آریا جوان
مصرف سيگار و کاهش سن سکته در کشور
يکشنبه 9 آبان 1395 - 2:35:15 PM
ايرنا
دکتر عليرضا طبيب خويي افزود: افزايش سن، مصرف الکل، فشار خون، ديابت و فشارهاي عصبي از جمله عوامل خطر سکته هستند؛ همچنين افرادي که سابقه بيماري قلبي و عروقي و سکته مغزي در خانواده دارند، در معرض خطر ابتلا به اين بيماري قرار دارند.
وي سکته را به دو دسته کلي تقسيم کرد و گفت: سکته هاي مغزي براثر نرسيدن خون به مغز و يا به دليل خونريزي داخل مغز رخ مي دهند که در هر دو حالت، اين وضعيت در افراد بالاي 50 سال بيشتر اتفاق مي افتد.
طبيب خويي با اشاره به اين که خونريزي داخل مغز بر اثر فشار خون زياد است، گفت: بيماران مبتلا به فشار خون در طولاني مدت رگ هاي مغزشان آسيب مي بيند و مستعد اين عارضه هستند.
وي ادامه داد: سن ابتلا به سکته مغزي به خصوص خون ريزي داخل مغز در کشور کاهش پيدا کرده است و مصرف سيگار و مواد مخدر صنعتي يک دليل مهم در اين زمينه است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران افزود: سکته مغزي شايع ترين علت ناتواني بيماران و طولاني شدن دوره بستري بودن آنان در منزل يا بيمارستان است.

** سه ساعت زمان طلايي براي مداواي سکته مغزي
به گفته دکتر خويي، در مطالعات زيادي ثابت شده که اگر رگ مسدود شده ي مسبب سکته مغزي در کمتر از سه ساعت باز شود، شرايط بيماران به طور قابل توجهي بهبود مي يابد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران، زمان مناسب براي ارائه خدمات به افراد دچار سکته مغزي را 3 تا 6 ساعت اعلام کرد و گفت: اگر زير سه ساعت بتوانيم خدمات را به آنان ارائه کنيم، مداواي آنان خيلي بهتر انجام مي شود.
طبيب خويي ادامه داد: در سکته مغزي بر اثر بسته شدن رگ هاي خون رسان، اگر در سه ساعت اول بيمار را به مراکز درماني با امکانات کافي برسانيم، مي توان با تزريق داروهاي مناسب، لخته هاي خون را حل و گرفتگي رگ را برطرف کرد.
وي اختلالات تکلم، ناتوانايي در حرکت دست و پا، احساس ضعف در دست و پا، کج شدن صورت را از مهمترين علائم سکته اعلام و تاکيد کرد: اگر کسي براي چند دقيقه هم دچار اختلالات تکلمي شود، نبايد از اين موضوع به سادگي بگذارد و بايد آن را به صورت کامل بررسي کند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3632/مصرف-سيگار-و-کاهش-سن-سکته-در-کشور
بستن   چاپ