آریا جوان
ضرب‌الاجل وزارت بهداشت براي توقف توليد تنباکوهاي معطر/واکنش صنايع توليدي
يکشنبه 14 شهريور 1395 - 2:22:00 PM
ايسنا

جوانان نيوز- مهندس بهزاد ولي‌زاده در خصوص جزييات ابلاغيه جلسه ستاد کشوري کنترل دخانيات گفت:اين برنامه با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت  پيرو نتايجي که وزارت بهداشت از آزمايش تنباکوهاي معطر و معسل به دست آورده است، اجرايي مي‌شود. بيشتر اين تنباکوها از مواد شيميايي سرطان‌زا و بيماري‌زاي قطعي تشکيل شده‌اند؛ به همين دليل از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرديم در راستاي اجراي دستورالعمل تعاريف، شمول و ويژگي‌هاي محصولات دخاني که مصوب جلسه نهم ستاد کنترل کشوري مبارزه با دخانيات است، استفاده از عطر و طعم در محصولات دخاني ممنوع شود.

وي ادامه داد: ابلاغيه جلسه نهم اين ستاد به تصويب رياست جمهوري رسيده و به دستگاه‌هاي ذيربط ابلاغ شده است. در راستاي اين درخواست، مرکز نظارت و برنامه‌ريزي دخانيات کشور، بخشنامه‌اي را براي صنايع دخاني ارسال و ابلاغ کرده و مهلت اجرايي آن را اول مهر 1395 اعلام کردند. ما از اين تاريخ انتظار داريم صنايع توليد کننده تنباکوهاي معطر و معسل، اين مواد را از محصولات خود حذف کنند. همچنين اميدواريم بتوانيم در مراکزي که اين نوع از قليان را عرضه مي‌کنند، موضوع جلوگيري از عرضه را پيگيري کنيم.

ولي‌زاده با بيان اينکه هر سه نوع تنباکوي وارداتي، توليد داخل و قاچاق داراي ترکيبات سرطانزاي قطعي مثل بنزن، انواع قارچ‌ها و باکتري‌هاي بيماري‌زا هستند، افزود: تمام ترکيبات حلقوي مثل آلدئيدها و فرمالدئيدها در اين تنباکوها شناسايي شده‌اند. علاوه بر آن، سموم کشاورزي استفاده شده در مزارع کشت توتون و تنباکو و همچنين  فلزات سنگين و سرب بسيار بالا نيز در اين تنباکوها مشاهده شده است. تمام اين ترکيبات پتانسيل سرطان‌زايي و بيماري‌هاي بسيار خطرناکي را دارند.

مسئول دبيرخانه ستاد کشوري کنترل دخانيات در وزارت بهداشت، استفاده از عطر و طعم در تنباکوها را مصداق تبليغ مواد دخاني دانست و افزود: وقتي از اين مواد در تنباکوهاي ساده استفاده مي‌شود، نرمي دود حاصل از مصرف قليان احساس خوشايندي در فرد ايجاد و او تصور مي‌کند مشکلي ايجاد نخواهد شد. از طرف ديگر، به تنباکوها اسانس‌هاي شيميايي به نام ميوه‌هاي پرفايده‌اي مثل سيب و پرتقال مي‌زنند که افراد تصور کنند براي آنها خاصيت دارد. اين اقدام گمراهي محض است.

ولي‌زاده در خصوص واکنش وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز توضيح داد و گفت: اين وزارتخانه درخواست ما را به صنايع توليدي ابلاغ کرده اما آنها بهانه‌هايي مثل هزينه بالا براي سرمايه‌گذاري اين محصولات، از بين رفتن فرصت‌هاي شغلي و همچنين امکان ورود تنباکوهاي قاچاق در صورت حذف اين محصولات آوردند.  شکايتي نيز در اين خصوص به ديوان عدالت اداري ارسال شده‌ و خواستار توقف اين موضوع شده‌اند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3481/ضرب‌الاجل-وزارت-بهداشت-براي-توقف-توليد-تنباکوهاي-معطر-واکنش-صنايع-توليدي
بستن   چاپ