آریا جوان
پاسخ‌هاي کمالي به ابهامات "جريمه‌ سربازي"
دوشنبه 11 اسفند 1393 - 2:48:17 PM
ايسنا

سردار موسي کمالي با بيان اينکه کساني که بيش از هشت سال غيبت دارند مي‌توانند با پرداخت جريمه از انجام خدمت سربازي معاف شوند، گفت: اين افراد هر شغلي که داشته باشند تفاوتي ندارد. مي‌توانند بازاري باشند، بيکار باشند ورزشکار باشند يا هر فعاليت ديگر. آنچه که مهم است اين است که تا پايان سال 94 ، هشت سال از غيبت‌شان گذشته باشد.

تکذيب شايعه محاکمه قضايي تمام مشمولان داراي بيش از هشت سال غيبت

 وي با اشاره به وضعيت پرونده فوتباليست‌هاي متخلف اظهار کرد: اما درخصوص اين افراد با توجه به اينکه پرونده‌شان مفتوح است، ابتدا اين موضوع بايد در محاکم قضايي رسيدگي شود و پس از صدور حکم مي‌توانند مشمول اجراي اين طرح شوند.

 جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح با اشاره به آنچه که در رسانه‌ها مطرح شد، اظهار کرد: متاسفانه در برخي از خبرها اشتباها آمده بود که تمام مشمولان داراي بيش از هشت سال غيبت بايد ابتدا در محاکم قضايي محاکمه شده و سپس با پرداخت جريمه ريالي معاف شوند که تاکيد مي‌کنم اين موضوع صحت ندارد و تنها فوتباليست‌هاي متخلف پس از رسيدگي به جرم‌شان در محاکم قضايي و در صورت موافقت مرجع قضايي مي‌توانند مشمول اين طرح شوند چراکه آنان مرتکب جرم شده‌اند و بايد مجازات شوند.

 ثبت نام 180 هزار نفر براي پرداخت جريمه به جاي سربازي

 کمالي درباره اينکه استقبال از اين طرح چقدر بوده و اينکه گفته مي‌شود استقبال سردي از آن صورت گرفته، صحت دارد يا خير؟ گفت: تاکنون استقبال خوبي از اين طرح انجام شده و بيش از 180 هزار تن از مشمولان غايب داراي هشت سال غيبت و بيشتر از آن با مراجعه به دفاتر پليس 10+ درخواست خود را ثبت کرده‌اند.

 وي با بيان اينکه تا به حال روند استقبال متناسب با همان چيزي که از قبل پيش‌بيني کرده بوديم، انجام شده، خاطرنشان کرد: از نظر ما تا به حال استقبال خوب بوده و طبق برآوردهاي ما انجام شده است.

 جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح در پاسخ به پرسش‌هاي برخي مخاطبان  با بيان اينکه دفاتر پليس 10+ از ثبت نام آنان سر باز زده يا کوتاهي مي‌کنند، خاطرنشان کرد: عمدتا اينطور نيست که اين دفاتر بخواهند کارشکني بکنند. برخي از مراجعه‌کنندگان پرونده‌شان داراي ابهام است و برخي نيز داراي نقص مدارک هستند اما به طور کلي تمام دفاتر پليس 10+ موظف به ثبت نام اين دسته از مشمولان هستند.

 جريمه ريالي مشمول سرباز فراري‌ها مي‌شود؟

 وي درباره ابهام ديگري که پيرامون بهره‌مندي سرباز فراري‌ها از اجراي اين طرح مطرح شده بود گفت: درخصوص سرباز فراري‌ها يعني کساني که بيش از هشت سال از ترک يگان خدمتي‌ شان گذشته، هنوز تصميم قطعي گرفته نشده بنابراين نمي‌توان به شکل قطعي اظهارنظر کرد اما قاعده اين است که کساني که 8 سال و بيشتر از آن از سربازي فاصله گرفته يا غيبت داشته باشند، با پرداخت جريمه ريالي معاف شوند، بنابراين نظر قطعي در اين خصوص پس از بررسي‌ها انجام خواهد شد اما بهتر است اين افراد نيز ثبت‌نام کنند.

 کمالي همچنين درباره اينکه اگر فردي تا پايان سال 94، 7 سال و 11 ماه غيبت داشته باشد مي‌تواند با پرداخت جريمه معاف شود يا خير؟ نيز گفت: يک اصل کلي وجود دارد و آن اين است که تمام کساني که تا 29 اسفند سال 94 هشت سال و يک روز از غيبت‌شان گذشته باشد مي‌توانند با پرداخت جريمه ريالي از انجام خدمت سربازي معاف شوند.

نحوه بهره‌مندي دانشجويان منصرف از تحصيل از جريمه ريالي سربازي

 جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح درباره پرسش ديگر مخاطبان  درخصوص مشمولان انصراف داده از تحصيل و مبناي محاسبه مبداء غيبت‌شان نيز گفت: اين موضوعات جزو جزيياتي است که دستورالعمل آن در حال تدوين است، اما قاعده و بناي ما اين است که مبداء آغاز اين افراد از تاريخ انصراف‌شان از تحصيل آغاز شود. بنابراين پيشنهاد مي‌کنم اين دسته از مشمولان نيز ثبت‌نام کنند.

 وي در ادامه با بيان اينکه اطلاعيه‌هاي بعدي درخصوص واريز وجه و... اعلام خواهد شد، گفت: بهتر است مشمولان واجد شرايط هرچه سريع‌تر براي ثبت‌نام و اجراي اين طرح به دفاتر پليس 10+ مراجعه کنند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/1811/پاسخ‌هاي-کمالي-به-ابهامات-"جريمه‌-سربازي"
بستن   چاپ