آریا جوان
دلايل ناراحتي افراد موفق چيست؟
دوشنبه 24 آبان 1395 - 1:55:19 PM
الماتو

موفقيت خود را چطور ارزيابي مي‌کنيد؟

روي سخن ما در اينجا به طور خاص با کارآفرينان بلندپرواز و حرفه‌اي‌هاست. همه‌ي ما براي اينکه به شادي حقيقي برسيم بايد احساس کنيم که در يک حرفه‌ي به خصوص خِبره هستيم. آدم‌هاي موفق معمولا مهارت‌هاي زيادي بلدند و دستاوردهاي قابل توجهي کسب کرده‌اند. اينها به طور کلي در شاخه‌اي که فعاليت مي‌کنند موفق ظاهر شده‌اند، اما اغلب آنقدرها که بايد شاد نيستند.

حتما مي‌پرسيد چرا؟ راگوناتان مي‌گويد آدم‌هايي که علي‌رغم موفقيت‌هاي متعدد باز هم شاد نيستند اشکال کارشان اينجاست که در ارزيابي دستاوردهاي خود از معيارهاي غلط استفاده مي‌کنند. راگوناتان توضيح مي‌دهد که ما آدم‌ها به اشتباه عادت کرده‌ايم براي مثال موفقيت يک استاد دانشگاه را بر اساس حقوق، دانشگاه محل تدريس يا تعداد جوايزي که دريافت کرده ارزيابي و قضاوت کنيم. شايد اين معيارها در نگاه اول سنجيده به نظر برسند، اما اين فقط ظاهر قضيه است. در واقع، ما از اين معيارها استفاده مي‌کنيم چون در دسترس‌ترند و قضاوت بر اساس آنها چندان دشوار نيست. به عبارت ديگر، آدم‌هايي که معيار موفقيت خود را پول و شهرت قرار مي‌دهند، هرگز نمي‌توانند از ته قلب احساس شادي و رضايت کنند. به گفته‌ي راگوناتان، ما آدم‌ها خيلي زود به اين معيارهاي غلط عادت مي‌کنيم. به همين دليل است که اگر اين ماه حقوق‌مان زياد شود، فقط به اندازه‌ي يکي دو ماه يا حداکثر شش ماه احساس رضايت خواهيم کرد و بعد از مدتي که مبلغ اضافه شده براي‌مان عادي شد، ديگر شاد نخواهيم بود مگر اينکه حقوق‌مان دوباره زياد شود.

راهکار

براي اينکه به سرنوشت آدم‌هاي موفقِ هميشه ناراحت دچار نشويد، توصيه مي‌کنيم موفقيت خود را بر مبناي معيارهاي بيروني نسنجيد، بلکه به احتياجات دروني خودتان هم رجوع کنيد. بدانيد موفقيت اين نيست که صاحب ماشين آخرين مدل يا يک عنوان شغلي دهن پُر کُن شويد.

راگوناتان پيشنهاد مي‌کند ديگران را معيار مقايسه با خودتان قرار ندهيد. در عوض، به دنبال حرفه‌اي شدن باشيد. براي اين کار لازم است به قلب‌تان رجوع کنيد و ببينيد از انجام چه کاري بيشترين لذت را مي‌بريد. سپس مدتي طولاني روي همان فعاليت متمرکز شويد و چَم و خَمَش را خوب ياد بگيريد. وقتي حسابي حرفه‌اي شديد، آن وقت است که فرصت‌هاي پيشرفت يکي پس از ديگري پيش پاي‌تان سبز مي‌شوند و شهرت، ثروت و قدرت نيز به دنبال اين فرصت‌ها عايدتان خواهند شد. پس همان طور که راگوناتان توصيه مي‌کند بجاي اين‌که از همان ابتدا قصد کنيد فقط از ديگران جلو بزنيد، روي مهارت‌هاي فردي خودتان کار کنيد تا زندگي براي‌تان شيرين‌تر و پرثمرتر شود.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3664/دلايل-ناراحتي-افراد-موفق-چيست؟
بستن   چاپ