آریا جوان
اجراي ممنوعيت استعمال سيگاردراماکن عمومي از مهر امسال
دوشنبه 29 شهريور 1395 - 12:22:52 PM
ايرنا
قانون جامع کنترل و مبارزه ملي با دخانيات و آيين نامه ممنوعيت استعمال و عرضه سيگار و ساير مواد دخاني در اماکن عمومي که حدود 10 سال پيش به تصويب رسيده است.
کارخانجات، بيمارستان ها، درمانگاه ها، مطب پزشکان، سالن هاي نمايش، سينماها، سالن هتل ها، مهمانسراها و ميهمان پذيرها، رستوران ها، موزه ها، پايانه هاي مسافربري، فروشگاه هاي بزرگ، اماکن فرهنگي و فرهنگسراها، کتابخانه هاي عمومي، ورزشگاه ها، مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشي و پژوهشي، اماکن متبرکه و مقدسه، مساجد، مصلي ها، وسايل نقليه عمومي، مؤسسات و سازمان هاي دولتي و عمومي،بانکها، شرکت هاي دولتي و شهرداريها از جمله اماکن عمومي هستند که بايد استعمال دخانيات در آنها ممنوع شود.
دکتر محمدرضا مسجدي افزود: اداره بهداشت محيط وزارت بهداشت، درمان واموزش پزشکي، شهرداري ها، دادستاني ها و نيروي انتظامي با مشارکت هم در صدد اجراي کامل اين موضوع مهم هستند.
وي با اشاره به اينکه آيين نامه و قانون بسيار مناسب در اين زمينه در کشور داريم که يکي از بهترين قوانين دنيا است، اظهار کرد: از زمان تصويب اين آيين نامه، نظارتي بر اجراي دقيق و عملي آن تا کنون وجود نداشته و در کنترل و اعمال آنها هم ضعيف بوديم که اميدواريم با همت جدي متوليان به هدف مهم، ممنوعيت مصرف سيگار در اماکن عمومي دست يابيم.
مسجدي اظهار کرد که براساس ماده يک آيين نامه ممنوعيت استعمال و عرضه سيگار و ساير مواد دخاني در اماکن عمومي، مصرف هر نوع سيگار و ساير مواد دخاني در اماکن عمومي مسقف ممنوع مي باشد اما تاکنون اين موضوع بطور کامل در کشور اجرايي نشده است.
وي حضور موثر دستگاه هايي مانند وزارت بهداشت، وزارت صنعت معدن و مجلس شوراي اسلامي را فرصتي مناسب براي اجراي کامل اين موضوع دانست و گفت: وزارت بهداشت در دولت يازدهم به طور جد دنبال اجرايي شدن اين موضوع است.
دبيرکل جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات گفت: ممنوعيت مصرف سيگار در اغلب کشورها از جمله ترکيه و پاکستان در حال اجرا مي باشد و ما هم بايد آن را در همه مناطق کشور اجرايي کنيم.
وي به نقش سازنده رسانه ها در اجراي کامل اين موارد اشاره کرد و گفت: رسانه همانند موضوعات صرفه جويي در برق و آب بايد به اين موضوع مهم بپردازند تا مردم ضمن آشنايي با مضرات مصرف سيگار، آنها در جريان فوايد عدم استعمال آن در اماکن عمومي قرار گيرند.
وي به تعداد مرگ و مير براثر مصرف سيگار اشاره کرد و گفت: سالانه در کشور 65 هزار نفر بر اثر مصرف سيگار فوت مي کنند که اين رقم نگران کننده است.
مسجدي گفت: آمار فوت شدگان براثر سيگار و قليان چندين برابر کشته شدگان حوادث راهنمايي و رانندگي است و مسئولان بايد توجه جدي تري به اين موضوع داشته باشند تا شاهد کاهش مرگ و مير براثر مصرف سيگار در جامعه باشيم.
وي با اشاره به اينکه مصرف سيگار عامل بروز 25 نوع سرطان و 50 نوع بيماري است، اظهار کرد: مصرف سيگار مضرات فراواني دارد که از جمله آنها مي توان به ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي، بيماري هاي مزمن تنفسي ، سکته هاي قلبي و مغزي برخي از سرطان ها و عفونت هاي ريوي اشاره کرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3523/اجراي-ممنوعيت-استعمال-سيگاردراماکن-عمومي-از-مهر-امسال
بستن   چاپ