آریا جوان
بررسی دستاوردهای شطرنج ایران در سال 96/ از بزرگترین پیروزی تاریخ شطرنج ایران تا کسب مدالهای رنگارنگ جوانان و نو جوانان در آسیا
سه شنبه 14 فروردين 1397 - 10:16:58
جوانان نیوز - رئیس فدراسیون شطرنج گزارشی از دستاوردهای شطرنج ایران در سال 96 را اعلام کرد که در آن به بزرگترین پیروزی تاریخ شطرنج ایران تا کسب مدالهای رنگارنگ جوانان و نو جوانان در آسیا اشاره شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان از فدراسیون شطرنج ، مهرداد پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون شطرنج ضمن تبریک سال نو به خانواده بزرگ ورزش کشور درباره عملکرد این فدراسیون در سال 96 اظهار داشت: شطرنج ایران در سال 96 سالی پربار را پشت سر گذاشت. کسب مدال برنز نو جوانان ایران در مسابقات آسیایی در همان نخستین روزهای فروردین ماه گواه سالی خوب و پربار برای این رشته بود.
با میزبانی رقابتهای قهرمانی جوانان آسیا در اردیبهشت ماه تیم پسران کشورمان موفق شد با کسب هر سه مدال طلا، نقره و برنز این رقابتها به عنوان ارزشمند قهرمانی دست پیدا کند که می توانم این را یکی از بزرگترین موفقیت های شطرنج ایران در سال گذشته بدانم.
وی افزود: در سال 96 کشورمان در رنکینگ جهانی با صعود قابل توجهی مواجه و به تعداد استادان بزرگان ایران نیز افزوده شد. ما همچنین از نظر برگزاری مسابقات بسیار فعال و موفق بودیم و تعداد مسابقات بین المللی بازهم افزایش پیدا کرد. در سال 95، 6 مسابقه بین المللی داشتیم که این تعداد در سال 96 به 7 مسابقه افزایش پیدا کرد.
رئیس فدراسیون شطرنج با اشاره به عناوین بین المللی شطرنج بازان کشورمان ادامه داد: در سال 96 مسعود مصدق‌پور استاد بزرگ شد و سید محمد امین طباطبایی و علیرضا فیروزجا نورم‌های استاد بزرگی‌شان را کامل کردند. همچنین 11 داور بین‌المللی دیگر مدرک خود را گرفتند و مدارک 4 داور بین المللی دیگر نیز تکمیل شد که برای جلسه ابتدای سال آینده ارسال شده است. 27 داور فیده نیز در سال 96 به جمع داوران کشور اضافه شدند و مدارک 5 داور فیده دیگر نیز تکمیل شده که در جلسه هیئت رئیسه بعدی بررسی خواهد شد.
پهلوان‌زاده با اشاره به اینکه ایران از رده سی و ششم جهان در ابتدای سال 96 به رده 28 جهان در پایان سال صعود کرد، گفت: میزبانی مسابقات شطرنج زون غرب آسیا و کسب هر سه سکوی نخست در دو بخش بانوان و آقایان، میزبانی جام ستارگان با درخشش نمایندگان کشورمان، میزبانی مسابقات بین المللی ابن سینا در همدان، میزبانی رقابتهای بین المللی جام آفتاب در شهرستان خمین، برگزاری جام بین المللی پایتخت در تهران، میزبانی جام بین المللی فجر(اکسین کاپ) در آمل، مسابقات بین المللی کارون در خوزستان، جام بین المللی خزر در گیلان و مسابقات بین المللی جام فردوسی در مشهد از جمله میزبانی های مهم شطرنج در سال 96 بود.
رئیس فدراسیون شطرنج در خصوص مدال آوری نمایندگان این رشته در سال 96 هم عنوان کرد: با ادامه حمایت های مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک و تلاش شطرنج بازان شایسته کشور موفق شدیم در رقابتهای قهرمانی تیمی شهرهای آسیا به رتبه نخست دست پیدا کنیم. در بازیهای آسیایی داخل سالن در ترکمنستان تیم زیر 23 سال بانوان به مدال طلا رسید و تیم پسران زیر 23 سال نیز به عنوان نایب قهرمانی رسید. ملی پوشان کشورمان در المپیاد جهانی زیر 16 سال به مقام سوم تیمی، مدال طلای میز دو، مدال نقره میزهای یک و سه دست پیدا کردند.
پهلوانزاده ادامه داد: خوشبختانه با همکاری هیات های استانی که همگی در سال 96 بسیار فعال و پرکار بودند موفق شدیم از سوی وزارت ورزش و جوانان به عنوان یکی از 10 فدراسیون برتر برگزار کننده برنامه های ورزش ی همگانی در ایام دهه مبارکه فجر معرفی شویم.همچنین در مراسم سالیانه فدراسیون شطرنج آسیا جوایز و عناوین بهترین تیم جوانان سال 2016 آسیا، بهترین مربی جوانان آسیا و بهترین بازیکن جوان آسیا به نمایندگان کشورمان رسید.همچنین کسب 4 کرسی بین المللی جدید در هشتاد و هشتمین کنگره فدراسیون جهانی شطرنج برای کشورمان از مهمترین دستاوردهای شطرنج ایران بود ضمن اینکه خانم شادی پریدر نایب رئیس بانوان فدراسیون شطرنج نیز به عنوان مربی اخلاق ورزش بانوان کشور در سال 96 انتخاب شد.
پهلوانزاده همچنین به یک اتفاق تاریخی در شطرنج کشور در سال 96 اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال 96 و در جریان مسابقات بین المللی ایرفلوت سید محمد امین طباطبایی نماینده شایسته کشورمان موفق شد با غلبه بر نفر سی ام جهان با ریتینگ 2724 به بزرگترین پیروزی تاریخ شطرنج کشور دست پیدا کند.
وی درباره آرزویش در سال جدید تصریح کرد: آرزوی من به عنوان رئیس فدراسیون افزوده شدن هر چه بیشتر بر محبوبیت شطرنج در بین خانواده ها و افزایش تعداد شطرنج بازان کشور و در مجموع پیشرفت هرچه بیشتر شطرنج در کشور است. خوشبختانه نگاه وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک به شطرنج خیلی مثبت است و من به نمایندگی از خانواده شطرنج از مسئولان ورزش کشور تشکر می کنم. جا دارد از خانواده بزرگ شطرنج کشور و به خصوص خانواده‌های بزرگوار قدردانی کنم و مطمئنم با همدلی، اتحاد، حمایت، تلاش و البته توکل بر خدای بزرگ می توانیم به موفقیت های هرچه بیشتر در شطرنج ایران دست پیدا کنیم.

http://www.javanannews.ir/fa/News/24069/بررسی-دستاوردهای--شطرنج---ایران--در-سال-96--از-بزرگترین-پیروزی-تاریخ--شطرنج---ایران--تا-کسب-مدالهای-رنگارنگ--جوانان--و-نو-جوانان--در-آسیا
بستن   چاپ