آریا جوان
چراپرندگان هنگام پروازباهم برخورد نمي کنند
شنبه 10 مهر 1395 - 2:54:42 PM
ايرنا
درست همانند قوانين رانندگي که خودروها براي پيشگيري از برخورد، بايد در سمت راست جاده حرکت کنند، مشخص شده است که مرغ هاي عشق نيز زماني که در آستانه برخورد قرار مي گيرند، به سمت راست مي چرخند.
با توجه به افزايش ترافيک هوايي، کشف `قوانين اساسي` پرواز بي خطر که طي ميليون ها سال در پرندگان تکامل يافته است، به هواپيماهاي بدون سرنشين کمک مي کند تا از برخوردها پيشگيري کنند.
پروفسور `مانديام سرينيواسان` از دانشگاه `کويينزلند` در استراليا که رياست اين تحقيق را بر عهده داشت، گفت: پرندگان بايد تحت فشار شديد تکاملي بوده باشند تا بتوانند به راهکارها و مقرراتي براي به حداقل رساندن خطر تصادم دست يابند.
وي ادامه داد که تاکنون مطالعه اي در اين خصوص که هنگام پرواز دو پرنده به سمت يکديگر چه اتفاقي روي مي دهد، صورت نگرفته بود.
براساس يک مدل سازي صورت گرفته، پرندگان همواره به سمت راست مي چرخند و برخي اوقات ارتفاع خود را نيز بر اساس برخي ترجيحات از پيش تنظيم شده، تغيير مي دهند.
اين محقق ادامه داد: ترافيک هوايي افزايش يافته و نياز مبرمي به ايجاد سيستم هاي قوي خودکار براي هواپيماهاي سرنشين دار و بدون سرنشين ايجاد کرده است؛ بنابراين بايد از طبيعت درس گرفت.
در اين مطالعه، دو مرغ عشق در دو انتهاي يک تونل آزاد شدند و مسير پروازي آنها توسط يک دوربين با سرعت بالا، فيلم برداري شد.
در بيش از 100 پرواز که توسط 10 پرنده مختلف انجام شد، حتي يک برخورد مشاهده نشد.
پروفسور سرينياواسان گفت: يافته ديگر اين مطالعه اين بود که پرندگان به ندرت در يک ارتفاع پرواز مي کنند و اين سوال مطرح مي شود که آيا هر پرنده ترجيح خاصي براي پرواز در ارتفاع بالاتر و يا پايين تر دارد؟
وي افزود: اين احتمال وجود دارد که موقعيت و جايگاه پرندگان در سلسله مراتب گروهي ارتفاع پرواز آنها را مشخص مي کند که اين سوال بايد در آينده مورد تحقيق قرار گيرد.
وي خاطرنشان کرد: گرچه نمي توانيم بگوييم که چگونه پرندگان مساله انتقال به ارتفاع هاي مختلف را حل مي کنند اما مي توانيم راهبردهاي ساده اي را براي سيستم هاي اتوپايلوت (خلبان خودکار) و پهپادها براي پيشگيري از تصادم هاي هوايي پيشنهاد کنيم.
اين تحقيق در مقاله اي در مجله PLOS One منتشر شده است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3555/چراپرندگان-هنگام-پروازباهم-برخورد-نمي-کنند
بستن   چاپ