آریا جوان
وزیر تعاون دولت اصلاحات :
کابینه دوم روحانی بسیار ناامیدکننده‌ بود/ ظرف چند ماه روحانی سرمایه اجتماعی خود را از دست داد/راهی جز نشستن پای میز مذاکره با آمریکا نداریم
چهارشنبه 20 شهريور 1398 - 17:11:24
آریا جوان - وزیر تعاون دولت اصلاحات گفت: اگر مردم احساس کنند که دولت به فکر آنهاست و نهایت تلاش خود را برای رفع مشکلات‌شان انجام می‌دهد، طبعاً آرام می‌گیرند و سختی‌ها را هم تحمل می‌کنند.

2 سال از آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی می‌گذرد. با وجود ثبات نسبی‌ای که به عقیده برخی فعالان سیاسی و اقتصادی، در دولت رخ داده است، اما انتقادهای زیادی نسبت به عملکرد دولت طی 2 سال گذشته وجود داشته و دارد.
علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره وضعیت فعلی کشور گفت: اوضاع عمومی رو به بهبود است. با تغییراتی که در بعد بین‌المللی در حال وقوع است و راه‌حل‌هایی که برای عبور از بحران‌های بین‌المللی در پیش گرفته شده و دستگاه دیپلماسی ما در این رابطه خیلی فعال است، وضعیت بهتر خواهد شد. او در ادامه درباره گمانه‌زنی‌هایی که بار دیگر در خصوص مذاکره ایران با آمریکا مطرح می‌شود، تاکید کرد که ما حتی با آمریکا وارد جنگ هم می‌شدیم باز مجبور به مذاکره با آنها بودیم. او بر همین اساس ادامه داد که چاره‌ای جز مذاکره با آمریکا نداریم و زمینه‌های آن رفته‌رفته مهیا می‌شود. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:
عملکرد روحانی در انتخابات دوره دوم از طرف مردم مهر تایید خورد
صوفی، با تاکید بر اینکه روحانی در دولت دوم نسبت به دولت اول از ابتدا خوب ظاهر نشد، درباره عملکرد دولت دوم حسن روحانی بیان کرد: وضعیت آقای روحانی در انتخابات سال 96 نسبت به سال 92 خیلی ارتقا پیدا کرده بود و نشان از این داشت که مردم از عملکرد ایشان در دور اول راضی بودند و به همین دلیل هم دوباره چنین استقبالی از او کردند. در واقع عملکرد آقای روحانی در انتخابات دوره دوم از طرف مردم مهر تایید خورد.
رای بالای مردم موقعیت خوبی برای رئیس‌جمهور در دولت دوم ایجاد کرد
او در ادامه با بیان اینکه رای بالای مردم موقعیت خوبی برای رئیس‌جمهور ایجاد کرد تا بتواند با این سطح از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی خیز بلندی برای اجرای برنامه‌های نهایی خود بردارد، گفت: معمولاً دولت‌ها برنامه‌های اصلی خود را برای دور دوم در نظر می‌گیرند. بنابراین انتظار این بود که با توجه به شعارها و وعده‌هایی که آقای روحانی در جریان انتخابات به مردم داده بود، او و دولتش هم تلاش کنند تا مشکلات موجود را از پیش پای مردم بردارند.
روحانی در دولت دوم ناگهان چرخش کرد/ روحانی در آغاز دولت دوم کابینه بسیار ناامیدکننده‌ای به مجلس معرفی کرد
وزیر تعاون دولت اصلاحات سپس با اشاره به اینکه این وضعیت قطعاً موجب شد سطح توقعات از آقای روحانی بالا برود، گفت: ایشان به این نسبت ظاهر نشد و به صورت ناگهانی چرخشی دور از انتظار انجام داد. البته علل و عوامل فراوانی داشته است، اما به هر حال روحانی ناگهان در مساله تعیین کابینه که اصلی‌ترین کار در آغاز دولت بود، به صورت غیرمترقبه و ظرف مدت کوتاهی تغییر رویه داد.
او اضافه کرد: هر اتفاقی که افتاده بود به هر حال آقای روحانی کابینه بسیار ناامیدکننده‌ای را به مجلس معرفی کرد.
صوفی ادامه داد: بر همین اساس جامعه و مردم هم اعتمادشان از آقای روحانی چرخید و فروکش کرد و این روند بسیار هم سریع اتفاق افتاد. در این مسیر مجلس و فراکسیون امید که برآمده از مردم بود نیز نتواستند اصلاحاتی انجام دهند و آقای روحانی را ترغیب کنند تا کابینه بهتری تشکیل دهد.
ظرف چند ماه آقای روحانی سرمایه اجتماعی خود را از دست داد
او همچنین گفت: این امر باعث سرخوردگی مردم شد و جریان سیاسی اصلاح‌طلب هم هر کاری کرد نتوانست این اتفاق را ترمیم کند. بالاخره ظرف چند ماه آقای روحانی سرمایه اجتماعی خود را از دست داد و به صورت مشخص روزنه امیدی برای مردم باقی نماند و آنها مأیوس شدند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به 2 سال باقی‌مانده پیش‌ روی دولت دوازدهم گفت: دولت هنوز فرصت دارد و جسته‌گریخته کارهایی انجام می‌شود که امیدوارکننده است.
جهانگیری در دولت اول پلی بین روحانی و کابینه بود
علی صوفی، با اشاره به موارد دیگری که به شرایط دولت دوازدهم لطمه وارد کرد، افزود: یکی از اتفاقات دیگری که در این دولت رخ داد این بود که اختیارات آقای جهانگیری کاهش یافت و اختیارات فراوانی به دفتر رئیس‌جمهور واگذار شد.
او با بیان اینکه آقای جهانگیری در دولت اول پلی بود بین آقای روحانی و کابینه، استانداران و... عنوان کرد: در دولت دوم این نقش از او گرفته و سپرده شد به فردی که خود را اصولگرا می‌دانست و منکر نقش اصلاح‌طلبان در پیروزی آقای روحانی بود؛ این یعنی آقای روحانی کاملاً با عقبه خود به صورت عمدی قطع رابطه کرده است.
رخ دادن اعتراضات سال 96 در سال اول ریاست‌جمهوری اتفاق نادری بود
وزیر تعاون دولت اصلاحات در ادامه با بیان اینکه این روش به آقای روحانی لطمه زد و عجیب بود که چرا ایشان خودزنی می‌کند و به این شکل از مردم فاصله می‌گیرد، مطرح کرد: مردم هم متوجه این قضیه بودند و به همین دلیل امیدشان به یأس، خشم و نفرت تبدیل و منجر به وقوع اعتراضات خیابانی شد. این وقایع به سرعت رخ داد و اتفاق نادری هم بود که در سال اول ریاست‌جمهوری چنین قضیه‌ای نمود یابد.
او ادامه داد: بالاخره این نشان می‌دهد حداقل مردم از دولت انتظار داشتند برای رفع مشکلات معیشتی آنها قدمی بردارد. عجیب هم بود که در طول این مدت با وجود فضای حاکم بر جامعه، دولت هیچ تدبیری نداشت که حداقل بتواند پاسخگو باشد و امید مردم را برگرداند.
پررنگ شدن نقش جهانگیری تشکیلات دولت را متعادل می‌کند
صوفی با اشاره به افزایش قیمت ارز در دولت دوازدهم بیان کرد: گران کردن قیمت ارز ضربه دیگری بود که آقای روحانی به خود زد و آن هم منجر به وارد شدن ضربه بعدی شد.
او سپس درباره پررنگ شدن دوباره نقش جهانگیری در دولت گفت: با این کار تشکیلات دولت بار دیگر به تعادل می‌رسد و در جایی که باید قرار می‌گیرد. البته بروز این اتفاق با چالش‌هایی همراه بود که آخرین آن هم ترک جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی پس از برخورد لفظی بین ایشان و آقای رئیس‌جمهور بود. اما به هر حال بعد از آن آقای روحانی از جهانگیری دعوت به بازگشت کردند و ایشان هم بازگشت و از آن زمان وضعیت بهتر شده است.
دولت خیلی ساده می‌تواند با چند حرکت امید را به مردم بازگرداند
صوفی با تاکید بر اینکه دولت خیلی ساده می‌تواند با چند حرکت امید را به مردم بازگرداند، گفت: برای مردم مهم نیست که الان وضعیت چگونه است، اما این خیلی بد است که خود را بی‌پناه ببینند و حس کنند که دولت به فکر آنها نیست.
مردم احساس کنند دولت به فکر آنهاست، مشکلات را تحمل می‌کنند
او اضافه کرد: اما اگر مردم احساس کنند که دولت به فکر آنهاست و نهایت تلاش خود را برای رفع مشکلات‌شان انجام می‌دهد، طبعاً آرام می‌گیرند و سختی‌ها را هم تحمل می‌کنند.
اوضاع عمومی رو به بهبود است
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اوضاع عمومی رو به بهبود است، عنوان کرد: با تغییراتی که در بعد بین‌المللی در حال وقوع است و راه‌حل‌هایی که برای عبور از بحران‌های بین‌المللی در پیش گرفته شده و دستگاه دیپلماسی ما در این رابطه خیلی فعال است، وضعیت بهتر خواهد شد.
او سپس با ابراز امیدواری نسبت به تغییرات و تحولاتی که در منطقه به نفع کشور رخ می‌دهد، گفت: اگر دولت بتواند رابطه خود را با مردم ترمیم کند، آن‌گاه مردم امیدوار می‌شوند. من تصور می‌کنم الان دولت تقریباً در این جهت حرکت می‌کند.
راهی جز نشستن پای میز مذاکره با آمریکا نداریم
وزیر تعاون دولت اصلاحات درباره احتمال مذاکره ایران با آمریکا، که بار دیگر مطرح شده، بیان کرد: راهی جز این نداریم که پای میز مذاکره با آمریکا بنشینیم. البته این صحبت بدان معنا نیست که الان این اتفاق رخ خواهد داد، بلکه به نظر من حتی در صورت وقوع جنگ (که خوشبختانه اتفاق نیفتاد و پیش‌بینی هم می‌شود که رخ نخواهد داد) باز نهایتاً مذاکره بین 2 کشور راهگشا خواهد بود.
آمریکا پذیرفته جنگ با ایران به هیچ‌ عنوان مصلحت نیست
صوفی در پایان، با تاکید بر اینکه شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده و ما دست بالا را داریم، بیان کرد: آمریکا پذیرفته که جنگ با ایران به هیچ‌ عنوان مصلحت نیست. هم‌پیمانان آمریکا هم در منطقه چرخش کرده‌ و دریافته‌اند که نباید بر طبل جنگ بکوبند و در این تنور نباید بدمند. از این رو، با این چرخش و فعالیت خوبی که در سیستم دیپلماسی رخ داده، فکر می‌کنم زمینه برای مذاکره با آمریکا رفته‌رفته آماده می‌شود.

http://www.javanannews.ir/fa/News/176043/کابینه-دوم-روحانی-بسیار-ناامیدکننده‌-بود--ظرف-چند-ماه-روحانی-سرمایه-اجتماعی-خود-را-از-دست-داد-راهی-جز-نشستن-پای-میز-مذاکره-با-آمریکا-نداریم
بستن   چاپ