آریا جوان
چرا گاوها همواره به سمت شمال مي‌ايستند؟
شنبه 24 مهر 1395 - 3:19:21 PM
فارس

نتايج حاصل از يک مطالعه جديد نشان داد گاو‌ها ميدان مغناطيسي زمين را بهتر از هر موجود زنده ديگري شناسايي مي‌کند و بدن خود را با آن سازگار مي‌کنند.

اين قابليت به گاو‌ها امکان مي‌دهد زماني که در حالت چريدن هستند يا استراحت مي‌کنند،‌ به خوبي ميدان مغناطيسي را تشخيص دهند و به همين دليل است که همه گاو‌هاي روي زمين همواره به سمت شمال يا جنوب مي‌ايستند.

اين مطالعه در دانشگاه دويسبورگ-ايسِن آلمان انجام شد و محققان به اين نتيجه رسيدند و دکتر «هاينِک بوردا» مدير تحقيقات اعلام کرد: «اين نکته بسيار جالب است که، زماني که گاوها آزاد هستند و مي‌توانند به راحتي حرکت کنند همواره سر خود با در جهت شمال قرار مي‌دهند».

محققان آلماني براي انجام اين بررسي گروهي از گاوها را که به صورت مادرزاد نابينا بودند، انتخاب کردند. اين گاو‌ها در موقعيت‌هاي جغرافيايي مختلف قرار گرفتند و در تمامي شرايط جهت سر آنها همواره به سمت شمال بود.

در اين بررسي مشخص شد گاو‌هاي نابينا همواره در ضلع جنوبي محل سکونت خود مي‌خوابند و سر آنها به سمت شمال است.

لازم به ذکر است دکتر بوردا و گروهش علاوه بر بررسي‌هاي ميداني، رفتار بيش از 8500 گاو در مرتع که در نقاط مختلف جهان قرار گرفته است را از طريق سرويس خدمات مسيريابي Earth گوگل بررسي کردند و در پايان اين بررسي هم مشخص شد که تمامي گاو‌ها قابليت تشخيص ميدان مغناطيسي را دارند و جهت شمال را براي ايستادن يا دراز کشيدن ترجيح مي‌دهند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3589/چرا-گاوها-همواره-به-سمت-شمال-مي‌ايستند؟
بستن   چاپ