آریا جوان
ميزان ويتامين دي دختران جوان ايراني بيش از حد پايين است
سه شنبه 21 مهر 1394 - 1:13:20 PM
ايرنا
دکتر فرجود شکوهي ، هشدار داد که خطر پوکي استخوان ناشي از کمبود ويتامين دي دردختران جوان ، جدي است.
وي گفت: بالاترين ميزان رشد استخوان در سنين بين 11 تا 17سالگي است؛ بايد در سنين نوجواني براي جلوگيري از پوکي استخوان دختران نوجوان فکري شود و برنامه هاي حمايتي تغذيه شيرغني شده با ويتامين «د» و بسته هاي تغذيه اي رايگان با نظر متخصصان مربوطه در مدارس دخترانه اجرا کرد.
شکوهي تصريح کرد: در اين راستا بايد ارزيابي هاي ساليانه توسط فيزيوتراپيست ها جهت بررسي اختلالات ستون فقرات و تمرينات اختصاصي، طبق پروتکل پيشنهادي انجمن فيزيوتراپي ايران در مدارس دخترانه اجباري شود.
وي در خصوص نسل آينده دختران نوجوان و جوان که زمان بيشتري را با رايانه و تلفن همراه سپري مي کنند، افزود: متاسفانه نسل آينده به علت کم تحرکي، بيشتر در معرض ابتلا به پوکي استخوان و تغيير شکل اندام ها به ويژه ايجاد قوز پشتي هستند.
عضو شورايعالي نظام پزشکي از نرمش کردن به عنوان يک اقدام پيشگيرانه براي جلوگيري از کاهش توده هاي استخواني نام برد و تصريح کرد: تمرينات تخصصي مناسب، تحت نظارت متخصصان فيزيوتراپيست به افزايش استحکام استخوان کمک و سلامت بيشتر فرد را تضمين مي کند.
اين فيزيوتراپيست تاکيد کرد: مصرف شير و ترکيبات تخمير شده شير (مانند ماست، کشک، دوغ، پنير)، ماهي، ويتامين «د» و منيزيوم در رژيم غذايي افراد و قرار گرفتن در نور مستقيم آفتاب به ويژه خانم ها و دختران جوان و نيز نرمش روزانه براي پيشگيري از پوکي استخوان موثر است.

**از هر چهار زن ايراني بالاي 50 سال ، يک تن پوکي استخوان دارد
شکوهي اظهارداشت: همچنين نتايج مطالعات اخير، نشان مي دهد که از هر چهار زن ايراني بالاي 50 سال، يک زن به پوکي استخوان مبتلا است.
وي در ادامه گفت: زنان، تقريبا هشت برابر بيش از مردان در معرض خطر ابتلا به پوکي استخوان يا همان بيماري خاموش قرن هستند. در اين بيماري تراکم و قدرت استخوان هاي بدن کاهش مي يابد و بيمار، دچار دردهاي کهنه بيشتر در ناحيه کمر و گردن و به دنبال آن افزايش احتمال شکستگي استخوان ها مي شود.
عضو کميته طرح تحول نظام سلامت با بيان اينکه طبق پيش بيني سازمان بهداشت جهاني، اين بيماري در سراسر دنيا در حال افزايش است، افزود: متاسفانه اين بيماري بدون علامت و شيوع آن در خانم ها بيشتر است.
شکوهي از علل بروز پوکي استخوان به داروهايي چون کورتن، داروهاي ضد صرع، سرطان و غيره اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: همچنين بيماري هايي نظير پرکاري تيروئيد، ديابت وابسته به انسولين و يا شيوه هاي غلط زندگي اعم از تغذيه نامناسب، عدم تحرک و استفاده از آفتاب از عوامل متعدد ديگري است که در اين زمينه تاثيرگذار است.
وي اضافه کرد: پوکي استخوان، جزء بيماري هاي بدون علامت است و زماني فرد متوجه آن مي شود که شکستگي رخ بدهد؛ معمولا بيشتر شکستگي ها در پوکي استخوان در ناحيه گردن، مچ دست،استخوان ران و در ستون فقرات ناحيه کمر که معمولا وزن بدن را تحمل مي کند، رخ مي دهد.
به گفته عضو شورايعالي نظام پزشکي پوکي استخوان در زنان از سن 35 سالگي آغاز و با افزايش سن و يائسگي تشديد مي شود

http://www.javanannews.ir/fa/News/2339/ميزان-ويتامين-دي-دختران-جوان-ايراني-بيش-از-حد-پايين-است
بستن   چاپ