آریا جوان
ساخت دستگاهي که وضعيت احساسي افراد را تشخيص مي دهد
چهارشنبه 31 شهريور 1395 - 4:17:10 PM
ايرنا
اين دستگاه پيشرفته که EQ-Radio نام دارد بر اساس نتايج آزمايشاتي که پيش از اين با استفاده از امواج راديويي و با هدف ردگيري حرکت شخص از پشت ديوار انجام شده بود، ساخته شد.
اين دستگاه با ارسال سيگنال هاي راديويي به سوي شخص موردنظر و جمع آوري امواج بازگشتي، قادر است تغييرات بسيار کوچک در الگوي تنفسي و ضربان قلب شخص را تشخيص دهد و ضربان قلب او را با دقت يک دستگاه ECG به صورت بي سيم و بدون نياز به نصب الکترود روي پوست شخص، اندازه گيري کند.
اين دستگاه سيگنال بازگشتي را تجزيه و سيگنال مربوط به هر ضربان را تفکيک مي کند، سپس فاصله زماني بين ضربان را اندازه گيري و الگوي تغيير اين فواصل زماني را در طول زمان تحليل مي کند. اين اطلاعات با الگوريتم هاي مربوط به حالات احساسي مختلف از جمله غم و اندوه، شادي و هيجان مقايسه و به اين ترتيب ميزان برانگيختگي و احساسات منفي يا مثبت شخص با دقت بالايي مشخص مي شود.
در آزمايشات انجام گرفته مشخص شد اين دستگاه قادر است وضعيت احساسي و حالات روحي شخصي را که پيش از اين هيچ سابقه اي از وي در دست نبوده است، با دقت 70 درصد تشخيص دهد.
اين تحقيقات نشان مي دهد سيگنال هاي بي سيم قابليت جمع آوري اطلاعات در مورد آن دسته از رفتارهاي انساني را که با چشم غيرمسلح قابل تشخيص نيست، دارند.
محققان معتقدند نتيجه اين تحقيقات راه را براي توسعه فناوري هاي جديد به منظور تشخيص و نظارت از راه دور بر وضعيت هاي خاص روحي مانند افسردگي و اضطراب هموار مي کند.
قرار است نتيجه اين تحقيقات در ماه اکتبر در کنفرانس بين المللي Mobile Computing and Networking ارايه شود.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3530/ساخت-دستگاهي-که-وضعيت-احساسي-افراد-را-تشخيص-مي-دهد
بستن   چاپ