریع‌تری دارند
سه لنز آیفون 11 پرو با دقت بالایی انتخاب شده‌اند تا همکاری هماهنگ و نزدیکی با هم داشته باشند. لنز اولتراواید در گوشی جدید اپل از نوع 33 میلی‌متری، لنز واید از نوع 26 میلی‌متری و لنز فتو از نوع 52 میلی‌متری انتخاب شده است که رابطه‌ی ابعادی دوبرابری با هم دارند. همین ارتباط دوبرابری باعث شده تا پردازش‌های ریاضی برای جابه‌جایی بین لنزها آسان‌تر صورت بگیرد. شیلر هم در رویداد معرفی تأکید کرد که لنزها در کارخانه به‌صورت هماهنگ طراحی و آزمایش می‌شوند تا فوکوس و رنگ آن‌ها با هم تنظیم شود.
علاوه بر مزایای بالا، ترکیب سه‌گانه‌ی لنز در اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربرد بالایی دارد. وقتی کاربر با لنز واید عکاسی می‌کند، اطلاعات با دو لنز دیگر هم به اشتراک گذاشته می‌شوند؛ درنتیجه وقتی کاربر به لنزهای دیگر تغییر وضعیت می‌دهد، آن‌ها روی همان سوژه‌ی اصلی متمرکز شده‌اند. به‌علاوه، سرعت و اکسپوژر هم با همان تنظیمات لنز واید تنظیم می‌شوند. همین رویکرد باعث می‌شود تا تغییر وضعیت بین لنزها حتی در زمان فیلم‌برداری به‌نرمی و با سرعت بالا رخ دهد. بهبودهای جدید اپل در ساختار دوربین‌ها، قطعا به‌اندازه‌ی عملکرد چند سال پیش دیگر سازنده‌ها در استفاده از دو لنز به‌جای یک لنز، شگفت‌آور و جذاب نیست؛ منتهی استفاده از لنزهای واید، تله و اولتراواید رویکردی مرسوم در میان عکاس‌های حرفه‌ای محسوب می‌شود و پیاده‌سازی آن در یک دستگاه هوشمند جامع (و البته گران‌قیمت)، مزیت‌های بی‌شماری را برای کاربران دنیای گوشی‌های هوشمند به‌همراه خواهد داشت.

http://www.javanannews.ir/fa/News/175885/چرا-آیفون-11-پرو-به-سه-لنز-دوربین-مجهز-است؟
بستن   چاپ