آریا جوان
چاقي علت اصلي کبد چرب
چهارشنبه 3 آذر 1395 - 4:22:37 PM
ايرنا
دکتر بهار بناساز افزود : بالا رفتن فشار و چربي خون ، ديابت و مصرف برخي از داروها از قبيل داروهايي که در درمان هپاتيت بي و سي به کار مي روند هم در ايجاد کبد چرب اثر دارند .
وي با بيان اينکه زندگي شهر نشيني ، چاقي، بي تحرکي، بيماري قلبي عروقي و افزايش فشار خون و کبد چرب را به همراه داشته است ، گفت : کبد يکي از مهم ترين اعضاي بدن است و منظور از کبد چرب رسوب چربي بخصوص از نوع چربي خنثي همانند تري گليسيريد در کبد است که اگر در رابطه با مصرف الکل نباشد به آن کبد چرب غير الکلي گفته مي شود.
او با اشاره به افزايش آمار مبتلايان به بيماري کبد چرب در کشور افزود : اين بيماري به دليل تخريب سلول کبدي اهميت دارد و در صورت عدم تشخيص زودرس و درمان نشدن بموقع ، مي تواند به بيماري هاي پيشرفته و غير قابل برگشت مانند سيروز کبدي منجر شود که درمان قطعي ندارد.
اين پزشک متخصص آمار مبتلايان به کبد چرب کشور را بر اساس نتايج منتشر شده در سومين کنگره بين المللي هپاتيت ، 30 درصد اعلام کرد و گفت که اين بيماري در کشورمان در سنين پائين و کودکان نيز رو به افزايش است .
وي افزود : شيوع بيماري کبد چرب با افزايش سن ارتباط مستقيم دارد و در زنان بيشتر از مردان ديده مي شود ، به طوري که در سنين بعد از يائسگي در خانم ها افزايش يافته و بيشترين شيوع اين بيماري در سنين 40 تا 60 سالگي است .
بناساز گفت با تاکيد بر اين که کبد چرب در بيشتر موارد با آزمايش هاي ساده کبدي و روش هاي تصوير برداري ساده همانند سونوگرافي قابل تشخيص است ، گفت : جهت پيشگيري از بروز اين بيماري بايد مصرف غذاهاي چرب و روغن اشباع کاهش يابد.
وي بر پرهيز از مصرف زياد غذاهاي حاوي قند همانند شکر ، شيريني ، نوشابه هاي گازدار ، ماکاروني ، نان سفيد و برنج هم تاکيد کرد و افزود : مصرف سبزيجات و ميوه بايد افزايش يابد.
اين پزشک متخصص داخلي ، تغيير سبک زندگي و کاهش وزن را بهترين راه پيشگيري و درمان کبدچرب دانست و گفت : کاهش وزن به ميزان ايده آل موثرترين راه درمان بيماري کبد چرب است ، به طوري که اگر اين افراد دستکم 10 درصد از وزن خود را کاهش دهند ، بهبودي قابل ملاحظه اي حاصل مي شود.
وي افزود : کاهش وزن و رسيدن به وزن ايده آل بايد به روش اصولي باشد و کاهش وزن سريع مي تواند برعکس باعث تشديد اين بيماري شود.
بناساز اظهار داشت : بيماران کبد چرب بايد هر 2 تا سه ماه ، آنزيم کبدي خود را کنترل کنند ، زيرا مهم ترين علت مرگ و مير اين بيماران عوارض قلبي است .
او عوارض ديگر اين بيماري را سيروز سرطان سلول کبدي برشمرد و افزود : حدود 10 درصد بيماران کبد چرب به سمت سيروز پيشرفت مي کنند که درمان آن پيوند کبد است و در صورتي که سيروز ايجاد شود ممکن است اين بيماري به سمت سرطان سلول کبدي پيشرفت کند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3689/چاقي-علت-اصلي-کبد-چرب
بستن   چاپ