آریا جوان
دو سوم هزينه‌هاي دختران مجرد صرف خريد لوازم آرايش مي‌شود
شنبه 4 مهر 1394 - 1:19:12 PM
ايسنا

دکتر مجيد ابهري  با بيان اينکه پژوهش مصرف لوازم آرايش توسط گروه اجتماعي بنياد علوم رفتاري در ارديبهشت ماه سال 93 تا خرداد ماه سال 94 در شهرهاي تهران، اصفهان، رشت، شيراز و مشهد انجام شده است، افزود: طبق پژوهش انجام شده حداکثر زمان مصرف شده براي لوازم آرايش 2 ساعت تعيين شده و دو سوم هزينه‌هاي دختران مجرد به خريد لوازم آرايش اختصاص يافته است و همچنين باورهاي مذهبي و فرهنگ خانواده اصلي ترين عامل جلوگيري از مصرف لوازم آرايش اعلام شده است.

وي اظهارکرد: اين پژوهش ميداني بين 4 هزار و 752 نفر از دختران و زنان جوان که داراي مشاغل مختلف مانند دانش آموز، دانشجو، کارمند و خانه دار بوده اند، انجام شده است که 50 درصد آنها متاهل و 50 درصد ديگر نيز مجرد بودند.

کسب مقام اول مصرف لوازم آرايش در خاورميانه

 افزايش 4 برابري مصرف لوازم آرايش بين زنان در دهه اخير

 اين آسيب شناس و جامعه شناس اجتماعي با اشاره به اينکه مصرف لوازم آرايش در دهه اخير بين زنان تا 4 برابر افزايش يافته است، گفت: اين موضوع باعث شده است که کشور ما در خاورميانه مقام اول و در آسيا مقام هفتم را در مصرف لوازم آرايش داشته باشد.

 تقلبي بودن بسياري از لوازم آرايشي با برندهاي معروف

 ابهري 80 درصد از لوازم آرايش مصرفي را وارداتي و قاچاق دانست و اظهارکرد: بسياري از اين مواد آرايشي با داشتن نام‌هاي معروف تقلبي هستند و افزايش ريزش مو، ناراحتي‌هاي پوستي، اختلالات هورموني "به علت بالا رفتن ميزان فلزات در بدن" از عوارض اصلي مصرف لوازم آرايش تقلبي است.

 دبير گروه اجتماعي بنياد علوم رفتاري تصريح کرد: در صورتي که لوازم آرايش اصلي روزانه چهار قلم مورد مصرف قرار گيرد، در طول سال فلزات وارد شده به بدن مانند اکسيد آهن، منگنز و سرب منجر به بيماري هاي مختلف مي شود.

 حداکثر زمان مصرف شده براي لوازم آرايش 2 ساعت تعيين شده است

 وي با بيان اين مطلب که بين ميزان مصرف لوازم آرايش و افزايش مصرف شير خشک ارتباط منطقي و مستقيمي وجود دارد، گفت: در اين پژوهش حداقل زمان مصرف آرايش کردن 15 دقيقه و حداکثر 2 ساعت تعيين شده است و افزايش استفاده از خالکوبي در بين مصرف کنندگان لوازم آرايش 3 برابر بيشتر از ديگران است.

 توهم خود زشت پنداري عامل اصلي استفاده از آرايش‌هاي غيرمتعارف

 ابهري از نظر رفتارشناسي توهم خود زشت پنداري را اصلي ترين علت استفاده از آرايش هاي غير متعارف دانست و افزود: سندروم خود نمايشي براي جلب توجه ديگران عامل رواني براي استفاده از لوازم آرايش است و بعضي از دختران تلاش براي پيدا کردن همسر، بيکاري، بي حوصلگي و نداشتن سرگرمي را علت استفاده از لوازم آرايش اعلام کرده اند و 60 درصد آنها مخالفت خانواده خود را با اين موضوع آشکار کردند.

 دو سوم هزينه هاي دختران مجرد به خريد لوازم آرايش اختصاص يافته است

 اين متخصص علوم رفتاري گفت: الگو برداري از الگوهاي رفتاري غربي، تغيير سبک زندگي و دور شدن از زندگي اسلامي و ايراني بستر اصلي براي استفاده و افراط در لوازم آرايش اعلام شده است و در اين پژوهش دو سوم هزينه هاي دختران مجرد براي خريد لوازم آرايش عنوان شد.

 وي در پايان خاطر نشان کرد: طبق پژوهش انجام شده باورهاي مذهبي و فرهنگ خانواده اصلي ترين عامل جلوگيري از مصرف لوازم آرايش اعلام شده است.


http://www.javanannews.ir/fa/News/2284/دو-سوم-هزينه‌هاي-دختران-مجرد-صرف-خريد-لوازم-آرايش-مي‌شود
بستن   چاپ