آریا جوان
وجود ذرات سمي آلاينده هوا در مغز انسان
سه شنبه 16 شهريور 1395 - 2:06:58 PM
ايسنا

جوانان نيوز- مشاهده اين ذرات در بافت مغزي 37 فرد تحت مطالعه نگران‌کننده شده زيرا تحقيق اخير نشان مي‌دهد بين اين ذرات سمي در مغز و بيماري آلزايمر ارتباط وجود دارد در حاليکه پيش از اين نيز مشخص شده بود آلودگي هوا به طور چشمگير در افزايش خطر ابتلا به اين بيماري نقش دارد.

هر چند بررسي جديد نيز هنوز نمي‌تواند ثابت کند ذرات آلودگي هوا موجب بروز بيماري آلزايمر يا تشديد آن مي‌شوند.

پرفسور "باربارا ماهر" از دانشگاه "لانکستر" و محقق ارشد اين مطالعه گفت: اکنون بايد بررسي جديد و جامع از اين يافته آغاز شود چرا که مي‌تواند فاکتور خطرزاي زيست محيطي مهمي در بروز و تشديد بيماري آلزايمر باشد. همچنين در حال حاضر دليلي براي تداوم بررسي‌ها و انجام تست‌هاي تشخيص ميزان سمي بودن ذرات ناشي از آلودگي هوا وجود دارد چرا که اين ذرات به وفور در هوايي که تنفس مي‌کنيم، وجود دارند و شمار زيادي از مردم در معرض آن هستند.

آلودگي هوا، بحراني جهان در حوزه سلامت است که بيش از مجموع تلفات مالاريا و ايدز قرباني مي‌گيرد و به بروز بيماري‌هاي قلبي و سکته مغزي مرتبط است. اما در تحقيقات جديد تاثيرات ديگري از آن روي سلامتي همچون بروز بيماري‌هاي مغزي پيشرونده از قبيل آلزايمر مورد بررسي قرار گرفته است.

در اين بررسي بافت مغزي 37 نفر در منچستر و مکزيک که بين سه تا 92 سال سن داشتند مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد مقدار فراواني از ذرات مگنتيت، نوعي اکسيد آهن در مغز آنان وجود دارد. وجود اين ذرات در مغز کاملا سمي است و مي‌تواند عامل توليد راديکال‌هاي آزاد باشد. همچنين آسيب اکسيداتيو يکي از مشخصه‌هاي بيماري آلزايمر است.

به نوشته روزنامه گاردين، علاوه بر اين انباشت غيرمعمول ذرات فلزي در مغز يکي از مشخصه‌هاي کليدي بيماري آلزايمر است و مطالعات اخير نشان مي‌دهد مگنتيت به طور مستقيم با آسيب‌هاي مشاهده شده در مغز مبتلايان به آلزايمر ارتباط دارد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3486/وجود-ذرات-سمي-آلاينده-هوا-در-مغز-انسان
بستن   چاپ