آریا جوان
وزارت دکتر توفيقي، خرد مدرن را به برنامه‌ريزي علمي کشور باز مي‌گرداند
چهارشنبه 30 مرداد 1392 - 8:07:48 AM
ايسنا

عضو فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي با اشاره به بينش عميق و تجربه موفق دکتر توفيقي در دوران تصدي وزارت علوم و معاونت آموزشي وزارتخانه، وي را بهترين گزينه براي تصدي اين مسووليت و ورود تدريجي خرد مدرن به نظام برنامه‌ريزي علمي و آموزشي کشور عنوان کرد.

 دکتر رضا منصوري با ابراز خرسندي از پذيرش سرپرستي وزارت علوم از سوي دکتر توفيقي و ابراز اميدواري نسبت به معرفي وي به عنوان گزينه نهايي وزارت علوم به مجلس اظهار داشت:‌ دکتر توفيقي در دوران تصدي معاونت آموزشي وزارت علوم با دقت و بينش مطلوب، آموزش دانشگاه‌ها را متناسب با نياز کشور برنامه‌ريزي کرد. اساس اين برنامه‌ريزي، طرح پژوهشي گسترده‌اي بود که به منظور نيازسنجي نيروي انساني آينده کشور اجرا شد و دکتر توفيقي تلاش داشت حتي‌الامکان بر اساس نتايج اين بررسي اقدام کند.

 وي خاطرنشان کرد: در اين نيازسنجي، موج جمعيتي آن سال‌ها و موج جمعيتي سال‌هاي بعد پيش بيني و همه عوامل لحاظ شده بود نه اين که چون جمعيت جواني داريم پس همه بايد وارد دوره‌هاي تحصيلات تکميلي شوند و دوره‌هاي دکتري بدون ضابطه گسترش پيدا کند. مطمئنا اگر اين نيازسنجي که نشان از بينش عميق دکتر توفيقي داشت در سالهاي بعد هم مبنا قرار مي‌گرفت کشور با بحران نيروي انساني مواجه نمي‌شد.

 معاون پژوهشي وزير علوم در دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: زماني که دکتر توفيقي معاونت آموزشي وزارت علوم را عهده‌دار بود، هماهنگي بسيار خوبي با معاونت پژوهشي داشت که به هماهنگي بخش آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها منجر شد که پايه‌اي براي رشد چشمگير پژوهشي در کشور بود. توفيقي در دوران نسبتا کوتاه وزارت علوم نيز از حوزه پژوهشي کاملا حمايت مي‌کرد و ضمن توسعه نظام‌مند حوزه آموزشي در جهت استقلال دانشگاه‌ها از طريق هيات امنايي شدن آنها اقدامات موثري صورت داد.

 استاد فيزيک دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبري بر تحقق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي گفت: حماسه سياسي در انتخابات 24 خرداد رقم خورد و بنيان حماسه اقتصادي نيز بر رشد و توسعه علمي کشور است که قطعا دکتر توفيقي مي‌تواند در مقام وزير علوم گام‌هاي بلندي در جهت تحقق آن بردارد.

 منصوري در ادامه با نامطلوب توصيف کردن فضاي دانشگاه‌ها در هشت سال اخير که به زعم وي امکان پيشرفت علمي کشور در بسياري بخش‌ها را سلب کرده و موجب پس رفت دانشگاه‌ها شده است، علت اين امر را فقدان خرد مدرن در مديريت اين حوزه در سالهاي گذشته عنوان کرد و گفت: دکتر توفيقي قطعا مي‌تواند خرد مدرن را آرام آرام وارد فضاي دانشگاه‌ها کند که بدون شک مبناي پيشرفت کشور و زمينه‌ساز رشد و شکوفايي چند برابري در حوزه علمي در سالهاي آينده خواهد بود.


http://www.javanannews.ir/fa/News/342/وزارت-دکتر-توفيقي،-خرد-مدرن-را-به-برنامه‌ريزي-علمي-کشور-باز-مي‌گرداند
بستن   چاپ