آریا جوان
آسيب شناسي رواني و اجتماعي دختران دوره متوسطه دوم
يکشنبه 11 مهر 1395 - 4:15:36 PM
ايسنا

مهناز احمدي در نشست بررسي‌ تفاهم نامه‌هاي مشترک معاونت امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري و وزارت آموزش و پرورش که امروز در اين وزارتخانه برگزار شد افزود: در سال جاري 13.5 ميليون دانش آموز و 950 هزار نفر پرسنل داريم که بيش از نيمي از پرسنل ما را زنان تشکيل مي‌دهند چون در بسياري از مدارس ابتدايي پسرانه نيز زنان مشغول خدمت هستند.

وي با بيان اينکه يکي از دغدغه‌هاي مهم ما بالا بردن پوشش تحصيلي به ويژه دختران بوده است اظهار کرد: در سال جديد تحصيلي حدود 100 کلاس در کشور داريم که تنها يک دانش آموز دارد. اين دانش آموز هم مي‌تواند دختر و هم پسر باشند. دلايل فرهنگي، اجتماعي، قومي، قبيله‌اي و مذهبي در تحصيل نکردن دختران موثر است. با توجه به تعدد اين دلايل وزارت آموزش و پرورش اقدام به انعقاد حدود 40 تفاهم نامه با دستگاه‌هاي مختلف کرده که برخي از آنها با معاونت امور زنان و خانواده منعقد شده است.

مديرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: با توجه به آنکه دولت يازدهم تاکيد بر توزيع عادلانه امکانات داشته است، ما در جهت جاري سازي عدالت جنسيتي و سبک زندگي اسلامي ـ ايراني تلاش کرده‌ايم و از پتانسيل‌هاي مختلف بهره برده‌ايم؛ يکي از اين پتانسيل‌ها معاونت امور زنان و خانواده است و تلاش کرده‌ايم با انعقاد تفاهم نامه با اين معاونت در جهت ايجاد حساسيت جنسيتي گام برداريم.

وي در ادامه به تشريح طرح‌هاي مشترک وزارت آموزش و پرورش با معاونت امور زنان و خانواده در سال 92 پرداخت و گفت: طرح بهبود وضعيت آموزشي بهداشتي در مناطق محروم براي دانش آموزان دوره راهنمايي و متوسطه اول را اجرا کرديم. اولويت ما در اين طرح دانش آموزاني بودند که در دوران بلوغ قرار دارند. لازم است آنان اطلاعات کافي در زمينه سلامت جسمي و روحي خود داشته باشند. اين طرح براي اولياي دانش آموزان و مدرسه نيز اجرا شد.

احمدي اضافه کرد: براي دانش آموزان مناطقي که حتي از کمترين امکانات بهداشتي در روستاي خود برخوردار نبودند بسته‌هاي بهداشتي در نظر گرفته و در اختيار آنها قرار داده شد. اين طرح با استقبال زيادي روبرو شد و ما توانستيم تقريبا 100 درصد مناطق محروم، عشايري و مدارس شبانه روزي دختران را تحت پوشش قرار دهيم که مشتمل بر 10 هزار نفر شدند.

وي تقويت شيوه‌هاي مهارتي را از ديگر طرح‌هاي سال 92 برشمرد و اظهار کرد: معاونت امور زنان و خانواده براي اين طرح و طرح بهبود وضعيت آموزشي بهداشتي دانش آموزان دختر در مناطق محروم جمعا 400 ميليارد تومان اختصاص داد. 17 هزار و 695 دانش آموز راهنمايي و متوسطه اول تحت پوشش طرح تقويت شيوه‌هاي مهارتي قرار گرفتند و اولياي مدرسه و دانش آموزان نيز در اين طرح آموزش ديدند. اجراي اين طرح موجب شد در بسياري از استان‌ها مدارس پسرانه نيز از آن استقبال کنند.

احمدي درباره طرح‌هاي مشترک وزارت آموزش و پرورش و معاونت امور زنان و خانواده در سال 93 گفت: پنج طرح مشترک در سال 93 داشتيم که دو طرح آن را قبلا اجرا کرده بوديم و در سال 93 آنها را توسعه داديم. افزايش پوشش تحصيلي دختران مناطق محروم يکي از طرح‌هاي ما بود. دولت تدبير و اميد به مناطق محروم توجه ويژه‌اي داشته است و در برنامه پنجم توسعه و برنامه ششم توسعه رديف بودجه‌اي براي اجراي عدالت آموزشي و افزايش پوشش تحصيلي مناطق محروم در نظر گرفته شده است. در راستاي اجراي طرح افزايش تحصيلي دختران مناطق محروم 2500 دانش آموز دختر در سال 93 تحت پوشش قرار گرفتند.

وي با اشاره به طرح آسيب شناسي رواني و اجتماعي دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم اظهار کرد: اين طرح به صورت پايلوت در استانهاي کشور شامل اصفهان، چهار محال و بختياري، خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، کرمان برگزار و پرسشنامه‌اي بين دانش آموزان توزيع شد. 4955 دانش آموز در اين طرح شرکت کردند و نتايج آن در اختيار معاونت امور زنان و خانواده قرار گرفت.

مديرکل امور بانوان وزارت آموزش و پروش اضافه کرد: در استان هايي مانند خراسان رضوي انتظار داشتيم نتايج بهتري به دست آيد اما به نظر مي‌رسد مسئولان لازم است به شادابي و نشاط دختران توجه بيشتري داشته باشند و وزارت آموزش و پرورش به تنهايي نمي‌تواند در جهت کاهش افسردگي و پرخاشگري دختران گام بردارد. دستگاه‌هاي فرهنگي از جمله صدا و سيما مي‌توانند در اين زمينه نقش مهمي را ايفا کنند.

وي با اشاره به طرح آموزش مهارت‌هاي زندگي دختران دانش آموز کم توان ذهني گفت: اين طرح به صورت آزمايشي در سال 93اجرا شد و معاونت امور زنان و خانواده 500 ميليون تومان را براي اجراي آن اختصاص داد. همين ميزان بودجه را وزارت آموزش و پرورش و چند برابر آن را استان‌ها تامين اعتبار کردند.

 احمدي درباره طرح‌هاي مشترک وزارت آموزش و پرورش با معاونت امور زنان در سال 94 اظهار کرد: پنج طرح مشترک در سال گذشته اجرا کرديم که برخي از آنها مانند طرح افزايش پوشش تحصيلي دختران از سال قبل از آن ادامه پيدا کرد. در طرح شيوه‌هاي مهارتي و آسيب شناسي رواني و اجتماعي دختران حدود 44 هزار دانش آموز دو پرسشنامه شامل آسيب شناسي رواني و اجتماعي و آزمون نئو (آزمون شخصيتي) را جواب دادند.

وي آموزش حقوق و تکاليف به دختران را يکي ديگر از طرح‌هاي مشترک اين دو حوزه بر شمرد و گفت: از سال 81 تا 84 طرح آموزش حقوق و تکاليف به دانش آموزان دختر اجرا مي‌شد اما از سال 84 اين کار متوقف شد. ما اقدام به تدوين کتاب ويژه دانش آموزي طرح آموزش حقوق و تکاليف براي دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم کرديم. 48 هزار و 10 نفر از دانش آموزان در 15 استان تحت پوشش اين طرح قرار گرفتند. در حال حاضر برخي استان ها اعلام کردند که حتي اگر به آنها اعتباري تخصيص داده نشود داوطلب آموزش حقوق و تکاليف به دانش آموزان هستند. البته اين موارد به والدين و اولياي مدرسه نيز آموزش داده شد.

احمدي درباره علت اجرا نشدن طرح آموزش حقوق و تکاليف به دانش آموزان براي دانش آموزان پسر اذعان کرد: براي اين کار چالش‌هاي پرورشي ايجاد شد و به علت وضعيت اعتبارات، انجام آن امکان پذير نشد.

وي در زمينه برگزاري دوره‌هاي آموزش کنترل خشم با توجه به شيوع آن اظهار کرد: در حال حاضر طرح آموزش ارتقاء بهداشت روان دانش آموزان اجرا مي‌شود و اميدواريم بتوانيم با همکاري معاونت امور زنان نيز به اين موضوع بپردازيم. طرح آموزش ارتقا بهداشت روان در قالب کارگاه‌هاي آموزشي برگزار مي‌شود.

احمدي در پايان با بيان اينکه اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و معاونت امور زنان براي اجراي پروژه‌هاي مشترک ناچيز است گفت: حدود 13 درصد از بودجه کل کشور صرف آموزش و پرورش مي‌شود که 98 درصد از اين بودجه صرف پرداخت حقوق فعالان در وزارت آموزش و پرورش مي‌شود.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3562/آسيب-شناسي-رواني-و-اجتماعي-دختران-دوره-متوسطه-دوم
بستن   چاپ