آریا جوان
انواع آکنه و روش‌هاي درماني آن
دوشنبه 10 آبان 1395 - 3:10:26 PM
ايسنا

اما گاهي به رغم راهکارها و اقدامات متعدد، اين جوش‌هاي ظاهر شده روي پوست تشديد شده و اين پرسش مطرح مي‌شود که چگونه مي‌توان از اين بثورات جلدي يا همان آکنه رهايي پيدا کرد؟

آکنه شايع‌ترين بيماري پوستي است و برآورد شده که 80 درصد تمامي مردم در دوره‌اي از زندگي‌شان به اين مشکل روبرو شده‌اند. آکنه زماني شکل مي‌گيرد که مو، سبوم (غدد چربي پوست) و سلول‌هاي پوست در کنار هم جمع مي‌شوند. باکتري موجود در اين محل موجب تورم مي‌شود و زماني که مواد انباشت شده در کنار يکديگر تجزيه مي‌شود جوش‌ ظاهر مي‌گردد.

انواع بسياري از جوش‌ وجود دارد که معمول‌ترين آنها شامل موارد زير مي‌شود: جوش سرسفيد، سرسياه، کيست، سفت دانه (پاپول). همچنين تشخيص نوع جوش بهترين درمان براي رفع آکنه را مشخص مي‌کند. اغلب به افراد توصيه مي‌شود براي پيشگيري از ظاهر شدن آکنه، به دفعات پوست صورت شست و شو داده شود اما آکنه بر اثر کثيفي يا چربي‌هاي طبيعي بوجود نمي‌آيد. همچنين شست و شوي زياد، موجب تحريک شدن پوست شده و سلامت آن را بيشتر از بين مي‌برد. بهترين راه براي برطرف کردن آکنه کاهش فاکتورهايي است که در کنار يکديگر موجب ظاهر شدن آنها روي پوست مي‌شوند.

پزشکان ترکاندن جوش را پيشنهاد نمي‌کنند زيرا باعث مي‌شود آلودگي از فوليکول مو خارج شود و به پوست اطراف محل تورم هم سرايت کند که ميزان حساسيت و التهاب افزايش مي‌يابد و در نتيجه درمان آن سخت‌تر انجام مي‌شود.

درمان‌هاي پيشنهادي براي آکنه به دنبال کاهش توليد سبوم، توقف انباشت سلول‌هاي پوست از بين رفته، پيشگيري از رشد باکتري و کاهش التهاب است.

داروهاي بدون نسخه موضعي به طور معمول در درمان اين نوع آکنه موثر است. "بنزوئيل پرواکسيد" ترکيب شيميايي موثر براي از بين بردن باکتري‌ها است. "اسيد ساليسيليک" يکي ديگر از داروهاي بدون نسخه رايج است که باکتري‌ها را از بين نمي‌برد اما مانع از تکثير آنها مي‌شود.

در آکنه‌هاي التهابي درمان‌هاي ديگري به کار گرفته مي‌شود و بايد فرد دارو مصرف کند. آنتي بيوتيک‌ها که براي درمان عفونت‌هاي باکتريايي کاربرد دارند در درمان آکنه هم موثر است.

"رتينوئيد" که ترکيب‌ مرتبط با ويتامين A است نيز به از بين رفتن آکنه کمک مي‌کند. قرص‌هاي پيشگيري از بارداري هم در کاهش توليد سبوم موثر است.

به گزارش مديکال ديلي، آکنه‌هاي کيستي هم گاهي اوقات روي پوست، زخم به جا مي‌گذارند اما روش‌هايي براي کاهش آن وجود دارد. اين روش‌ها موجب درمان يا پيشگيري از آن نمي‌شود هر چند مي‌تواند اثر زخم به جامانده از آن را کاهش دهد.

لايه برداري پوست نيز روش درماني است که بر اثر آن لايه‌هاي پوست آسيب ديده از آکنه کيستي برداشته مي‌شود هر چند در درمان افرادي با پوست روشن‌تر کارساز است.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3638/انواع-آکنه-و-روش‌هاي-درماني-آن
بستن   چاپ