آریا جوان
مناسب‌ترين زمان «چربي‌سوزي» را بشناسيد
چهارشنبه 31 شهريور 1395 - 4:19:17 PM
بيتوته

کاهش وزن بيش از يک کيلوگرم در روز نبايد انجام شود، در اين زمينه بازي با کودکان در کاهش وزن و کالري سوزي کمک فراواني مي‌کند، همچنين کاهش وزن سريع موجب آسيب به ورزشکار شده و موجب ضعف و خستگي او مي‌شود، بنابراين کاهش وزن براي «حرفه‌اي‌ها» را ياد بگيريد.

 رشتۀ رزمي موي تاي گونه اي از رشتۀ رزمي کيک بوکسينگ بوده و به‌ عنوان ورزش ملي کشور تايلند به شمار مي‌رود. اين رشته مانند اکثر ورزش‌هاي رزمي شامل کاربرد تکنيک‌هاي بوکس و مبارزات تن به تن بوده و رده بندي فايترهاي آن بر اساس وزن مشخص مي‌شود. بنابراين مبارزان براي آماده سازي خود براي روز مسابقه مي‌بايست وزنشان را کم يا زياد کرده تا بتوانند بدون هيچ مشکلي در ردۀ وزني خود به مبارزه بپردازند.

 از آنجايي که کاهش وزن سريع موجب آسيب رساندن به ورزشکار شده و موجبات ضعف و خستگي او را فراهم مي‌آورد پس بايد با شيوه اي تدريجي و از چند هفته قبل براي رسيدن به اين منظور دست بکار شوند. در ادامه راهکارهاي مؤثر براي کاهش وزن را به شما معرفي مي‌کنيم.

 افزايش تمرينات کارديو
يکي از اين راهکارها، افزايش مدت زمان و تکرار جلسات تمرينات کارديو است. چنانچه قبلاً به تمرينات کارديو نمي‌پرداختيد، مي‌توانيد کارتان را با 20 دقيقه در روز آغاز کنيد. بطوريکه طي 4 روز در هفته و سپس بطور تدريجي آن را افزايش دهيد. انجام ورزش‌هايي نظير دوچرخه سواري و شنا نيز در اين رابطه به شما توصيه مي‌شود. البته از طناب زني هم نبايد غافل شويد، چرا که جزو ورزش‌هاي رايج نه تنها براي آماده سازي مبارزات موي تاي، بلکه ساير رشته‌هاي رزمي به شمار مي‌رود.

 کاهش دريافت کالري بدن
شما ضمن افزايش فعاليت‌هاي ورزشي خود، مي‌توانيد همزمان ميزان کالري دريافتي بدنتان را کاهش دهيد. بدينگونه بدنتان را مجبور مي‌سازيد چربي بيشتري سوزانده و به تبع آن شاهد کاهش وزنتان خواهيد بود.
باز هم تأکيد مي‌شود که کار کاهش کالري دريافتي بدنتان را به‌صورت تدريجي شروع کنيد تا به يکباره انرژي شما براي انجام تمرينات يا مبارزات تخليه نشود. به اين صورت هفته به هفته از ميزان غذايتان به خصوص غذاهاي سرشار از کالري، کاهش داده تا به يک تعادل و وزن دلخواه خود برسيد.

با رعايت يک چنين برنامۀ رژيمي، مي‌توانيد خود را کاملاً با شرايط مطلوب وزني و رژيمي منطبق و هماهنگ سازيد. از ميزان چربي و قند دريافتي بدنتان بعنوان بزرگترين منبع کالري مي‌بايست کم کنيد، اينگونه ديگر لازم نيست تا مواد غذايي ارزرشمند و مفيد براي بدنتان را از برنامۀ غذايي خود حذف کنيد.

 افزايش فعاليت‌هاي روزمره
فعاليت‌هاي روزمره به فعاليت‌هاي فيزيکي غير تمريني و ورزشي اطلاق مي‌شود. انجام چنين فعاليت‌هايي در کاهش وزن و کالري سوزي کمک فراواني مي‌کند. فعاليت‌هايي نظير پياده روي معمولي، دوچرخه سواري براي رسيدن به محل کار و يا هر جاي ديگر، رسيدگي به امور باغ و باغباني، بازي با کودکان و يا اينکه به جاي کارواش، اتومبيل تان را خودتان بشوئيد. اينگونه فعاليت‌ها را معمولاً در روز انجام دهيد چراکه مناسب ترين زمان براي کالري و چربي سوزي و کاهش وزن است.

 مديريت ميزان آب بدن
طبيعتاً شما مي‌بايست وزنتان را به حد مطلوب مبارزه نزديک کنيد و اگر اضافه وزن شما بيش از حد متوسط باشد، پس بايد براي کاهش چندين کيلوگرم، حتي در مصرف آب دريافتي بدن هم کنترل داشته و از افراط اجتناب کنيد.

 همراه با اين کاهش مصرف آب سعي کنيد تمرينات و فعاليت‌هاي خود را در زير نور آفتاب و حتي المقدور با پوشيدن لباس‌هاي نايلوني انجام دهيد. دقت کنيد که اين کاهش وزن بيشتر از يک کيلوگرم در روز نباشد تا سلامتي تان به خطر نيافتد. هر گاه که به حد وزن مطلوب براي روز مبارزه رسيديد مي‌بايست حتماً ميزان آب از دست رفتۀ بدنتان را جبران کنيد.

تأکيد مي‌شود که عمل کاهش آب دريافتي بدنتان زير نظر يک پزشک متخصص و يا کارشناس طب ورزشي صورت پذيرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3531/مناسب‌ترين-زمان-«چربي‌سوزي»-را-بشناسيد
بستن   چاپ