آریا جوان
دليل چپ دست شدن چيست؟
دوشنبه 19 مهر 1395 - 2:58:38 PM
الماتو

چپ دست بودن را هرکسي به شکل خاص خود تعبير مي کند؛ برخي اعتقاد دارند که اين افراد از هوش بيشتري نسبت به راست دست ها برخوردار هستند و برخي نيز برعکس، تصور مي کردند که چپ دست ها شوم هستند و اين امر را يک عيب مي دانند.

البته اين طرز فکر به گذشته هاي نه چندان دور باز مي گردد که اگر مشخص مي شد کودکي چپ دست است، او را شيطاني و شوم مي دانستند و مجبورش مي کردند از دست راست خود براي نوشتن استفاده کند.

حتي معلم هاي مدرسه که انسان هاي تحصيل کرده و فرهيخته اي محسوب مي شدند نيز دانش آموزان چپ دست را به نوشتن با دست راست مجبور مي کردند.

اما خوشبختانه دوره اين خرافه ها به پايان رسيده و انسان هاي اين زمانه به خوبي مي دادند که اين تفاوت به شيطاني يا معيوب بودن آن فرد مربوط نيست. اما دليل واقعي چپ دست شدن بعضي از آدم ها چيست؟

پيش از بيان نظريات مختلفي که در اين باب وجود دارد بد نيست اشاره کنيم که در حال حاضر بر اساس آمار، 90 درصد از مردم جهان راست دست و 10 درصد باقي مانده، چپ دست هستند. در ميان اين اقليت، نام افراد مشهور و سرشناسي همانند بيل گيتس، باراک اوباما و اپرا وينفري نيز به چشم مي خورد.

و اما دليل: بسياري از محققان اين امر را به ژنتيک افراد وابسته مي دانند. اما اين تمام ماجرا نيست. به گزارش پايگاه اينترنتي Smithsonian و در پي تحقيقي که در سال 2003 ميلادي صورت پذيرفته و در مجله ژنتيک PLOS نيز به چاپ رسيد، دانشمندان توانستند ژن ها و جهش هاي ژني که قادرند موجب توسعه «عدم تقارن راست دستي در بدن و مغز» شوند را کشف کنند.

با اينکه تاثير ژنتيک بر اين امر غير قابل انکار است اما برخي از متخصصان باور دارند که ژن ها در تعيين راست يا چپ دستي افراد فقط 25 درصد نقش داشته و راست يا چپ دست شدن آدم ها به صورت تصادفي و اصطلاحا رندم صورت مي پذيرد.

پيرو همين تفاوت نظرها، شايد بد نباشد اشاره کنيم که برخي از کارشناسان اعتقاد دارند که چپ دست ها از زور و قدرت بيشتري نسبت به بقيه برخوردار هستند. اما دانشمندان ثابت کرده اند که بين دو دسته ياد شده هيچ تفاوتي به لحاظ اخلاقي يا رفتاري وجود ندارد و هر دو قشر مورد بحث، از نرخ برابرِ سازگاري، احساسي بودن، هوشياري، هيجاني بودن و ميزان تمرکز برخوردار هستند.

البته در برخي عرصه هاي زندگي همانند ورزش، چپ دست بودن يک مزيت محسوب مي گردد اما در مواقعي همانند صرف غذا بر سر ميز در کنار راست دست ها، اين امر يک مشکل اساسي محسوب مي گردد زيرا آرنج آنها به هم خورده و صرف غذا را به فعلي دشوار براي هر دو طرف بدل مي کند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3582/دليل-چپ-دست-شدن-چيست؟
بستن   چاپ