آریا جوان
رشد 300 درصدي با وام ازدواج چه کرد؟
چهارشنبه 5 آبان 1395 - 1:29:52 PM
ايسنا

بعد از اما و اگرهاي بسيار و با وجود مخالفت‌هاي نظام بانکي درباره رشد 300 درصدي مبلغ وام ازدواج به هر صورت اين پيشنهاد نمايندگان جزئي از قانون بودجه امسال شد آنهم در شرايطي که به گفته مديران بانک مرکزي چرخش مانده منابع قرض‌الحسنه به عنوان پايه تامين مالي وام هاي ازدواج در طول سال به 5000 ميليارد تومان مي رسيد. رقمي که بايد ساير تسهيلات درخواستي تعيين شده در حوزه قرض‌الحسنه را نيز پوشش مي‌داد.

با اين حال بايد با افزايش رقم وام ازدواج از سه به 10 ميليون تومان،   تامين منابع لازم براي پوشش تقاضاها در سال تا بيش از 10 هزار ميليارد و حتي 12 هزار ميليارد تومان افزايش مي‌يافت  با چالش همراه شد، چرا که در حدود 400 هزار نفر از سال گذشته در صف قرار داشته و پيش‌بيني بر اين بود که در سال جاري حدود 800 هزار نفر ديگر به اين جمع اضافه شده و تا 1 ميليون 200 هزار نفر تقاضا وجود داشته باشد.

در اين شرايط براي پرداخت وام به اين افراد و صفر شدن صف بايد به طريقي کسري 7000 ميلياردي موجود با اين فرض که تمام منابع 5000 ميلياردي گردش سالانه به تسهيلات ازدواج اختصاص پيدا مي‌کرد جبران مي‌شد.

بر اين اساس با ممنوع شدن پرداخت هرگونه تسهيلات به کارکنان بانک‌ها از محل منابع قرض‌الحسنه و همچنين مجوز استفاده از منابع قرض‌الحسنه جاري با ابلاغيه بانک مرکزي، از مرداد ماه به طور جدي بانک‌ها ملزم به پرداخت وام 10 ميليوني به تمامي متقاضيان و ارائه ماهانه 150 هزار فقره در شبکه بانکي شدند. تازه‌ترين گزارش بانک مرکزي از عملکرد هفت ماه پرداخت وام ازدواج از اين حکايت دارد که در اين مدت در مجموع وام‌هاي سه و 10 ميليوني حدود 440 هزار و 300 فقره به مبلغي حدود 3855 ميليارد تومان پرداخت شده که حجم منابع پرداختي بابت وام ازدواج را از سال 1388 يعني آغاز کار سامانه قرض الحسنه ازدواج به 24 هزار و 200 ميليارد تومان رسانده است.

گرچه آمارها نشان مي‌دهد که از يک سال گذشته تا کنون بيش از 4000 ميليارد تومان به حجم منابع پرداختي بابت تسهيلات ازدواج افزوده شده و اين، نسبت به متوسط مبلغ سالانه قبلي با رشد همراه بوده اما مشخص آن است که اين تغيير قابل توجه مبلغ به دليل افزايش تعداد وام هاي پرداختي نيست بلکه ناشي از رشد سه برابري مبلغ تسهيلات ازدواج است. از سويي ديگر با اينکه روند پرداخت وام ازدواج متوقف نشده و ادامه دارد ولي بر اساس آنچه مديران بانکي به آن اذعان دارند صف هاي پرداخت نسبت به گذشته طويل تر و روند پرداخت کند تر شده است.

اين در حالي است که در بين اظهارات مديران بانکي کمبود منابع براي تامين هزينه افزايش سه برابري و يکباره وام ازدواج به وضوح ديده مي شود، موضوعي که البته اصلي ترين چالش بين شبکه بانکي و مجلس براي تصويب اين تغيير در بودجه امسال بوده است. به هر صورت با اجرايي شدن وام 10 ميليون توماني ازدواج که البته رشد آن الزامي اما ظاهرا رقم مصوب چندان کارشناسي نبود اکنون تامين منابع لازم موجب کندي روند پرداخت تسهيلات شده است.

 بايد يادآور شد آمار حدود 440 هزار فقره اي که بانک مرکزي براي وام هاي ازدواج پرداخت شده در هفت ماه اول سال اعلام کرده کمتر از آن حدي است که براي وام 10 ميليوني الزام شده بود. بانک مرکزي به بانکها گفته بود که بايد از مرداد ماه در هر ماه در مجموع 150 هزار فقره  وام اعطا کنند. بر اين اساس بايد در فاصله مرداد تا پايان مهرماه حدود 450 هزار وام 10 ميليوني پرداخت مي شد که اين گونه نيست و مجموع وام سه و 10 ميليوني از اول سال به حدود اين رقم رسيده است که نشان از کندي سرعت در پرداخت و تامين مالي آن است.

با اين وجود گرچه منتقدان به عقب نشيني شبکه بانکي در قبال افزايش وام به به 10 ميليون تومان معتقد بودند که حذف منابع قرض الحسنه از تسهيلات پرداختي به کارکنان و اضافه شدن منابع جاري اين بخش مي تواند کسري هاي موجود را جبران کند ولي آماري مبني بر ميزان صرفه جويي انجام شده از اين منابع و کمک آن به اعطاي وام با نرخ جديد منتشر نشده که نشان دهد تا چه اندازه منابع جديد توانسته تاثيرگذار باشد.

مشخص آن است که ورود يکباره وام 10 ميليون توماني در تسهيلاتي که منابع مشخصي داشته و از بايد از افتتاح و سرمايه گذاري مردم در حساب هاي قرض الحسنه ايجاد شود براي آن سنگين تمام شده است و تسهيلات پرداختي فعلي نيز مي تواند با حذف و يا کاهش سهم بخش هاي ديگر مانند اشتغال و يا کميته امداد امام (ره) به نفع  وام 10 ميليوني تمام شده باشد.   اين در حالي است که اکنون با توجه به وجود حساب هاي سپرده و ساير گزينه هايي که مي تواند حداقل 15 درصد سود به مشتري بانک پرداخت کند، تمايل براي حساب هاي قرض الحسنه پس انداز در سطحي پايين تر از گذشته قرار گرفته و منابع پرداخت تسهيلات اين بخش را کاهش داده است.  


http://www.javanannews.ir/fa/News/3621/رشد-300-درصدي-با-وام-ازدواج-چه-کرد؟
بستن   چاپ