آریا جوان
پرشنونده ترین بخش‌های رادیو در طول تاریخ
شنبه 23 شهريور 1398 - 13:40:58
آریا جوان - سلسله نوشته های من با عنوان "تاریخ شفاهی رادیو"

از دهه شصت که مدیر رادیو‌بودم. روی یکی از ضبط های داخل رژی ، همیشه نوار وضعیت زرد و روی یک ضبط دیگر نوار وضعیت قرمز کاشته شده بود. این اصطلاح رادیویی بود که نوار را روی ضبط می کاشتند. معروف بود آژیر آن از جنگ آلمان هاست.
وقت اعلام وضعیت قرمز، صدای خشن ضبط شده قدیمی یک مرتبه می گفت:
توجه توجه. صدایی که هم اکنون می شنوید اعلام خطر، یا وضعیت قرمز است. ومعنی ومفهوم آن این است که حمله هوایی انجام خواهد شد . محل کار خود را ترک وبه پناهگاه بروید.
بعد از این جمله صدای آژیر پر وحشت سینوسی لعنتی چند ثانیه پخش می شد. این بخش طبعا پرشنونده ترین بخشهایی است که رادیو در طول تاریخ خود دیده است. داد و فریاد خیابانی هم که اعلام وضعیت قرمز را به گوش بقیه می رساندند کمک به این رسانه می کرد. معمولا بعد از چند ثانیه صدای انفجاری هم تهران را می لرزاند. موج شایعاتی بود که پخش می شد که انفجار در چه محله ای بوده است.
ما در رادیو حق نداشتیم به محل انفجار اشاره کنیم. چون گرا دادن به دشمن حساب می شد. البته این وضعیت ادامه داشت تا ستاد مشترک اعلام وضعیت سفید می کرد که مردم میتوانستند از پناهگاه خارج شوند. گاهی هم همزمان و یا چند ثانیه قبل از اعلام وضعیت قرمز، بمب به زمین می رسید. مردم ما را زیر فشار قرار می دادند در حالی که واقعا مسئولان نظامی باید می گفتند.
مردم خوش خوی ایران همان زمان در این رابطه جک ها درست کرده بودند.یادم هست یک بار که به دفتر امام رفتم. آقای ایوبی، از دوستان اصفهانی که در رادیو تلویزیون هم دستی داشت تا من را می دید با همان لهجه اصفهانی گفت:
توجه توجه .علامتی که هم اکنون می شنوید معنا و مفهومش این است که دشمن آمِدست و زدِستُ و رفتِست.
در حالی که واقعا در این قسمت رادیو هیچ دخل و تصرفی نداشت که کی و چه زمانی اعلام وضعیت کند...
* منتشر شده در کانال شخصی

http://www.javanannews.ir/fa/News/178019/پرشنونده-ترین-بخش‌های-رادیو-در-طول-تاریخ
بستن   چاپ