آریا جوان
40 درصد ايراني ها دچار کم تحرکي هستند
شنبه 17 مهر 1395 - 2:20:17 PM
ايرنا
راه نو- محمد مرادي روز شنبه در حاشيه برگزاري کارگاه ملي فعاليت بدني افزود: به طور ميانگين هر فرد بايد پنج روز هفته هر روز 30 دقيقه فعاليت بدني با شدت متوسط داشته باشد که در کشور در حدود 40 درصد مردم فعاليتي کمتر از اين حد دارند.
وي تغيير سبک زندگي را مهمترين عوامل شيوع کم تحرکي کشور اعلام و تاکيد کرد: شيوع کم تحرکي در زنان جامعه بسيار بيشتر از مردان است و همين امر در ابتلاي زنان به پوکي استخوان و سرطان هاي مختلف اثرگذار است.
مرادي، فعاليت بدني را آغازگر درمان و پيشگيري از بيماري هاي ديابت و فشار خون بالا دانست و گفت: ضروري است تا با توسعه ورزش هاي همگاني در افزايش تحرک بدني مردم گام هاي موثري برداشت.
مسئول برنامه فعاليت بدني اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با اشاره به آغاز برنامه ملي `توسعه فعاليت بدني براي ارتقاي سلامت در جمهوري اسلامي ايران` در سال جاري تصريح کرد: عمليات اجرايي اين برنامه که از سال 92 در شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي به تصويب رسيده با برپايي اين کارگاه 2 روزه آغاز مي شود.
مرادي ادامه داد: در اين برنامه ملي جهت افزايش تحرک بدني اقشار مختلف جامعه برنامه هاي مشخصي پيش بيني شده و بي شک همراهي دستگاه هاي مربوطه مي تواند نقش مهمي در اجراي هرچه بهتر اين برنامه داشته باشد.
وي، گسترش استفاده از فضاي مجازي را از علت هاي مهم کم تحرکي مردم دانست و افزود: در حالي استفاده از تلفن همراه و بازي هاي کامپيوتري براي هر فرد روزانه 2 ساعت مجاز اعلام شده، اما استفاده کودکان از فضاي مجازي متوسط روزانه 4.5 ساعت است.
مسئول برنامه فعاليت بدني اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي خاطرنشان کرد: هم اکنون 2 نوع راهبرد براي توسعه فعاليت هاي بدني در وزارت بهداشت تدوين شده که شامل راهبردهاي جامعه محور و فرد محور است و اميد مي رود بتوان با اجراي اين راهبردها نقش مهمي در افزايش تحرک بدني مردم کشور ايفا کرد.
کارگاه 2 روزه فعاليت بدني با حضور کارشناساني از دانشگاه هاي علم پزشکي کشور در دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در حال برگزاري است.
`بيان کليات و اهميت فعاليت بدني، اثرات بر سلامت و استراتژي هاي کلي توسعه فعاليت بدني` ، `ارزيابي و ازمون هاي آمادگي جسماني قبل از تجويز و شروع فعاليت بدني`، ` اصول اجرايي برنامه هاي مداخلاتي`، ` ارائه تجارب موفق برخي کشورها در توسعه و ترويج فعاليت بدني` از محورهاي مهم در اين کارگاه به شمار مي رود.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3572/40-درصد-ايراني-ها-دچار-کم-تحرکي-هستند
بستن   چاپ