آریا جوان
هدفت را گم نکن!
شنبه 29 آبان 1395 - 3:05:52 PM
بيتوته

ابتدا قرار بود توصيه‌هاي نظريه‌پردازان مختلف درباره تعيين هدف، در اين مقاله ارائه شود؛ اما بعد تصميم بر اين شد يک ميزگرد فرضي و کاربردي در نظر گرفته و نظر هر صاحبنظري از زبان خودش گفته شود و تا کمي جذاب‌تر و متفاوت‌تر باشد.

 اميد است در پايان اين ميز گرد لااقل يک تصميم مهم بگيريد؛ اينکه هرگز بدون هدف، هيچ کاري را شروع نکنيد.

 * خوب، آقاي آنتوني رابينز، چون ردپاي هدف و هدفگذاري در همه کتاب‌هاي‌تان به چشم مي‌خورد، بهتر است شما شروع کنيد.

 آنتوني رابينز: بله، متشکرم. همان طور که در نوشته‌هايم مي‌بينيد، هدف‌هاي بزرگ، انگيزه‌هاي بزرگ ايجاد مي‌کنند و باعث آزادشدن نيروهاي عظيم دروني مي‌شوند. در حقيقت، تعيين هدف، پايه همه موفقيت‌هاي زندگي و اولين قدم براي تبديل ذهنيت‌‌ها به عينيت است. پس بهتر است هر چه زودتر هدف‌ها (آرزوها و روياها)ي خود را نظم دهيد.

 ممکن است اين قواعد را براي ما بگوييد؟

جو کاربو: اهداف بهتر است کوتاه‌مدت، ساده و واقع‌بينانه بوده و زياد سنگين و غيرقابل دستيابي نباشند. اگر به برخي از هدف‌ها نرسيديد، بهتر است از خود انتقاد نکنيد و دوباره به شکل واقع‌بينانه‌تري هدفگذاري کنيد. اما دقيقاً همان هدفي را انتخاب کنيد که خواستار رسيدن به آن هستيد،‌ نه هدف‌هاي کليشه‌اي را.

 دنيس ويتلي: من هم معتقدم که بايد هدف‌هاي کوتاه‌مدت در نظر گرفت و از قبل براي بعد از رسيدن به آنها، پاداشي براي خود تعيين کرد. به نظر من بهتر است همه هدف‌هاي سال جاري را بنويسيم و درون پاکتي قرار دهيم، اما براي تعيين اهداف ماه آينده از تقويم روميزي يا سررسيد استفاده کنيم.

 آنتوني رابينز: علاوه بر اين، هدف را به صورت مثبت بيان کنيد. مثلاً بگوييد: هدفم اين است که از نظر فيزيکي قوي‌تر شوم و نگوييد هدفم اين است که از نظر فيزيکي ضعيف نباشم (هر چند که ظاهراً هر دو يک معنا دارند).

 حالا بايد چکار کنم؟

جو کاربو: بعد از فهرست‌کردن اهداف، بايد درباره‌ تک‌تک آنها به چند سوال مهم پاسخ بدهيد و بعد با توجه به پاسخي که مي‌دهيد مجدداً هدف‌هاي‌تان را بررسي کنيد.

آلبرت پويسانت: هدف‌ها بايد با توجه به عزت نفس ما تعيين شوند؛ يعني با توجه به ارزشي که براي خود قائليم، در نظر گرفته شوند و چه بهتر که ما قدر و ارزش خود را که بالا هم هست، بشناسيم و بزرگ انديش باشيم. همچنين بايد دقيقاً بدانيم از هدف‌هاي مالي و شغلي خود در آينده چه انتظاري داريم.

 ريچارد دني: در همين راستا اضافه کنم که هدف بهتر است تا حدي جاه‌طلبانه و همچنين قابل دسترس باشد.

 الکس مک ميلان: و بهتر است از خود بپرسيم که آيا آمادگي لازم براي رسيدن به آنها را داريم يا نه؟

 * بدين ترتيب، بهتر است بعضي هدف‌ها را حذف کنم. مثلاً فعلاً آمادگي ازدواج ندارم و شايد سفر به کره ديگر در حال حاضر برايم امکان‌پذير نباشد. همچنين تحصيل و آموختن يک علم جديد با راه انداختن يک بيزينس بزرگ، به طور همزمان، ‌کمي غير واقع‌بينانه و شايد متناقض باشد.

 حالا بعد از اعمال اين تغييرات در فهرست هدف‌‌ها، ديگر چه کاري بايد انجام بدهم؟

مک ميلان: براي دستيابي به هدف‌ها بايد نقشه‌هايي طرح‌ريزي کنيم. هر يک از اين طرح‌ها و نقشه‌ها،‌ مثل پله‌هاي يک نردبان هستند که بايد تک تک آنها براي ما مشخص باشند،‌ ضمناً اگر در حال انجام کاري هستيد که شما را در رسيدن به اهداف‌تان ياري نمي‌کند، آن را رها کنيد يا تغيير دهيد.

 جو کاربو: من اعلان روزانه را پيشنهاد مي‌کنم؛ يعني اين که هر روز صبح بلافاصله پس از بيدار شدن، فهرست اهداف خود را مرور کنيد (چه بهتر که اين مرور با صداي بلند انجام شود). پس از خواندن هر کدام از هدف‌ها،‌ کمي صبر کنيد و آنچه را که خوانده‌ايد، کاملاً مجسم نماييد. هر شب نيز درست پيش از خواب هر قدر هم که خسته باشيد، کار صبح را تکرار کنيد.

آنتوني رابينز: موانع رسيدن به هر هدف را هم مشخص کنيد و راه‌هايي براي برداشتن تک‌تک آنها از سر راه کشف يا اختراع نماييد.

 دنيس ويتلي: تمرکز يادتان نرود. بايد روي اهداف تمرکز کنيد و طوري به آنها بينديشيد که انگار به دست‌شان آورده‌ايد.

 رابرت اوريلي: هدف خود را در هر زمينه به طور مشروح بر روي کاغذ بنويسيد و با افراد صاحبنظر درباره آنها صحبت کنيد تا کاملاً مطمئن شويد درست همان چيزهايي هستند که طالب آن هستيد و از طرف ديگران (و به طور ناخودآگاه) به شما تحميل نشده‌اند.

 آنتوني رابينز: تقسيم بندي پيشنهادي من هم اين است: هدف‌هاي مربوط به توسعه و پرورش شخصي، هدف‌هاي شغلي ـ اقتصادي، اهداف تفريحي و ماجراجويانه و هدف‌هاي خيرخواهانه.

 * چون توضيحات همه دوستان نظريه‌پرداز روشن و گويا بود، جمع‌بندي نهايي را به‌عهده خود شما مي‌گذارم و سخن را با يکي از جملات آهنگساز مشهور، بتهوون به پايان مي‌برم:

«هيچ روزي بي‌هدف نباش، من اگر يک روز اجازه دهم که الهه الهام بخش هنرم به خواب رود، فقط براي اين است که روز ديگر، نيرومندتر از خواب بيدار شود».


http://www.javanannews.ir/fa/News/3684/هدفت-را-گم-نکن!
بستن   چاپ