آریا جوان
هنگام دروغ گفتن چه اتفاقي در مغز رخ مي‌دهد؟
يکشنبه 9 آبان 1395 - 2:04:28 PM
تابناک
محققان دريافتند هنگام دروغ گفتن چه اتفاقي در مغز شما رخ مي‌دهد.

به گزارش ايسنا به نقل از واشنگتن پست، نتايج يک پژوهش جديد نشان مي‌دهد که هرچه انسان تمرين بيشتري براي دروغ گويي داشته باشد، انجام اين کار هر بار نسبت به دفعه قبل برايش آسان تر مي‌شود.

محققان در کالج دانشگاهي لندن و دانشگاه دوک در جديدترين مقاله خود در زمينه دروغ گويي، نشان داده‌اند که تکرار دروغ‌هاي کوچک، احساسات منفي در ارتباط با دروغ گفتن را تضعيف کرده و همين امر منجر به دروغ‌هاي بزرگتر مي‌شود.

 محققان اين پژوهش طي انجام يک آزمايش از مغز 80 شرکت کننده، اسکن FMRI تهيه کردند.

اين اسکن زماني انجام شد که اين شرکت کنندگان مشغول انجام کارهاي مختلف بودند.

اين دانشمندان با تمرکز توجه خود بر آميگدال، که با احساسات، رفتار عاطفي و انگيزه ارتباط دارد، کشف کردند زماني که افراد براي حفظ منافع خود دروغ مي‌گويند، فعاليت آميگدال کمتر مي‌شود.

 به عبارت ديگر، هر چه دروغگويي در افراد بيشتر باشد، احساس ترديد در مورد گفتن دروغ در آنها بيشتر از بين مي رود و تکرار اعمال منفي از احساس پشيماني و احساس گناه مي‌کاهد.

اما چيزي که بسيار هيجان انگيز و شگفتي آور است، مسئله‌اي است که محققان درباره صداقت کشف کرده اند.

سال گذشته محققان آزمايش شبيه آزمايش بالا را انجام دادند اما به جاي اسکن مغز افراد، از آنها گروهي از سوالات مختلف در مورد شخصيت، شغل، تحصيلات و حتي ضريب هوشي آنها پرسيده شد و نتايج پژوهش نشان داد که هرچه صداقت افراد بيشتر باشد، آنها از هوش بيشتري برخوردار هستند.

دليل اين امر اين است که افراد باهوش داراي قدرت تجزيه و تحليل بيشتري بوده و آينده دروغگويي را در ذهن خود مورد بررسي قرار مي‌دهند و نسبت به ديگران بيشتر قادرند تا پيامدهاي منفي بالقوه دروغ گفتن را در نظر بگيرند.

به گفته داستايوفسکي نويسنده روسي:"هيچ چيز در اين جهان سخت تر از گفتن حقيقت نيست".

اين پژوهش در Nature Neuroscience به چاپ رسيده است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3630/هنگام-دروغ-گفتن-چه-اتفاقي-در-مغز-رخ-مي‌دهد؟
بستن   چاپ