آریا جوان
نتايج جالب تحقيقات دانشمندان؛ راز کوسه هاي دو سر چيست!
يکشنبه 16 آبان 1395 - 2:52:39 PM
آريا
کوسه به‌خودي‌خود موجودي هراس‌آور است، اما اگر دو سر داشته باشد خيلي ترسناک‌تر به نظر مي‌رسد.
از سال 2008 که ماهيگيري به نام کريستين جانسون در سواحل استراليا يک جنين کوسۀ آبي (رنگ) دو سر را در تور خود يافت، تاکنون شمار بيشتري از اين هيولانماهاي آبزي يافت شده‌اند.
برخي دانشمندان بر اين باورند تغييرات ژنتيکي ناشي از دخالت انسان باعث بروز چنين ناهنجاري در کوسه‌ها شده اما اين موضوع هنوز به‌طور قطعي اثبات نشده‌است.
اخيراً محققان اسپانيايي تحقيقي جامع را براي کشف علت دو سر شدن جنين کوسه‌ها آغاز کرده‌اند که نتايج آن مي‌تواند در تحقيقات مربوط به اختلالات ژنتيکي در انسان نيز مورداستفاده قرار گيرد.
نتايج اين مطالعه در مجله «فيش بيولوژي» منتشر شده‌است.
بر اساس اين تحقيقات، اختلال ژنتيکي که به دو سر شدن جنين منجر مي‌شود، تنها در گونۀ خاصي از کوسه‌هاي تخم‌گذار مشاهده مي‌شود و در ديگر گربه‌ماهي‌سانان که کوسه‌ها نيز زيرمجموعه آن هستند، ديده نشده‌است.
اين تحقيقات حاکي است به‌احتمال‌زياد جنين کوسهٔ دو سر بعد از خروج از تخم براي مدت طولاني قادر به حيات نيست.
اما اينکه چه چيزي باعث روند رو به افزايش تعداد جنين‌هاي کوسه‌هاي دو سر شده همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.
تيم تحقيقاتي پروفسور ولنتاين سانس-کوما که اين مطالعات را هدايت مي‌کند، مي‌گويد جهش‌هاي ژنتيکي ممکن است علت دو سر شدن اين نوع خاص کوسه‌ماهي‌ها باشد.
جنين‌هاي آنها در آزمايشگاهي با تقريباً 800 نمونۀ ديگر پرورش داده شدند، و اين آزمايش هرگونه جهش ناشي از عفونت، مواد شيميايي و يا تشعشع را غيرمحتمل نشان داد.
با اين حال برخي معتقدند افزايش ميزان جهش در کوسهٔ وحشي ممکن است از عوامل مختلفي از جمله عفونت‌هاي ويروسي يا آلودگي نشأت گرفته باشد.
برخي از محققان نيز بر اين باورند که صيد بي‌رويه ممکن است علت اين اختلال باشد. به‌طوري‌که با کاهش جمعيت کوسه‌ها، خزانۀ ژنتيکي آنها نيز کوچک شده و توليدمثل کوسه‌هاي هم‌تيره خطر اختلالات ژنتيکي فلج‌کننده را بالا برده‌است.
کوسه به‌جز انسان دشمن ديگري در طبيعت ندارد. تخمين زده شده سالانه 73 ميليون کوسه توسط انسان‌‌ها شکار مي‌شوند.
غذاهاي تهيه شده از گوشت کوسه در هنگ‌کنگ و چين بازاري پرطرفدار دارد و سوپ باله کوسه غذايي لوکس و گران‌قيمت در شرق آسيا محسوب مي‌شود.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3650/نتايج-جالب-تحقيقات-دانشمندان؛-راز-کوسه-هاي-دو-سر-چيست!
بستن   چاپ