آریا جوان
چگونه کار‌های خانه، مغز را جوان نگه می‌دارد؟!
پنجشنبه 28 شهريور 1398 - 10:44:29
آریا جوان - چگونه کار‌های خانه، مغز را جوان نگه می‌دارد؟!
k ١.٦
٠
فرادید / بعد از در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند جنسیت، میزان مصرف سیگار و سن، تیمی از پژوهشگران دریافتند به ازای هر یک ساعت فعالیت فیزیکی سبک در طی روز، حجم مغز فرد 0.22 درصد افزایش می‌یافت که معادل این است که پیری مغز بیش از یک سال به تعویق بیفتد. بر اساس یافته‌های دیگر این پژوهش، افرادی که حداقل 10 هزار قدم در روز بر می‌دارند، حجم مغزشان نسبت به آن‌هایی که، به طور متوسط کمتر از 5 هزار قدم در روز بر می‌دارند، 0.35 درصد بزرگتر است. این مقدار معادل 1.75 سال به تعویق انداختن پیری مغز است.
پژوهشگران می‌گویند، حتی سبک‌ترین کار‌های خانه می‌تواند به جوان ماندن مغز کمک کند. این نتایج شاهد دیگری است بر این ادعای علمی که ورزش کردن، حتی بسیار کم، فعالیت‌های مغز را بهبود می‌بخشد.
به گزارش گاردین؛ این پژوهش توصیه‌ی پزشکان انگلیسی و آمریکایی را که می‌گویند حتی کمترین میزان فعالیت فیزیکی و ورزش--یک یا دو دقیقه و هر زمان که مقدور بود--برای سلامتی مفید است، تایید می‌کند و ضمناً در نقطه‌ی مقابل دیدگاهی قرار دارد که می‌گوید، برای برخورداری از مزیت‌های ورزش حتما می‌بایست تا آستانه‌ی مشخصی ورزش کرد.
نیکول اسپارتارنو، نویسنده‌ی اول این مطالعه از دانشگاه بوستون، می‌گوید: «مطالعات ما مزیت فعالیت‌های فیزیکی سخت یا متوسط را نفی نمی‌کند. این مطالعه فقط شاهد دیگری است برای آن بخش از علم که می‌گوید سبک‌ترین فعالیت‌های فیزیکی هم می‌تواند برای فرد، به خصوص برای عملکرد مغز او، مفید باشد.»
او می‌افزاید، منظور از فعالیت سبک یک پیاده روی بسیار آهسته یا انجام کار‌های خانه است.
این پژوهش توسط تیمی از محققان بین المللی انجام و در مجله‌ی Jama Network Open منتشر شده است. پژوهشگران برای دست یافتن به نتایج فوق، به مدت حداقل سه روز داده‌های مربوط به 2354 مشارکت کننده در سنین میان سالی را که در آمریکا زندگی می‌کردند، گردآوری کردند و سپس میزان فعالیت‌های بدنی هر فرد را با آزمایش اسکن مغز او مطابقت دادند.
محققان می‌خواستند ببینند چه رابطه‌ای بین حجم مغز افراد و فعالیت‌های فیزیکی روزانه آن‌ها وجود دارد. حجم مغز افراد وابسته به سن است و مغز هر فرد، بعد از سن 60 سالگی، به ازای هر یک سال در حدود 0.2 درصد کاهش پیدا می‌کند. کاهش حجم مغز یا آب رفتن آن می‌تواند به بیماری آلزایمر کمک کند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/180381/چگونه-کار‌های-خانه،-مغز-را-جوان-نگه-می‌دارد؟!
بستن   چاپ