آریا جوان
حواس انسان 8 گانه است نه 5 گانه
يکشنبه 4 مهر 1395 - 3:27:56 PM
ايسنا

به گفته اين محققان در ضمير ناخودآگاه ما حواس ديگري علاوه بر حواس پنجگانه وجود دارد که به صورت ناخواسته ناديده گرفته شده‌اند.
به گفته محققان اين پژوهش، ما داراي حسي به نام "thermoception"  (حس حرارت) هستيم که مسئول سنجش درجه حرارت بوده و به ما کمک مي‌کند تا در سرماي زمستان بتوانيم ميزان سرما را درک کنيم و بر طبق اين حس لباس مناسب بپوشيم.

پيشتر احساس گرما و سرما در دسته‌بندي حس لامسه قرار مي‌گرفت اين در حالي است که به گفته محققان اين پژوهش شما براي درک سرما يا گرما نيازي به لمس آن نداريد.

حس ديگري که هميشه مخصوصا در مدرسه و دانشگاه و محل کار به کمک ما مي‌آيد و ما از وجود آن بي‌اطلاع هستيم، proprioception (حس موقعيت اندام‌هاي بدن) نام دارد که به ما کمک مي‌کند تا بدون نگاه کردن به صفحه کليد لغات مورد نظر خود را تايپ کنيد.

اين حس حتي در زمان راه رفتن نيز به کمک انسان آمده و فرد بدون نگاه کردن به زمين مي‌تواند به راحتي راه رفته و به پاهاي خود براي ادامه مسير اطمينان کند.

به کمک اين حس حتي بدون نگاه کردن به اندام‌هاي مختلف بدن مي‌توان موقعيت آنها را درک کرد.

شايد بتوان گفت که ما ساده ترين کارهاي خود مانند رانندگي، راه رفتن، تايپ کردن و غيره را مديون اين حس هستيم.

در نهايت، حسي به نام "equilibrioception" (حس تعادل) مربوط به حفظ تعادل ما بوده و از افتادن و زمين خوردن ما جلوگيري مي‌کند.

البته محققان اين پژوهش براي اثبات رسمي اين ادعاي جديد نيازمند انجام پژوهش‌هاي بيشتر هستند اما نکته قابل توجه اينجاست که بدون وجود اين حواس زندگي براي ما بسيار دشوار خواهد شد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3543/حواس-انسان-8-گانه-است-نه-5-گانه
بستن   چاپ