آریا جوان
تاثير متفاوت استرس بر مغز دختران و پسران
يکشنبه 23 آبان 1395 - 2:32:07 PM
ايسنا

در اين بررسي آمده است مغز دختران و پسران نوجوان به استرس‌هاي شديد به طور متفاوت واکنش نشان مي‌دهد.

متخصصان دانشگاه استنفورد در اين مطالعه مشاهده کردند بخشي از مغز موسوم به "اينسولا" که با احساسات ارتباط دارد در دختراني که دچار آسيب و فشار شده‌اند کوچک‌تر است در حالي که همين بخش از مغز در پسران آسيب‌ديده از حد معمول بزرگتر است.

محققان همچنين اظهار داشتند: يافته‌هاي به دست آمده در اين مطالعه مي‌تواند توضيح دهد که چرا دختران بيش از پسران احتمال دارد دچار اختلال استرسي پس از ضايعه رواني شوند.

همچنين اين يافته نشان مي‌دهد دختران و پسران پس از وقوع يک حادثه دلهره‌آور و ترسناک علائم مختلفي از خود بروز مي‌دهند و در نتيجه درمان آنان نيز با هم متفاوت است.

در اين بررسي محققان مغز 59 کودک و نوجوان 9 تا 17 ساله را اسکن کردند. افراد حاضر در يکي از اين گروه‌ها که متشکل از 14 دختر و 16 پسر بود حداقل يک بار دچار استرس‌هاي شديد شده‌اند در حالي که گروه دوم در معرض هيچ استرسي نبوده‌اند.

به گزارش نيچر ورلد نيوز، همچنين محققان مشاهده کردند در گروه نخست يک بخش از اينسولا در مقايسه با گروه دوم به لحاظ سايز و حجم تغيير پيدا کرده است. اين بخش از مغز به دنبال قرار گرفتن در معرض استرس‌هاي حاد يا طولاني مدت تغيير کرده که نقش کليدي در ابتلا به اختلال استرسي پس از ضايعه رواني بازي مي‌کنند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3662/تاثير-متفاوت-استرس-بر-مغز-دختران-و-پسران
بستن   چاپ