آریا جوان
فرار مغزها مهم ترين آسيب نظام بسته آموزش عالي است
سه شنبه 11 خرداد 1395 - 12:02:18 PM
ايرنا
دکتر `حسين سالار آملي` در مراسم روز بين الملل دانشگاه علم و صنعت ايران، افزايش هزينه تحقيقات، نبود رقابت هاي منطقه اي و جهاني، رعايت نکردن استانداردهاي سطح بالا و قابل قبول، بروز بي نظمي و حاکميت محورهاي غيرواقعي و آسيب رساني به سرمايه هاي اجتماعي، علمي و فرهنگي در دانشگاه ها را از ديگر آسيب هاي نظام بسته آموزش عالي ذکر کرد. رئيس مرکز همکاري هاي علمي بين المللي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، بين المللي شدن دانشگاه ها را يک ضرورت حتمي خواند و گفت: اگر دانشگاه هاي ما در دنياي آينده، در يک بده و بستان علمي بين المللي قرار نگيرند، حتما بازنده خواهند بود و ادامه حيات براي آنها ميسر نخواهد شد. وي تصريح کرد: جهاني شدن (globalization) يک واقعيت گريزناپذير است که خوشمان بيايد يا نه، در خارج از ذهن و تحليل ما وجود دارد و به اين زودي، برگشت پذير نيست و در ساختارهاي جديد اداره کشورها در کنار دولت و مجلس محلي، گروه ها و سازمان هاي بين المللي و قوانين و مقررات آنها نيز نقش بازي مي کنند و ما راهي به جز درک اين قوانين نداريم. سالار آملي با بيان اينکه مفهوم `قدرت` در عصر جديد با گذشته تفاوت پيدا کرده است، تاکيد کرد: درک صحيح از شرايط بين المللي و واقعيات اثرگذاري قوانين بين المللي بر رفتارهاي داخلي، اهميت بسياري دارد. وي در معرفي سرمايه هاي اصلي يک کشور که با مقوله جهاني شدن در ارتباط تنگاتنگ است، گفت: يکي از اين سرمايه ها، سرمايه امنيتي است به اين معني که هر کشوري که بين المللي تر شود، امن تر خواهد بود و دومين مورد نيز سرمايه اجتماعي است زيرا اين امر به افزايش تحمل ديگران منجر مي شود. قائم مقام وزير علوم افزود: بين المللي شدن همچنين بر سرمايه فيزيکي و مالي کشورها تاثير مي گذارد که نمونه آن در کشور را طي ماه هاي اخير شاهديم از جمله آنها، مي توان به توافق يک ميليون يورويي دانشگاه علامه طباطبايي براي انجام يک پروژه تحقيقاتي اشاره کرد که همه هزينه آن توسط اتحاديه اروپا پرداخت خواهد شد. وي ادامه داد: طبق توافقات اخير، دانشگاه ملاير نيز قرارداد تحقيقاتي يک ميليون يورويي با دانشگاه هاي خارجي منعقد کرده و در راستاي همکاري هاي علمي بين المللي با کشور آلمان هم يک قرارداد دو ميليون دلاري در حوزه تحصيلات تکميلي منعقد شده است که نيمي از آن را طرف ايراني و نيمي را آلمان پرداخت خواهد کرد. به گفته سالار آملي، دانشگاه فردوسي مشهد در سال 1393 از محل جذب دانشجويان عراقي حدود 50 ميليارد ريال درآمد داشت. وي سرمايه فرهنگي و سرمايه علمي را از ديگر حوزه هاي متاثر از فرآيند بين المللي شدن ذکر کرد و در عين حال يادآور شد: بين المللي شدن علاوه بر مزايا، آفت ها و چالش هايي نيز به همراه دارد که مهم ترين آن اثرگذاري در حيطه هويت ها و تغيير هويت هاي محلي و ملي است که بايد براي مقابله با آن هوشيار بود. سالارآملي وجود هژموني (سلطه) در ارتباطات جهاني و برتري برخي کشورها در قدرت نرم از جمله در نوشتن و هدايت قوانين بين المللي را از ديگر چالش هاي جهاني شدن عنوان کرد. رئيس مرکز همکاري هاي علمي بين المللي وزارت علوم در تشريح عوامل اساسي براي بين المللي شدن دانشگاه ها اظهار داشت: ميزان تحقيقات مشترک بين المللي در مقايسه با تحقيقات داخلي، ميزان جذب گرنت هاي بين المللي، نسبت شمار استادان خارجي شاغل به تدريس در دانشگاه ها نسبت به استادان داخلي، ميزان انتشارات علمي مشترک و تعداد دانشجويان خارجي به دانشجويان داخلي، از مهم ترين عواملي است که در رتبه بندي هاي بين المللي شدن دانشگاه ها مورد توجه قرار مي گيرد. مراسم روز بين الملل دانشگاه علم و صنعت ايران با تجليل از استادان برتر در حوزه هاي بين المللي ادامه يافت.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3092/فرار-مغزها-مهم-ترين-آسيب-نظام-بسته-آموزش-عالي-است
بستن   چاپ