آریا جوان
چرا بنزين زدن با موتور روشن اشتباه است؟
سه شنبه 9 شهريور 1395 - 12:57:06 PM
ايسنا
دکتر کارل کراشنکي کارشناس مسائل علمي اهل استراليا در مورد اهميت خاموش‌کردن خودرو در زمان سوختگيري عنوان کرد: در شرايط طبيعي براي توليد آتش به سه جزء يک مثلت يعني سوخت، اکسيدکننده يا اکسيژن هوا و گرما يا منبع جرقه نياز است. بنابراين براي توليد و روشن ماندن آتش تمامي اين اجزاء بايد به طور پيوسته فراهم شوند. وي در ادامه افزود: آنچه که در فرايند سوختگيري در جايگاه‌هاي عرضه محصولات نفتي باعث تعجب است، اين است که راننده هنگام سوختگيري بايد خودروي خود را خاموش کند، اما خودروي پشت سر با فاصله کمتر از نيم متر با موتور روشن در صف منتظر است! اين محقق استراليايي معتقد است که بخار حاصل سوخت که در فرايند پمپ سوخت به باک خودرو در هوا آزاد مي‌شود به هيچ عنوان قابل اشتعال نيست. چرا که براي ايجاد اشتعال تراکم بخار سوخت بايد به دو تا هشت درصد هواي اطراف برسد و اين تراکم هيچوقت در لحظه‌ي سوختگيري بدست نمي‌آيد. با در نظر گرفتن اينکه در لحظه سوختگيري شما در کنار دو جزء مثلث آتش يعني سوخت زياد موجود در باک و اکسيژن موجود در هوا هستيد، پس تنها عامل سوم يعني جرقه يا گرما براي اشتعال سوخت کافي است. دکتر کراشنکي اولين عامل توليد جرقه را همان مجموعه توليد جرقه براي احتراق سوخت در موتور خودرو مي‌داند، اما مجموعه شمع و سيم‌هاي انتقال برق در خودرو کاملا عايق هستند و احتمال جرقه در فضاي بيرون بسيار اندک است. وي دومين عامل توليد ناگهاني جرقه را در اگزوز خودرو و در منبع کاتاليزور مي‌داند، چرا که دماي کاتاليزور هنگام دوران موتور بين 750 تا 900 درجه سانتيگراد افزايش مي‌يابد. سومين عامل توليد جرقه در خودرو، پرش ناگهاني برق از پورت‌ها يا ترمينال‌هاي توزيع برق در قسمت‌هاي مختلف خودرو است. با در نظر گرفتن اينکه در زمان سوختگيري، سوخت و هوا با غلظت مناسب براي ايجاد آتش در دسترس و تنها يک عامل يعني جرقه يا گرما نياز است، پس از نظر عقلاني بهتر است تا در لحظه سوختگيري خودرو خاموش شده و سرنشينان پياده شوند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3465/چرا-بنزين-زدن-با-موتور-روشن-اشتباه-است؟
بستن   چاپ